۱_گفتیم امام خامنهای بیان ابلاغ الهی دوران سازش را با دیباچهای عجیب شروع فرمودند که ظاهر بزرگداشت معمول یکصدمین سال باز تاسیس حوزه بود. اما در بطن این تصدیر ساز طلوع و برآمد آفتاب حوزه علمیه قم تصویری از رخدادی غیبی و ظهور مشیت پروردگار یکتادر زمینه حوادث سهمگین دورانی بر ساختند که فضای زندگی غرب آسیا را تیره و تار ساخته بود و علت این مرارت آغاز دوران فتح الفتوج ظاهری کفر و ظلم جهانی، دول نو استعماری و غلبه سلطه آنان و شروع عملیات جدایی دین از علم و سیاست و در حقیقت کل زندگی اجتماعی و فردی بود که قدم به قدم تکمیل میشد.
امام انقلاب اسلامی برای امت پراکنده اسلام جزییات آغاز این ویرانگری دین و زندگی اسلامی و شروع طرح اسلام زدایی ر در عراق وشامات و فلسطین و ایران و. را تشریح کردند. تا نشان دهند موسای حوزه در چه شرایطی زاده شد و معجزه آسا در فضای حکومت آستانبوس فرعون پرورده شد و شش دهه بعد نه تنها روح اللهی موسوی را پرورش داد تا نظام و ابزار حکمرانی شیاطین را در ایران سرنگون کند و با علم توحید درایران شیاطین را براند بلکه در جهان طنین بازگشت به اسلام بیافکند و اتحاد علم و دین و سیاست و احیای تمدن صدر اسلام را در عصر انتظار محقق سازد و برای به سر انجام نیک رسیدن جهاد فقهی معاصر، در ارتباط با تدوین فقه زندگی که فقه حکمرانی در راس آن قرار دارد اقدام کند. تکلیفی دوران ساز، که هیچ کس به اندازه امام خامتهای شایستگی یکه و توانایی، دانایی، تجربه و قدرت سازماندهی و گرد آوری برجستهترین فقها را برای این کار ندارد. تبدیل این حرکت دوران ساز از یک کنش محدود و یا فردی به یک فعل نهادینه مستمر و پایدار جهانی که وابسته به حیات این فرد و آن فقیه ولو رهبری نباشد، کاری بزرگ و نیازمند توانایی ویژه و احاطه عالی به مسایل حکمرانی داخلی و بین المللی واشراف کامل به مسایل معاصر و قدرت رهبری جهانی است. حتی تاسیس یک درس حوزوی در سطح عالی با این موضوع بخشی از طرح کارامد سازماندهی جهانی کار تمدن اسلامی نوین است.
کاش رهبر معظم میتوانستند خود مدیریت این جهاد فقهی را تمام وقت به عهده گرفته و نهاد پایدار آن را در حوزه بوجود آورند و کار را به سرانجام برسانند و مجموعه که شاید اگر فقه جزء به جزء زندگی عادلانه و اسلامیی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و همه نهادهای حکومتی، چون رسانه و سینما و اجزای مختلف را بازقرائت عصری بکنند، یک میراث صد جلدی فقه زندگی و حکمرانی در دهه سوم قرن بیست یکم تا تحولات بنیانی دیگر، تولید شود. با این وصف. هر چند این سخن از سوی دشمنان و بد دلان و اهل نفاق میتواند پلید ترین تفسیر را بیابد، اما من تردیدی ندارم که اگر همین امروز رهبر بزرگوار کار را به، ولی فقیه برگزیده خبرگان رهبری بسپارد و خود تمام وقت، خود را صرف کار فقه رندگی معاصر و در کانون آن فقه حکمرانی امرورین با جمعبندی تجارب گرانقدر ۵۰ ساله انقلاب و جمهوری اسلامی و احاطه به زمان فضای جهانی سازی و نظامات قدرت و واقعیات روابط بین المللی امروزی کند، امر عظیمی اتفاق میافتد که میتوان نامش را تحکیم ژرف ساخت فقهی تمدن اسلامی دوران انتظار نهاد؛ و تفقه حوزه در یاری رهبر بزرگوار در این مقیاس شگفتی ساز عصری معنای حقیقی خود را را ببان میکند. سازمان دادن عصر بارگشت جهانی به دین پس از عصر شیطانی مدرنیته همچون شالوده سازی فقهی تمدن نوین اسلام عصر انتظار همان معنای موسایی شکست فرعون است که به دست یک موسوی تحقق یافت و به دست یک حسینی به قیام جهانی مهدوی متصل گشت!
☆☆☆☆☆
در یاره تکالیف حوره از این منظر بی نظیر ک دارای افق و اهداف تفقهبنیادین است امام تحول عصری، پنج محور بر میشمرد. بر آنپنج محور منشور جزیی از آنمحسوب میشود. موسوعه فقه الحیات معاصر کتاب هدایت حیات وامری جدی، ضروری و حیاتی است که با مسیر طیبه رشد تمدن اسلامی ناب مربوط است؛ و وجود و عدم آن به وجود و نابودی نظام حقیقی اسلامی و تمدن اسلامی در عثر غیبت و پیشا ظهور بستگی تام دارد.
☆☆☆☆☆
این که نظام رهبری ولایت فقیه در تمدن اسلامی و یا در آینده، شورایی باشد یا فردی؟ و حتی چه کس در راس باشد، همین امروز هم میتواند تصمیم گیری شود و هر فقبه جامع الشرایطی و یا شورای فقهایی که بوسیله محلس خبرگان انتخاب شوند و تحت سرپرستی مقام رهبری امور را پیش ببرند این وظیفه را پی تواند گرفت.
اما هدابت کار عظیم و تحقق پنج محور متن پیام رهبری و تفقه در باره آن و سارماندهی و شروع کار اصلی، یعنی فرجام رهبری این حرکت حوزه به تدوین مجموعه کثیر المجلد فقه الحیات و فقه الحکومه ناب محمدی معاصر ..
کاری است که در شکل عالی از ایشان سرپرست تواناتری پیدا نتواند کرد و از دست کمتر کسی بر میآید که تیم فقیهان عالیمقام را تشکیل و برای به انجام رساندن این تکلیف سرپرستی کند. کسی احاطه علمی و عملی ایشان را ندارد و ارزوی من آن است که رهبری معظم در سازماندهی ابن جهاد وجریان بررگ نقش قوی و خلاق نظری و عملی بزرگی ایفا کنند و آن را نهادبنه نمایند.
اما پنجمحور!
☆☆☆☆☆
در پیام رهبر عزیز پنج محور بنیانی برای فعلیت موجودیت پیشروی حوزه علمیه با کارکردهای علمی و تربیتی اجتماعی و سیاسی چنین فهرست شد:
۱_ یک مرکز علمی با تخصصهای معین
۲_مرکز تربیت نیروهای مهذب و کارامد برای هدایت دینی و اخلاقی جامعه
۳_خط مقدم جبهه تقابل با تهدیدهای دشمنان در عرصههای گوناگون
۴_مرکز تولید و تبیین اندیشه اسلام در باب نظامات اجتماعی از از نظام سیاسی و شکل و محتوای آن تا نظامات مربوط به اداره کشور تا نظام خانواده و روابط شخصی بر اساس فقه و فلسفه و متظومه ارزشی اسلام.
۵_مرکز و شاید قبله نو آوری تمدنی و آینده نگریهای لازم در چاچوب پیامجهانی اسلام
☆☆☆☆☆
این سرفصلها نه تنها واژه" حوزه علمیه " را معنی میکند بلکه نقش کانونی حوزه علمیه و تلاش عظیم و سرشار از عبودیت و اشتیاق و خستگی ناپذیری جهاد تمدنی نوی آن را برای زیر سازی دینی و فقهی، کار سترگ روشن مینماید. در اینجا فقه بی تردید له معنای گستروه فقه در نگاهاهل ببت وحی باید فهم شود که تزکیه جان و تهذیب روان و همه ارکان زندگی و یلوک فردی و اجتماعی و احکامو قواعد معاصر در عرصه اقتصاد تا هنر، سیاست تا تخلاقیات اجتماعی و فردی مسلمانان جهان از فرهنگ تا رسانه و روابط بین المللی و.. را شامل میشود؛ و حاصل ان تعیین تکلیف امت و حکومت در هر گامی است که برای زندگی و پیشروی نیازمندند.
☆☆☆☆
امام خامنهای محتوای واقعی و نظری هر یک از این سرفصلها را به اجمال، اما با رهنمود دقیق برای عمل و کار و بدست آوردن خروجی مفید و واقعی تبیین کردن که تعمق و تامل در باره آنها و گفتگو و آزاد اندیشی، پایه ضروری سکل دادن به گفتمان محرک مردم و نخبگان حوزه و دانشگاه برای جدی گرفتن تکالیف و عمل به آن است. میتوان بگویم هبچ جمله متن، قطعا اضافی و مکرر و برای اهداف ادبی و بلاغت کلام گفته نشده بلکه حکم ابلاغ مبین برای تفکر و بسط و برنامه ریزی برای عمل و اقدام دارد و نه کار باری به هر جهت صرفا برای ارائه گزارش کار!
این آغاز تامل تفقه نو و واکاوی گفتمانی موضوع و هم اندیشی جمعی علمای جهان اسلام و ارائه متون علمی شان با محور گفتمان تمدن نوین اسلامی و مسایل عقلی و فقهی و... آن است؛ و کتاب فصلنامهو یا ماهنامه انتشار مقالات و حاصل تحقیقات جهانی علمای ربانی و مداجع و فقیهان عالی رتبه اولین گام برای تشکیل یک محور تداوم و کار و تفکر و هم اندیسی پیرامون موضوع مورد بحث است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شد
دکتر امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات در گفتوگو با «جامجم» عنوان کرد
گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با علیرضا نصیری، قهرمان جوانان جهان
سفیر سابق ایران در پاکستان در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد