در بازدید معاون سرمایه انسانی صداوسیما از سامانه نظرسنجی تلفنی مطرح شد:

تأکید بر بهره‌‌گیری از فناوری‌ها و روش‌های نوین افکار سنجی در سطح کشور

مراجعه حضوری برخط‌ها!

افزایش هرساله میزان نفوذ اینترنت در ایران و بیشتر شدن کاربری آن میان جامعه، چنین تصوری را پیش آورده که استفاده از اینترنت در ایران برای انجام کارهای روزمره باید افزایش چشم‌گیری داشته باشد اما نتایج مرکز افکارسنجی ملت از حضور جامعه ایرانی در فضای آنلاین، گاه داده‌های متضادی را با باور اولیه ما پیش می‌آورد.
افزایش هرساله میزان نفوذ اینترنت در ایران و بیشتر شدن کاربری آن میان جامعه، چنین تصوری را پیش آورده که استفاده از اینترنت در ایران برای انجام کارهای روزمره باید افزایش چشم‌گیری داشته باشد اما نتایج مرکز افکارسنجی ملت از حضور جامعه ایرانی در فضای آنلاین، گاه داده‌های متضادی را با باور اولیه ما پیش می‌آورد.
کد خبر: ۱۴۹۸۴۹۷
 
البته که درمیانه داده‌های منتشرشده می‌توان به مواردی هم برخورد که تحلیل آن باتوجه به جامعه پیرامونی‌مان چندان سخت نیست، به عنوان مثال میزان نارضایتی از سرعت اینترنت همچنان یکی از دغدغه‌های کاربران فضای مجازی است که با گذشت همه این سال‌ها همچنان ادامه دارد اما داده‌های منتشرشده که مربوط به رصد جامعه ایرانی درفضای آنلاین درسال گذشته است، درمواردی جالب توجه به نظر می‌رسد. به عنوان مثال براساس این پژوهش۳۵.۷درصد از مردم به طور متوسط بیش از سه ساعت، ۳۲.۲درصد یک تا سه ساعت و۱۷.۴درصد کمتر ازیک ساعت در شبانه روز از اینترنت استفاده می‌کنند. این در حالی است که ۱۴.۶درصد از مردم اصلا از اینترنت استفاده نمی‌کنند. با افزایش سطح تحصیلات، استفاده از اینترنت افزایش می‌یابد.همچنین شهرنشینان به‌ویژه ساکنان مراکز استان‌هادرمقایسه با روستاییان درطول یک شبانه‌روزبه طورمتوسط بیشتراز اینترنت استفاده می‌کنند اما در میانه این پژوهش، داده‌ای که جلب نظرمی‌کند این است که بدانیم ۴۸ درصد مردم اذعان کرده‌اند، مهارت لازم جهت انجام کار‌های اداری به صورت اینترنتی را به میزان «زیاد یا خیلی زیادی» دارند اما در مقابل ۳۸.۹درصد بیان کرده‌اند این مهارت را به میزان «کم» و ۱۱.۸درصد «اصلا» ندارند. یعنی مجموعا ۵۰.۷درصد مردم مهارت لازم برای انجام امور خود به شیوه اینترنتی را ندارند در حالی که ضریب نفوذ اینترنت در ایران بیش از ۹۳ درصد است. نکته جالب توجه دیگر این‌که ۴۲.۱درصد از مردم بیان کرده‌اند کارهای اداری و دولتی خود را با «مراجعه حضوری به اداره‌ها» و۱۷.۱درصد با«مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک»انجام می‌دهند؛ یعنی مجموعا ۵۹.۲درصد همچنان از مراجعه حضوری استفاده می‌کنند.همچنین،۳۰.۱درصد به روش «اینترنتی» امور اداری خود را انجام می‌دهند و ۱۰.۲درصد از مردم از دیگران می‌خواهند تا چنین اموری را برای‌شان انجام دهند. در زمینه‌های دیگر استفاده از فضای مجازی پیگیری اخبار در صدر است و نکته جالب توجه این‌که همچنان رسانه‌ملی به عنوان مرجع اول پیگیری اخبار از سوی مردم است. طبق این داده‌ها در پاسخ به پرسش «شما اخبار کشور را بیشتر از چه طریقی پیگیری می‌کنید؟» ۳۷.۴درصد بیان کرده‌اند که اخبار روز کشور را بیشتر از طریق «صداوسیما» و۲۷.۲درصد از طریق «شبکه‌های اجتماعی» پیگیری می‌کنند. به علاوه، ۹.۵درصد از «شبکه‌های ماهواره‌ای»، ۴.۸درصد از «سایت‌ها و خبرگزاری‌ها» و ۳.۵درصد ازطریق «دوستان و آشنایان» پیگیر اخبار جامعه هستند. ۱۷.۳درصد از مردم هم گفته‌اند «اصلا» اخبار را پیگیری نمی‌کنند.
 
مراجعه حضوری برخط‌ها!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها