روضههای خانگی ازموثرترین و کارآمدترین برگزاریهایی است که مبانی دینی راتبیین وروشن میکند.درفرآیند این برگزاری، مباحث دینی رسما در نهاد حاضران بهویژه کودکان و نوجوانان مینشیند و عمیقا در آنها درونی میشود، چون به تجربه رسیده که این تاثیرگذاری بسیار مهم و سرنوشتساز است. معصومان توصیه کردهاند پیش از آنکه بیگانگان بتوانند ذهن و عقل فرزندانتان را بربایند و مال خود کنند، به پرورش آنها بپردازید. امر اهلبیت(ع) را که به فرموده خودشان به فرزندانمان بیاموزیم باعث میشود که واقعا در برابر دیگر ذهنیتها بیمه شوند و این آموزش و پرورش در خانواده نقش اثربخشتری دارد. برای احیای امر اهلبیت(ع) که سفارش امامرضا(ع) است، یکی از کارها همین برپایی مجلسهای خانگی است که سخنران به فراخور توانایی و ذاکر با توسلات وشعرهای مناسب میتواند مطالب را با قوت منتقل کند؛ بهویژه که اثرات وجودی این روضهها بر کودکان و نوجوانان پایدار و ماناست.حدیث داریم علمی که در کودکی آموزش داده شود، مانند نقشی که بر سنگ حک میشود، ماندگار خواهد بود. همچنین این همه سفارش داریم به بهرهبردن از برکاتی که در چنین مجالسی بویژه برای مادر اهل بیت نازل میشود یا بنا به حدیث، ذکر علی عبادت است و اهلبیت(ع)، کلهم نور واحد هستند؛ پس این روضه خانگی، عبادتگاهی است که علاوه بر آموزش و انتشار آموزههای دینی، کسب معنویت و پرورش روح از اثرات آن است. در این میان هم هدف اصلی نوحهها، سرودهها، مدحیات و مرثیهها القا وارسال یک پیام باید باشد وهدف مداح وذاکر نیز بهظهوررساندن آن معناها و تجلی تاثیر این شعرها در مخاطبان است. پیام شعرها باید بدون هرگونه خلل باشد، مثلا از اطلاعات راستین تاریخی و اندرزهای بایسته یا روایات صحیح برآمده باشد تا قدرت تاثیرگذاری رسانه شعر بیشتر آشکار شود. از قول معصوم داریم که هرکسی یک بیت برای اهلبیت(ع) بسراید، بهشت برایش واجب میشود که این سفارشها نشانگر اهمیت بالای قضیه است؛ یا رهبر معظم انقلاب میفرمایند گاهی یک قطعه شعر، کار چند ساعت سخنرانی را انجام میدهد که این حرف مهمی درباره اهمیت شعر است. همچنین پیامی که در لباس و کسوت هنر ارائه میشود، بهخاطر سازگاری با فطرت زیبا و زیباپسند ما تاثیرگذاری ژرفتری خواهد داشت. به قرآن بنگرید چه توازن و تقارن و آهنگ و زیبایی ویژهای دارد که البته بسیار فراتر از شعر و انواع ادبی است؛ اعجاز الهی است. امروز افق ما به نسبت گذشته، روشنتر شده است. گذشتهها شاعران استخواندار کمشمار بودند، اما امروز پرشمارترند و امید که درگیر رسانه وآوازه نشوند و گمان نکنند با نشر کتاب یا خواندهشدن اشعارشان از سوی مداحان، به اوجی که باید رسیدهاند. چنین ذهنیتی، شاعر را متوقف میکند. باید توجه داشت روضه خانگی سنتی است که بانوان به تاسی از دخت پیامبر درگذشتهها، هفتگی ودهگی و ماهانه درخانهها برگزارمیکردند.برخی برگزاریها خصوصی بود، یعنی تنها برای اهل خانه همراه با خویشاوندان نزدیک برگزار میشد. ولی برخی روضههای خانگی با دعوت عام بود که بسته به امکانات اهل خانه از دهها تا صدها نفر در آن شرکت میکردند. اکنون روضههایی داریم که برگزاریشان نزدیک به ۸۰ سال تا یک سده (قرن) ادامه داشته و البته این مجالس قدیمی کمشمار نیستند. نباید از برکات چنین آیینهای ریشهداری غافل ماند، بهویژه در این دوران که یورش نرم فرهنگی با هدف گزندرساندن به ریشههای هویتی و مذهبی ما مستمر و برنامهریزیشده کوششها دارد که نهتنها ما را بلکه بهویژه نسل آیندهدارمان را از درون تهی سازد.