گام نو رسانه ملی در حوزه هوش مصنوعی

اززمانی که بحث هوش‌مصنوعی و استفاده از آن در تولیدات رسانه‌ای مطرح شد، رسانه‌ملی نیز تلاش کرد هرچه بیشتر خود را به این مفهوم نزدیک‌تر کند. تولید برنامه‌هایی بامحوریت موضوع  مذکور وشکل‌گرفتن «ستادهوش مصنوعی» در سازمان صداوسیما حاکی از این امر است. در این میان،«همایش ملی هوش مصنوعی» که در ماه جاری برگزار می‌شود، گام‌های بلندتری را به سمت آشنایی رسانه‌ملی با این مفهوم برداشته است.
اززمانی که بحث هوش‌مصنوعی و استفاده از آن در تولیدات رسانه‌ای مطرح شد، رسانه‌ملی نیز تلاش کرد هرچه بیشتر خود را به این مفهوم نزدیک‌تر کند. تولید برنامه‌هایی بامحوریت موضوع  مذکور وشکل‌گرفتن «ستادهوش مصنوعی» در سازمان صداوسیما حاکی از این امر است. در این میان،«همایش ملی هوش مصنوعی» که در ماه جاری برگزار می‌شود، گام‌های بلندتری را به سمت آشنایی رسانه‌ملی با این مفهوم برداشته است.
کد خبر: ۱۵۰۱۳۷۵
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
محمد غفاری‌خضری، دبیر کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی همایش ملی هوش مصنوعی، درخصوص جزئیات این همایش به جام‌جم می‌گوید: «همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه» بخش‌های مختلفی دارد. یک بخش مربوط به مقالات علمی است که موعد آن ۲۰ فروردین به اتمام رسید و در حال داوری است. بخش دیگر، پنل‌های سخنرانی است که در دو روز همایش برگزار می‌شود و اساتید بنام هوش‌مصنوعی در آن حاضر خواهند بود. بخش دیگر، غرفه‌های نمایشگاهی است که شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های معتبر کشور و برخی شبکه‌های غیرایرانی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت داشته‌اند حاضر خواهند بود. البته برخی آثار داخلی مثل «موسی کلیم‌الله» هم در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت. 
 
داوری‌های منصفانه در بخش‌های مجزا 
وی ادامه می‌دهد: بخش دیگر همایش، جشنواره تولیدات مردمی است که هم به پذیرش تولیدات عموم مردم می‌پردازد و هم بخشی با عنوان «دانش‌آموزی» ایجاد شده است.بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌وپرورش داشتیم تا دانش‌آموزان متوسطه در ازای دو نمره درسی، اثری را برای جشنواره تولید و ارسال کنند. اما به دلیل تعداد زیاد آثار رسیده احساس کردیم اشتباه است که این بخش را به همراه بخش عمومی داوری کنیم. از این رو بخش تازه‌ای به نام دانش‌آموزی در همایش باز کردیم که مربوط به فرهنگیان است. یعنی نه‌فقط دانش‌آموزان که معلمان هم امکان حضور در همایش را دارند. آثار دانش‌آموزی به‌طور جداگانه در بخش ویژه تولیدات دانش‌آموزی، داوری و از ۳۰ اثر منتخب با تندیس اولین همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه، گواهینامه معتبر تولیدکننده برتر محتوا و جایزه نقدی تقدیر خواهد شد.وی در تشریح معیار لازم برای شرکت در این همایش می‌گوید: هرآنچه که بتوان با هوش‌مصنوعی تولید کرد و تعریف رسانه را داشته باشد، امکان این را دارد که در بخش مردمی حضور داشته باشد. این آثار در قالب‌هایی مثل عکس، پوستر، فیلم کوتاه، پویانمایی و هنرهای صداپایه مثل پادکست و موسیقی می‌توانند در این بخش حاضر باشند. 
 
