با محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای مرکز گیلان

توجه به بومی‌گرایی برای نزدیکی اقوام

در گفت‌وگو با دکتر علیرضا کیخا معاون امور استان‌های رسانه ملی مطرح شد

فرهنگ اقوام در هفته‌های ایران

طرح استودیوی «ایران ما» را که به‌واسطه آن سهمی از آنتن سراسری به شبکه‌های استانی اختصاص یافته‌، می‌توان از اقدامات تحولی موفقی دانست که از دی‌ماه ۱۴۰۲ کلید خورد و از آن زمان تاکنون این فرصت را برای نمایش تولیدات منتخب صداوسیمای استان‌ها فراهم آورده است.
طرح استودیوی «ایران ما» را که به‌واسطه آن سهمی از آنتن سراسری به شبکه‌های استانی اختصاص یافته‌، می‌توان از اقدامات تحولی موفقی دانست که از دی‌ماه ۱۴۰۲ کلید خورد و از آن زمان تاکنون این فرصت را برای نمایش تولیدات منتخب صداوسیمای استان‌ها فراهم آورده است.
کد خبر: ۱۴۹۹۰۴۲
نویسنده فاطمه اسماعیلی - گروه رسانه
 
با علیرضا کیخا، معاون امور استان‌ها در ۱۵ماهگی فعالیت استودیوی ایران ما که درمسیر بازنمایی هویت ایرانی بر پهنه کشور سراسر افتخارمان می‌کوشد، گفت‌وگویی انجام دادیم. از او درباره روندتداوم فعالیت استودیوی ایران مادر سال۱۴۰۴ و دیگرسیاست‌های مهمی‌که به‌منظور افزایش نقش‌آفرینی شبکه‌های استانی درآنتن ملی ومعرفی دستاوردهای ملی و ظرفیت‌های گوناگون استان‌های مختلف مدنظر دارد،پرسیدیم. اوالبته درپاسخ به سؤال دیگری،گریزی هم به موضوع منابع انسانی دراستان‌ها زد وازضرورت بازآرایی نیروی انسانی وتمهید مقدماتی برای ورود نخبگان به رسانه‌ملی سخن گفت.
   
افزایش سهم استان‌ها 
علیرضا کیخا در پاسخ به این پرسش که «یکی از اتفاقات خوبی که در دوره تحول رخ داد، سهم گرفتن استودیوی ایران ما از آنتن ملی بود؛ سند زیست‌بوم استان‌ها به این موضوع هم گره می‌خورد؟» 
اظهار کرد: بله اساسا ایران ما باید بعد از این مبتنی بر سند زیست‌بوم پیش رود؛ به این معنا که وقتی ایران ما را در شبکه سراسری می‌بینم، اگر استانی خارج از سند اقدام خود حرکت کند، تذکر می‌گیرد و آنتن از او گرفته می‌شود. وی افزود: اتفاق راهبردی دیگر این است که باید سهم استان‌ها را از آنتن ملی افزایش دهیم. فعلا این سهم ۱۰ ساعت است. شبکه‌های ورزش، پویا و افق امکان افزایش از ۱۰ ساعت به حدود ۱۳ ساعت را دارند.
   
رنگارنگی رسانه‌ملی
معاون امور استان‌ها با بیان این‌که این‌گونه سهم استان‌ها از شبکه‌های سراسری افزایش می‌یابد و شناخت مردم از همدیگر بیشتر می‌شود، گفت: مردم استان‌ها بیشتر خودشان را در آنتن رسانه‌ملی می‌بینند و تلویزیون، رنگارنگی استان‌های ایران را در قاب تصویر می‌نشاند. کیخا همچنین در پاسخ به این‌که «آیا پخش برنامه ایران ما از آنتن ملی، بر افزایش کیفیت برنامه‌های آن هم اثر گذاشته است؟»، گفت: بله طبیعتا. حس رقابت در استان‌ها اکنون کاملا ملموس است؛ رقابت بین استان‌ها و رقابت استان‌ها با شبکه‌های سراسری.تصور کنید پیش ازاین یک برنامه صبحگاهی را برای یک میلیون مخاطب استانی پخش می‌کردید و امروز قرار است برای ۸۵ میلیون نفر پخش کنید. طبیعی است که سناریو دقیق‌تر می‌شود و حساسیت روی همه بخش‌ها افزایش می‌یابد.
   
