یکی از این شگردها، استفاده از مشکماری است.قاچاقچیان سوخت قاچاق را داخل مشکهای بزرگ با حجم تقریبی ۷۰هزار لیتر ریخته و سپس آنها را به آب میاندازند و با طنابی که به لنجها متصل است، این انتقال را انجام میدهند. گاهی نیز از مخفیگاههای خود در حاشیه ساحل تا عمق چندصد متری دریا لولهکشی میکنند. آنها با کمک پمپهای قوی این سوختها را به لنجهایی که در فاصلهای از ساحل توقف کردهاند انتقال میدهند. تفاوت قیمت در ایران و آنسوی مرز باعث شده بازار قاچاق سوخت داغ باشد. ۲۰۰ لیتر سوخت که در جایگاه ۶۰ هزار تومان ارزش دارد اگر به دریا منتقل شود ارزش ۱۸میلیونی پیدا میکند. حالا این را در حجم بالای محمولههای گازوئیل قاچاق ضرب کنید تا به گردش مالی بالای قاچاقچیان سوخت پی ببرید. به گفته رئیس دادگستری استان هرمزگان، قیمت سوخت قاچاق ثابت نیست و زمانی که دستگاه قضا و پلیس اقداماتی علیه قاچاقچیان انجام میدهند، این مبلغ افزایش مییابد. مجتبی قهرمانی، در گفتوگو با جامجم بیان میکند که مقصد اصلی سوخت قاچاق، دریا و کشتیهای باربری هستند. وی همچنین اشاره کرد که اقدامات خوبی در جایگاههای سوخت و سواحل انجام شده، اما نیاز است که تدابیر بیشتری در دریا صورت گیرد. در آخرین شگرد قاچاقچیان، مشخص شد آنها در بندرعباس به خط لوله انتقال سوخت هواپیما موسوم به ATK دستبرد زدند. این خط لوله انتقال سوخت هواپیما از بندر شهید رجایی تا مخزن بندر شهید باهنر بود. قاضی مجتبی قهرمانی دراینباره به جامجم گفت: برای کمک به دولت و کاهش ناترازی انرژی، اجرای طرح کنترل در مبادی تولید، عرضه، توزیع و خطوط لوله فرآوردههای نفتی در سطح استان اجرا میشود. با کنترل سوختگیری در جایگاهها یکمیلیون لیتر کاهش مصرف داشتیم و دیگر از صف جایگاههای سوخت خبری نیست. در این زمینه، در مسیرهای انتقال سوخت و پالایشگاهها دستگاههای اندازهگیری نصب شد. کارشناسان با یکبار بررسی مسیر انتقال دو انبار سوخت هواپیما، متوجه کسری ۱۲۹هزار لیتری در بازه سهروزه شدند. این موضوع موجب شد تا با دستور قضایی، مأموران بررسی موضوع را در دستورکار خود قرار دهند. با بررسیهای پلیسی یک انشعاب دوکیلومتری از خط لوله اصلی کشف شد. بررسی خط لوله مشخص کرد این کار توسط مجرمانی حرفهای و برای مدتی طولانی انجام شده بود. آنها برای این سرقت چهارمیلیارد تومان لولهگذاری کرده بودند و با لوله ۱.۵اینچی، ظرفیت سرقت ۷۰هزار لیتر در شبانهروز را داشتند. قهرمانی درباره مقصد سوخت سرقتی گفت: تاکنون فردی در این رابطه دستگیر نشده است. متهمان این سوخت را با لوله به محل دیگری منتقل و از آنجا بار خودرو میکردند. پس از اعلام این خبر، تصور میشد که قاچاقچیان سوخت سرقتی را به ایرلاینها میفروختند که این تصور نادرست است. درواقع، این سوخت را با گازوئیل مخلوط کرده و به فروش میرسانند. ممکن است در خبرها دیده باشید که شوتیها پس از تصادف منفجر میشوند؛ این موضوع به علت حمل همین سوخت است.