در راستای سند تحول 
غفاری همچنین در خصوص ضرورت برگزاری چنین همایشی تصریح می‌کند: اگر بخواهیم از منظر رسانه‌ملی به آن نگاه کنیم، بحث «سند تحول» را داریم که راهبردهای کلان دارد و شامل ۹ محور می‌شود. بخش تولیدات مردمی در ابتدا در راستای چند مورد از این راهبردهای سند تحول ازجمله تقویت عدالت رسانه‌ای و توجه به ظرفیت‌های بومی است که شاید تا الان هم باید بیشتر به آن توجه می‌شد. بر این اساس باید فراتر از پایتخت، به تولیدات استان‌های مختلف توجه شود. راهبرد دیگر، تقویت جاذبه رسانه‌ای است که با توجه به فراگیری، تنوع و ارزانی هوش‌مصنوعی، توجه به آن ضروری بود. جدای این موارد، جذب استعدادهای جوان برای کمک به رسانه‌ملی و تولیدمحتوا، هدف دیگری بود که در طراحی جشنواره به آن توجه شده است. بر همین اساس، عضویت در باشگاه و مرکز رشد هوش‌مصنوعی صداوسیما به عنوان امکانی دیگر برای استعدادهای برتر این جشنواره وافرادی که انتخاب می‌شوند، در نظر گرفته شده است.افرادی که به این باشگاه ملحق می‌شوند، آموزش می‌بینند، رشد می‌کنند و در نهایت تحت پایش قرار می‌گیرند. به نوعی، این جشنواره به‌عنوان ورودی برای انتخاب جوانان مستعد عمل می‌کند. باشگاه رشد هوش مصنوعی صدا و سیما بخشی از فعالیت‌های اداره کل نوآوری و فناوری‌های سازمان است.
 
راه‌اندازی یک باشگاه ویژه برای تولیدات دانش‌آموزی 
او ادامه می‌دهد: باشگاه و مرکز رشد هوش‌مصنوعی صداوسیما در راستای اجرای طرح تحولی رسانه ملی در حال راه‌اندازی اولین مرکز رشد هوش مصنوعی و رسانه در کشور است و برگزیدگان جشنواره هوش مصنوعی به عضویت این باشگاه درمی‌آیند. از اهداف این باشگاه، آموزش و رشد این افراد مستعد و استعدادیابی آنهاست تا ارتباط میان استعدادها و تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا بهتر برقرار شود. در این باشگاه یک سامانه ایجاد می‌شود تا مشخصات افراد بااستعداد در این سامانه درج شود. در این صورت، کارگردان‌ها یا تهیه‌کنندگان معتبر هنگام اقدام به تولید یک اثر جدید می‌توانند از این سامانه بهره‌مند شده و به افراد مستعد در استان‌های مختلف دسترسی پیدا کنند. این کار باعث ورود افراد بااستعداد به بازار کار حرفه‌ای و امن خواهد شد.  غفاری‌خضری اظهار امیدواری کرد شرکت گسترده دانش‌آموزان در این همایش و حمایت مستمر رسانه‌ملی از استعدادهای برتر، گامی در جهت اجرایی‌شدن فرمان مقام معظم رهبری باشد که درباره قرارگرفتن ایران بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده هوش‌مصنوعی جهان تاکید کرده بودند. 

توجه به نوجوانان در یک همایش
یکی از نکات مهم همایش ملی «هوش مصنوعی»، توجه به همه سنین از جمله نوجوانان است. پیش از این اعلام شده بود که بخش ویژه تولیدات دانش‌آموزی به جشنواره تولیدات مردمی همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه اضافه شده است. بر این اساس، محمد غفاری‌خضری، دبیر کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی این همایش، با اشاره به شگفتانه دانش‌آموزی این همایش اعلام کرده بود: پیرو مذاکرات صداوسیما با اداره‌کل آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش، با توجه به این‌که تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌کنندگان همایش درمقطع سنی متوسطه اول و دوم هستندبخش ویژه تولیدات دانش‌آموزی به جشنواره تولیدات مردمی این همایش اضافه شد.او افزود:دانش‌آموزان می‌توانند آثار خود را از طریق «سامانه شاد» در بخش ویژه «همایش هوش مصنوعی فرهنگ و رسانه» بارگذاری کنند. دبیر کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی این همایش اعلام کرد: طبق تفاهم‌ یادشده، دونمره تشویقی برای درس کار و فناوری دانش‌آموزانی که اثر خود را به همایش مذکور ارسال کرده باشند در نظر گرفته می‌شود. او افزود: آثار دانش‌آموزی به‌صورت جداگانه در بخش ویژه تولیدات دانش‌آموزی داوری شده و ۳۰ اثر برتر به همراه تندیس اولین همایش ملی هوش مصنوعی، گواهینامه معتبر تولیدکننده برتر محتوا و جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. نتایج این جشنواره ۲۸اردیبهشت اعلام خواهد شد.