ظرفیت‌های استانی رسانه
وی ادامه داد: البته معتقدم ایران ما جای رشد زیادی دارد؛ هرچند که در نظرسنجی‌ها اقبال خوبی را ثبت کرده و مخاطب آن از برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های سراسری بیشتر است، اما برای این برنامه در سال ۱۴۰۴ به تغییراتی نیاز داریم. جدول پخش جذاب‌تری باید تنظیم و روی برخی برنامه‌ها تمرکز کنیم تا بتوانیم از این فرصت ایجاد شده به شکل ممکن بهره‌ وافر ببریم. معاون امور استان‌ها با بیان این‌که تعامل ما با شبکه‌های سراسری خوب است و از همه آنها تشکر می‌کنم، اظهار کرد: آنتن شبکه سراسری مهم است و پاسخگوی هر موضوعی در هر شبکه، مدیر آن شبکه است. حساسیت‌هایی نیز وجود دارد که لازم است اما معتقدم باید اعتماد ما به یکدیگر افزایش یابد. باور به این‌که استان‌ها ظرفیت‌هایی دارند که دیده نشده، بسیار مهم است. کیخا در ادامه از استعدادها و ظرفیت‌های استانی سخن گفت و با اشاره به این‌که تاکنون به بیش از 
۱۶استان سفر کرده، دواستان را چند بار رفته وهربار ازاستعدادهایی که دیده،شگفت‌زده شده، گفت: درحوزه تولید، موسیقی و سرود، مستند، نمایش و پویانمایی و عروسکی استعدادهای ذی‌قیمتی در استان‌ها داریم؛ برای مثال در مهاباد با حداقل هزینه‌ها یک اثر عروسکی هم‌سطح با شبکه پویا در حال تولید داریم که اتفاقی بی‌نظیر است.
   
چالش‌های نیروی انسانی
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وضعیت نیروی انسانی در استان‌ها و موضوع قراردادها و تبدیل وضعیت آنان، عنوان کرد: استان‌ها جنسی از مظلومیت تاریخی در این زمینه دارند. ما در بودجه و نرخ‌نامه و مزایا و نیروی انسانی با چالش‌های اساسی روبه‌روییم که متأسفانه به انگیزه‌ها آسیب می‌زند که تدبیر برای حل این چالش‌ها در دستور کار است. کیخا ادامه داد: از دیگر سو، برخی نیروها براساس منطق‌ها و شاخص‌های مطلوبیت جذب نشده‌اند. بازآرایی الگو یکی از اولویت‌هایی است که رئیس سازمان نیز بر اجرای آن تأکید می‌کند. وی با بیان این‌که بازنگری در شیوه جذب، رویکردی است که مطابق آن باید به سمت جذب انسان‌رسانه و نخبه‌های رسانه‌ای برویم، اظهار کرد: تسلط بر قالب، محتوا، اعتقاد، باور به گفتمان انقلاب اسلامی، روحیه جهادی و سابقه کار تشکیلاتی باید در رویکردهای جدید جذب، لحاظ شود. امیدواریم آرام‌آرام به ‌سمت این شیوه‌های جذب برویم و مسأله تربیت نیروی تراز، کادرسازی و جانشین‌پروری را در بهترین و کارآمدترین شکل دنبال کنیم.معاون امور استان‌ها مشکلات ناشی از فقدان نیروی متحول، مبتکر و ساختارشکن را مورد اشاره قرار داد و گفت: دانشگاه صداوسیما باید این خلأ را برطرف کند. باید روی اثرگذاری و جذب مخاطب متمرکز شد و موضوع نیروی انسانی را هم در همین زمینه پیش برد.

طرح «هفته‌های ایران»
کیخا همچنین از ارائه پیشنهاد اولیه طرح «هفته‌های ایران» خبر داد و گفت: قرار است بر مبنای این طرح که از ۱۶ فروردین آغاز شده، هر هفته را به یک استان اختصاص دهیم که لزوما هم به‌طور متوالی نخواهد بود. اولین استانی که پیشقدم شده و طرح خودش را ارائه داده، خوزستان است. وی افزود: بر این‌ اساس در طول یک هفته، هر شبکه‌ای را که ببینید، ضرباهنگ خوزستان را در آن مشاهده خواهید کرد. برای نمونه در برنامه‌های معارفی کارشناس اهل خوزستان و با لهجه خوزستانی حاضر می‌شود یا فیلم‌ها و مجموعه‌های نمایشی با موضوع خوزستان پخش می‌شود و به همین ترتیب در برنامه‌های ورزشی، خانواده، مطالبه‌محور و... شاهد حضور هموطنان خوزستانی و طرح مسائل آنها خواهیم بود. در واقع لباس، زبان، فرهنگ و خرده‌فرهنگ این استان در این یک هفته محوریت دارد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها