جزئیات باورنکردنی از پرونده فساد فوتبال و رشوه ردوبدل شده

۱۴۸سکه و ۷میلیارد پول نقد!

سرانجام انتظارها به پایان رسید و تازه‌ترین اخبار درباره یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران، منتشر شد. از ماه‌ها قبل، پرونده «فساد در فوتبال» تیتر برجسته رسانه‌ها شد. نام تعدادی از چهره‌های فوتبالی و رسانه‌ای که در پرونده متهم بودند، اعلام شد و جزئیاتی چون میزان رشوه‌ها شامل سکه، دلار و ریال در اخبار آمد.
سرانجام انتظارها به پایان رسید و تازه‌ترین اخبار درباره یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران، منتشر شد. از ماه‌ها قبل، پرونده «فساد در فوتبال» تیتر برجسته رسانه‌ها شد. نام تعدادی از چهره‌های فوتبالی و رسانه‌ای که در پرونده متهم بودند، اعلام شد و جزئیاتی چون میزان رشوه‌ها شامل سکه، دلار و ریال در اخبار آمد.
کد خبر: ۱۴۷۸۶۰۲
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
 
تعدادی از مسئولان فدراسیون فعلی و سابق در پرونده متهم شدند و پای بعضی از اهالی رسانه هم وسط آمد. تحقیقات گسترده باعث شد پرونده به بعضی باشگاه‌های دیگر هم کشیده شود و حتی پای رمال‌ها و تعدادی مدیر دیگر هم وسط بیاید. قرار بود چندی پیش رای پرونده از سوی دادسرای کرمان اعلام شود اما با تاخیری چند روزه سرانجام روز گذشته حجت‌الاسلام حمیدی، رئیس دادگستری استان کرمان در تازه‌ترین اظهارات خود موارد دیگری از پرونده فساد را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که خلاصه آن را می‌خوانید؛ 
 
در پرونده فساد در فوتبال در مجموع ۲۱ نفر متهم و سه نفر به عنوان مطلع تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.
 
در خصوص ۱۲ نفر از متهمان کیفرخواست (نامه رسمی دادسرا به دادگاه که در آن اعلام می‌کند جرمی اتفاق افتاده و به زبان ساده‌تر می‌گوید فلان شخص بر اساس مدارک و مستندات، مجرم حقیقی است) و قرار مجرمیت (یعنی دادستان به دادگاه اعلام می‌کند که از دید او، فرد مورد نظرمتهم است. اگرنظر دادستان درست باشدودادگاه آن را تائید کند، منجر به صدور کیفرخواست از سوی دادگاه می‌شود) و در خصوص دو متهم نیز قرار منع تعقیب (دادسرا دلایلی پیدا نکرد که فرد را مجرم معرفی کند) صادر شده و در خصوص ۷ متهم دیگر پرونده همچنان در دادسرای عمومی و انقلاب رفسنجان مفتوح (باز) است. 
 
درخصوص ۱۲ متهم این پرونده در مجموع به میزان ۱۴۸ سکه و قریب به ۷ میلیارد تومان وجه نقد تحت عناوین اتهامی پرداخت رشوه، اخذ رشوه، کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع قرار مجرمیت صادر شده است. 
 
درخصوص اتهام آقایان «خ - الف»، رئیس سابق کمیته داوران و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، «س- م» از روسای اسبق سازمان لیگ و «ف-م»، رئیس اسبق کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ به اتهام اخذ رشوه و دریافت سکه تمام بهار آزادی قرار مجرمیت (در بالا ذکر شد) صادر و پرونده متهمان برای ادامه رسیدگی به دادگاه ارسال شده است.
 
آقایان «م-ز» به اتهام مشارکت در پرداخت رشوه، اختلاس و تصرف غیرقانونی در وجوده دولتی و «ع-ع» به اتهام مشارکت در پرداخت رشوه، تحصیل مال ازطریق نامشروع و خیانت در امانت قرار مجرمیت صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است.
 