یک همایش ملی زیر ذره‌بین 
همایش هوش‌مصنوعی اولین اقدام رسانه‌ملی برای توسعه مفاهیم این حوزه نیست. پیش از این نیز اقداماتی در جهت توسعه دانش هوش‌مصنوعی ایجاد شده بود. حالا اما این همایش، با هدف بررسی ابعاد مختلف تأثیر هوش‌مصنوعی بر حوزه‌های فرهنگ و رسانه و همچنین سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و راهبری محتوا در این حوزه با محوریت پژوهشکده سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری رسانه برگزار خواهد شد. ازجمله مهم‌ترین محورهای این همایش می‌توان به «هوش‌مصنوعی و اقتصاد رسانه»، «هوش‌مصنوعی و مصرف اثربخش محتوا»، «هوش‌مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی»، «هوش‌مصنوعی در تولیدمحتوای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای»، «نقش علوم‌شناختی و هوش‌مصنوعی در تولید، مصرف و اثربخشی محتوا»، «حکمرانی فرهنگ و رسانه‌ملی و فراملی»، «هوش مصنوعی و جنگ ترکیبی با محوریت رسانه»، «آینده‌پژوهی، هوش‌مصنوعی و فرهنگ»، «هوش‌مصنوعی در رسانه‌ها(مکتوب،صداپایه ودیداری،فضای مجازی)»،«هوش‌مصنوعی و تحول فناوری‌های رسانه‌ای»، «نقش‌هوش‌مصنوعی دررسانه‌های اجتماعی»،«نقشه‌راه‌سازمان‌های رسانه‌ای دربهره‌برداری ازهوش‌مصنوعی»، «کاربرد هوش‌مصنوعی درسیاست‌گذاری وتنظیم‌گری رسانه»،«تعالی فرهنگی و هوش‌مصنوعی»، «رسانه پاک و هوش‌مصنوعی» و «هوش‌مصنوعی و جنگ روایت‌ها» اشاره کرد. این همایش با نمایه‌شدن در ISC، فرصتی ارزشمند برای پژوهشگران، دانشجویان و فعالان حوزه رسانه و فناوری فراهم می‌کند تا به ارائه و تبادل نظر درخصوص آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه بپردازند.همایش یادشده تلاش کرده به بحث آینده‌پژوهی و فرهنگ وهمچنین حکمرانی فرهنگ ورسانه به شکل ویژه بپردازد. بحث جنگ ترکیبی با محوریت رسانه و نقش علوم‌شناختی و هوش‌مصنوعی در تولید، مصرف و اثربخشی محتوا را باید مسأله دیگر مورد تاکید در این همایش دانست. نقش هوش‌مصنوعی در رسانه‌های اجتماعی و رسانه پاک و هوش‌مصنوعی نیز از دیگر بحث‌های مورد توجه این همایش است. ازجمله کارگاه‌هایی که قرار است در بستر این همایش برگزار شود،می‌توان به هوش‌مصنوعی دررسانه‌های مکتوب، هوش‌مصنوعی دررسانه‌های تصویری، هوش‌مصنوعی دررسانه‌های شبکه‌های اجتماعی،تحول فناوری‌های آینده هوش‌مصنوعی دررسانه،هوش‌مصنوعی و رسانه‌های علوم اسلامی، تولیدمحتوای مردمی با استفاده از هوش‌مصنوعی و جنگ ترکیبی و حکمرانی رسانه‌ای و هوش‌مصنوعی اشاره کرد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صدای نخست ورزش بانوان

با دکتر علی‌اصغر احمدی، مدیر رادیو ورزش درباره ویژگی‌ها و افق‌های پیش روی این شبکه پرشنونده گفت‌وگو کردیم

صدای نخست ورزش بانوان

نیازمندی ها