تماشاگران چینی که شمارشان به میلیونها نفر در سراسر خاک چین میرسد، علاقه وافری به فیلمهای انیمیشن دارند و با استقبال کلان خود از این نوع محصولات، آنها را در صدر جدول فروش گیشه سینماهای کشور نشانده و مینشانند. به همین جهت است که شرکت فیلمسازی استارز کالکتیو چین خود را آماده ساخت انیمیشنی خاص میکند که تا قبل از این، دستاندرکاران سینمایی این کشور جرات نزدیک شدن به آن را نداشتهاند. این انیمیشن پرسروصدا که سالهاست هنرمندان چینی در فکر تولیدش هستند، یک تریلوژی تاریخی به نام «سفر به غرب» است.
کمک ادبیات به سینما
البته این سهگانه فعلا با این نام شناخته میشود و احتمال زیادی وجود دارد در زمان اکران عمومی نامش تغییر کند. فیلمنامه اقتباسی سفر به غرب براساس داستان کلاسیک و محبوب چینی به همین نام نوشته میشود. منتقدان ادبی از این نوول بهعنوان یکی از چهار نوول کلاسیک بزرگ تاریخ ادبیات این کشور نام میبرند. این افسانه کلاسیک کهن سه بخش با نامهای «باجیه»، «شاه میمون» و «نه ژا» دارد و متدولوژی شرق دور را در داستانهایی شنیدنی و ساده به تصویر میکشد. سازندگان سهگانه سینمایی گفتهاند برای درک بهتر تماشاگران غیر چینی در سراسر دنیا، قصد دارند این داستانها را به زبانی قابل درک برای عموم مردم به تصویر بکشند. هدف آنها در کنار سرگرم کردن تماشاگران چینی و غیرچینی، آشنا کردن مردم نقاط مختلف جهان با جهانبینی خاص شرقی هم هست. به این ترتیب، سازندگان تریلوژی سفر به غرب از حالا تکلیف خود را با حال و هوای آن مشخص کرده و تاکید کردهاند که فیلمشان را برای هر دو گروه تماشاگران بومی و بینالمللی آماده خواهند کرد.
فلسفه چینی در راه غرب
بحث تولید سهگانه و آشنا کردن تماشاگران بینالمللی با فلسفه خاص شرق در شرایطی مورد توجه سازندگان سفر به غرب است که پیش از این، مردم دیگر نقاط دنیا به واسطه محبوبیت بازی ویدئویی چینی «فلسفه تاریک: ووکونگ» تا حد زیادی با این دیدگاه و فلسفه آشنا شدهاند. این بازی ویدئویی که براساس متدولوژی چینی تهیه شده، نه تنها در چین که در بسیاری دیگر از کشورهای دنیا هم طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و به صورت رقیبی جدی برای بازیهای کامپیوتری اروپایی و آمریکایی درآمده است. این واقعیت که بازی مذکور توانسته بیش از ۳۰ میلیون کپی در کشورهای مختلف پنج قاره جهان فروش داشته باشد، مهر تأییدی بر موفقیت همهجانبه آن است. این موفقیت کلان و دور از انتظار در حالی نصیب این بازی ویدئویی شده که مدت زمان بسیار کمی از پخش عمومی آن میگذرد. سازندگان فلسفه تاریک آگوست ۲۰۲۴ آن را در معرض دید عموم علاقهمندان بازیهای ویدئویی قرار دادند.
«ارباب حلقهها»ی شرقی
رسانههای چینی به این نکته اشاره میکنند که نوول سفر به غرب تاکنون به بیش از ۴۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده و از جمله کتابهای موفق صادراتی ادبیات کشور به حساب میآید. منتقدان ادبی در جهان غرب آن را با اثر کلاسیک «اودیسه» مقایسه کرده و به آن لقب نسخه شرقی این اثر معروف را دادهاند. درعین حال،بسیاری هم آن را با نوول «ارباب حلقهها» (که نسخه سینماییاش را پیتر جکسون استرالیایی تبار در سه قسمت کارگردانی کرد و جزو آثار بلاکباستر دنیای سینما در دو دهه اخیر به حساب میآید) مقایسه کردهاند. در سفر به غرب هم اهالی کتابخوان با یک دنیای عجیب و غریب روبهرو میشوند که خدایان، هیولاها و آدمها در حال نبردی سخت بین دو نیروی خیر و شر هستند.
در انتظار بهار ۲۰۲۶
فیلمنامه نسخه سینمایی سفر به غرب در حال نگارش است و قرار است هر سه قسمت آن تا زمان شروع کار فیلمبرداری آماده باشند. از آنجا که هزینه تولید این تریلوژی بسیار بالاست، کار فیلمبرداری قسمت اول آن زودتر از بهار سال ۲۰۲۶ آغاز نخواهد شد. این درحالی است که در کنار بهرهبرداری از تکنیکهای کامپیوتری برای خلق سکانسهایی طبیعی و واقعی، هوش مصنوعی و تکنولوژی پیشرفته مربوط به آن هم قرار است به کمک سازندگان فیلم بیاید تا صحنههای افسانهای و خیالی طبیعیتر و واقعیتر به نظر برسند. از آنجا که دنیای درونی داستان نوول از نگاهی واقعگرا استفاده کرده، سازندگان سهگانه هم تلاش خواهند کرد این رویکرد را در تولید فیلم خود رعایت و دنبال کنند. خط اصلی داستان نوول درباره شاه میمون موذی (با نام مستعار سون ووکونگ) است که شیطنتها و بدجنسیهای خاص خودش را دارد. به این ترتیب، این داستان ماجراجوییهای شاه میمون را در شرایطی دنبال میکند که او بهعنوان اسکورت یک راهب بودائیست به نام تنگ سانزانگ، راهی سفر به یک معبد خاص در کشور هند میشود. در طول سفر، او باید با انواع و اقسام نیروهای اهریمنی و شیطانی مبارزه و مقابله کند و روح خود را از بدیها پاک کند و به رستگاری برسد.
پیتر لو، از مدیران شرکت استارز کالکتیو در رابطه با پروژه گرانقیمت و استثنایی خود میگوید:«هر قسمت از این سهگانه بر روی یکی از مسائل مورد بحث نوول تمرکز خواهد کرد. سعیمان این است که فیلم ما بخش تازهای را در نوع قصه گویی و روایت باز کند. زمان ساخت فیلم ما تنها به دنبال اقتباسی نوین از یک افسانه کلاسیک نیستیم. هدف مهم ما این است که بگوییم متدولوژی شرقی توانایی ایجاد انقلابی معنوی و فرهنگی را در تمام دنیا دارد.»
سونامی جدول گیشه!
رونق انیمیشنسازی در چین با موفقیت کلان «نه ژا ۲» همراه شده است. قسمت دوم انیمیشن اکشن و خانوادگی نه ژا در حالی به رقم فروش خیرهکننده و دور از انتظار بالای دو میلیارد دلار دست یافته که تحلیلگران اقتصادی سینما در سراسر جهان انگشت حیرت به دهان گرفتهاند! این رقم غیرقابل باور فروش در شرایطی نصیب این بلاک باستر عظیم چینی شده که حتی سازندگانش هم اصلا تصور چنین موفقیتی را برایش نمیکردند. نه ژا ۲ که کمتر از دو ماه قبل با افتتاحیه بسیار عالی بالای ۵۰۰ میلیون دلار نمایش عمومیاش را در سینماهای چین شروع کرد، در پایان اولین ماه نمایش خود به رقم خیرهکننده دو میلیارد دلار دست پیدا کرد تا نشان دهد میزان موفقیت این فیلم تا چه حد است و توانایی آن را دارد که بسیاری از تماشاگران سینما و طرفداران ژانر انیمیشن را جذب سالنهای نمایش کند.
این انیمیشن خوش ساخت به مناسبت سال نو چینی و همراه با چهار فیلم پرسروصدای دیگر بومی راهی پرده سینماها شد و در تمام چهار هفته اول اکران، صدرنشینی جدول گیشه سینماهای این کشور دور و پرجمعیت آسیا را برای خود حفظ کرده است. اهل فن زمان اکران عمومی فیلم برایش پیشبینی فروش کلی یک میلیارد دلاری میکردند و اصلا فکر نمیکردند واکنش عموم تماشاگران به آن، تا این حد عظیم و گسترده باشد. نکته بسیار جالب این که نه ژا ۲ موفق شده فقط در یک کشور به چنین رقم رکوردشکنی دست پیدا کند. تحلیلگران اقتصادی سینما میگویند بلاک باسترهای جنجالی و پرسروصدای هالیوودی، رقمهای فروش کلی بالای یک میلیاردی خود را به واسطه اکران در آمریکا و بقیه کشورهای دنیا (که حداقل حدود ۵۰ کشور را در پنج قاره دربرمیگیرد) به دست میآورند. با این حال، تاکنون هیچ بلاک باستر هالیوودی نتوانسته در نمایش عمومی خود در سراسر دنیا هم به رقم فروش نه ژا ۲ دست پیدا کند.