آقای «ش -ز»، مدیرعامل یک باشگاه لیگ برتری مربوط به خارج از استان کرمان به اتهام کلاهبرداری از طریق عملیات متقلبانه از جمله تماس با افراد ذی‌نفع در فوتبال که ادعا کرده می‌تواند نتایج را با داوری تغییر دهد و اخذ ۸ سکه تمام و ۱۰ عدد نیم سکه مجرم شناخته شده است.
 
درپرونده«ش-ز»همچنین آقایان«ح- ب» ازاعضای یک باشگاه لیگ برتری نیز به اتهام پرداخت رشوه وهمچنین«ع- ق» مدیرعامل یک باشگاه لیگ دسته یک(آزادگان)به اتهام پرداخت رشوه واختلاس اموال دولتی به نفع شخص ثالث مجرم شناخته شدند.
 
برای آقایان «پ -ر»،سردبیر یکی از سایت‌های مشهور ورزشی و«م - ه»،سردبیر یکی از رسانه‌های ورزشی به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع و دریافت سکه تمام بهار آزادی قرار مجرمیت صادر شده و در خصوص یکی از مجریان مشهور برنامه‌های ورزشی نیز پرونده مفتوح و در حال رسیدگی است.
 
خانم‌ها «ف - ح» و «ر-ع» که تحت عناوین رمال و جادوگری پای آنها به پرونده فساد فوتبال باز شده بود، به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع در این پرونده مجرم شناخته شده‌اند.
 
در این پرونده آقایان «ع-ف» و «ر-ج» و نیز خانم «ه-ی» به عنوان مطلع به دستگاه قضایی احضار شده‌اند و متهم نبوده‌اند. 

*درباره متهمان دیگر پرونده ازجمله دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال (سال‌های ۹۹-۱۳۹۸)، رئیس کمیته وقت آموزش فدراسیون فوتبال (سال‌های ۹۹-۱۳۹۸)، سرپرست فدراسیون فوتبال (سال‌های ۹۹-۱۳۹۸)، رئیس کمیته مسابقات لیگ برتر (سال‌های ۹۹-۱۳۹۸) ، دبیر سازمان لیگ برتر (سال‌های ۹۹-۱۳۹۸) و یکی دیگر از مسئولان باشگاه لیگ برتری نیز پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب رفسنجان مفتوح(باز) و در حال رسیدگی است که به محض صدور کیفرخواست(نامه‌ به دادگاه به مرجع بالاتر رسیدگی و تاکید روی مجرم بودن اشخاص)، اطلاع رسانی لازم درباره آن صورت خواهد گرفت. 
 
در این پرونده برای دو متهم دیگر نیز که نقش اصلی در پرونده نداشته‌اند، قرار منع تعقیب صادر شده است (که طبق اطلاعات ما یکی از آنها مسئول سابق سازمان لیگ است) 

داوران کجای ماجرا هستند؟
به زبان‌ ساده‌تر می‌توان گفت که پرونده اکثر مجرمان به دادگاه که مرجع بالاتر رسیدگی است رفته و قرار است این افراد بار دیگر دفاعیات خود را انجام دهند. دادستان نیز تمام اطلاعات و مستندات لازم را برای دادگاه ارسال کرده است. بدین ترتیب در صورت تائید نظر دادسرا، کار به اعلام رای نهایی می‌رسد. طبق اطلاعات روزنامه جام‌جم، حتی پای یکی از مسئولان فعلی سازمان لیگ هم وسط است و باید همچنان در دادسرای کرمان توضیحات خود را ارائه کند. البته این اطلاعات حکایت از آن دارد که شاید پای بعضی مدیران دیگر هم در پرونده باز شود. به طور مثال یکی از مدیران لیگ برتر، رابطه نزدیکی با ش.ز داشته و در ماجرای داوری‌ها دخیل بوده است. بدون شک یکی از مبهم‌ترین نقاط این پرونده، چنین موضوعی است. آن‌طور که دادسرای کرمان تائید کرده کمیته داوران در فساد نقش داشته. این نقش چگونه ایفا می‌شود؟ با سوت داوران! حال در این پرونده که رئیس کمیته داوران و همین‌طور یک مدیرعامل لیگ برتری به جرم دخالت در قضاوت‌ها محکوم شده‌اند، چطور پای هیچ داوری وسط نیامده؟ 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها