نقطه‌زنی مشکلات با «ایران‌جان»

رویداد ملی «ایران جان» با هدف معرفی ظرفیت‌های کمتر دیده‌شده استان‌ها و تمرکز رسانه‌ای بر مسائل و دغدغه‌های مردم هر منطقه، تلاش می‌کند صدای واقعی ایران را به گوش همه برساند و نگاه‌ها را از مرکز به سراسر کشور ببرد. این رویداد با رویکرد عدالت‌محور، هر هفته یک استان را محور روایت قرار می‌دهد تا هم زیبایی‌ها و توانمندی‌ها و هم مشکلات مردمانش دیده و شنیده شود.
رویداد ملی «ایران جان» با هدف معرفی ظرفیت‌های کمتر دیده‌شده استان‌ها و تمرکز رسانه‌ای بر مسائل و دغدغه‌های مردم هر منطقه، تلاش می‌کند صدای واقعی ایران را به گوش همه برساند و نگاه‌ها را از مرکز به سراسر کشور ببرد. این رویداد با رویکرد عدالت‌محور، هر هفته یک استان را محور روایت قرار می‌دهد تا هم زیبایی‌ها و توانمندی‌ها و هم مشکلات مردمانش دیده و شنیده شود.
کد خبر: ۱۵۰۶۷۶۱
نویسنده زهرا عباسی - گروه رسانه
 
در این راستا معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما و مسئولان رسانه‌ملی در نشستی خبری با اصحاب رسانه درباره اولویت‌ها، نحوه اجرا و اثرگذاری رویداد ملی ایران جان توضیح دادند.  نشست خبری رویداد ملی ایران جان دیروز با حضور علیرضا کیخا معاون امور استان‌ها، غلامرضا نوری معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما، سلیم غفوری قائم‌مقام معاون سیما و مدیران بخش‌های مختلف رسانه‌ملی در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد. در ابتدا علیرضا کیخا گفت: رویداد ملی ایران جان صرفا متعلق به رسانه‌ملی نیست بلکه تمام رسانه‌ها می‌توانند در آن نقش ایفا کنند. ایران جان یک حرکت قرارگاهی در رسانه‌ملی و نهاد‌ها و رسانه‌هاست تا بتوانیم ایران جان را آن‌گونه که باید و شاید معرفی و روایت کنیم.
   
معرفی زیبایی‌ها و ظرفیت‌های ایران
معاون امور استان‌های رسانه‌ملی هدف این رویداد رسانه‌ای را معرفی ظرفیت‌ها خواند و گفت: ایران یک سرزمین متنوع، پهناور، زیبا با مردمانی دوست‌داشتنی، مؤمن، قدردان، صبور و مجاهد است که ابعاد و تار و پود این فرش گرانبها را ترسیم کرده‌اند و ایران را زیباتر از تمام جهان به تصویر می‌کشند. وی با تأکید بر این‌که در ایران جان به نقاط کمتر دیده‌شده ادای دین خواهد شد، گفت: رویداد ایران جان یک ایده بود که پس از مطالعه و کار مطالعاتی و پژوهشی و میدانی تبدیل به طرح شد و در انتهای سال ۱۴۰۳ به رئیس سازمان صداوسیما تقدیم و تایید شد. این طرح ناظر بر یک مسأله‌ جدی شکل گرفت که پیش از این نتوانسته بودیم زیبایی‌ها، فرصت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران را معرفی کنیم. بنابراین تصمیم گرفته شد در قالب این رویداد ملی به‌‎سمت مسأله‌ها و اولویت‌های هر استان حرکت کنیم. وی افزود: استان خوزستان، به‌عنوان اولین میزبان این طرح، باردیگر نقش خط‌شکن خود را ایفا کرد. ما پیش از اجرای رویداد در این استان، یک نظرسنجی سه‌محوره انجام دادیم. افزایش رضایت مردم خوزستان، افزایش شناخت مردم ایران نسبت به این استان و تلاش برای حل مسائل اولویت‌دار درراستای تحقق شعار سال، سه هدف اصلی این نظرسنجی بود.
   
تمرکز بر استان‌ها و تولید محتوای استانی 
کیخا با تأکید بر این‌که رویداد ایران جان موقتی نیست و حتما به تمام استان‌ها سفر می‌کند، ادامه داد: تدبیری که در بخش‌های مختلف سازمان انجام شده این بوده که رویداد ملی ایران جان در بخش‌های مختلف داخلی و خارجی کنار استان‌ها باشد و به همین منظور بخش برون‌مرزی صداوسیما نیز در این رویداد ، ظرفیت‌های استان‌ها را در برنامه‌هایش جانمایی کرده است. لازم به ذکر است که اراده سازمان در تمام حوزه‌ها تمرکز بر استان‌هاست. 
معاون امور استان‌های رسانه‌ملی تأکید کرد: ایران جان فقط یک رویداد رسانه‌ای نیست بلکه حرکتی ملی برای شناخت، همدلی و امیدآفرینی است. رویداد «اصفهان جان» نیز در همین راستا و با مشارکت گسترده دستگاه‌ها و مردم استان، برگزار خواهد شد. کیخا با اشاره به ادامه‌دار بودن این طرح در دیگر استان‌های کشور گفت: هفته دوم این رویداد ملی از ۳۱ خرداد تا ۶ تیرماه در استان اصفهان برگزار خواهد شد و رسانه‌ملی در این بازه زمانی با تمام ظرفیت خود به روایت اصفهان خواهد پرداخت.
   
تصویرسازی از زوایای ناگفته
وی افزود: در جریان این هفته، تلاش می‌کنیم زوایای کمتر دیده‌شده و ناگفته‌های این استان تمدنی را برای مردم اصفهان و سراسر کشور به تصویر بکشیم؛چراکه اصفهان یکی از استان‌های نمونه در حوزه فرهنگ، هنر، تاریخ، صنعت و ظرفیت‌های انسانی است. کیخا یادآور شد: در اصفهان به مثابه ایده‌ای که در استان خوزستان پیگیری شد، همچنان به ناگفته‌ها پرداخته می‌شود تا تصویری جامع از این استان ارائه شود. وی بر ضرورت گفت‌وگوی مؤثر با نهادهای مرتبط و رسانه‌ها برای طراحی رویدادهای پرمخاطب تأکید کرد و گفت: پیشنهادشده پیش از اجرای هر رویداد، نشست‌های تخصصی با خبرگزاری‌ها و رسانه‌های محلی و ملی برگزار شود تا دیدگاه‌های آنها در فرآیند سرمایه‌گذاری و اجرا لحاظ شود.
   
جلسات منظم با وزارت کشور و مسئولان اقتصادی
کیخا با اشاره به لزوم هماهنگی بیشتر با مراکز تصمیم‌ساز توضیح داد: برگزاری جلسات مستمر با وزارت کشور و مدیران اقتصادی برای رصد میزان سرمایه‌گذاری و پیشرفت پروژه‌ها ضروری است. رویداد ملی ایران جان مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر، نهالی نوپاست که به مراقبت و نگهداری نیاز دارد و به همین منظور آسیب‌های هفته اول اجرا باید به‌سرعت شناسایی و مدیریت شوند. با وجود محدودیت‌های زمانی، باید حساسیت‌ها را تشخیص و اولویت‌بندی دقیقی انجام داد. باید دقت داشت برای نتیجه‌بخشی و تاثیرگذاری این رویداد ملی و مطالباتی که در آن مطرح است، سفرهای استانی وزرا می‌تواند به تصویب برنامه‌های منطبق بر نیازهای هر استان کمک کند.
   
تولید سریال‌های استانی
در بخش دیگری از این نشست، به وضعیت تولید سریال‌های تلویزیونی در استان‌ها پرداخته شد. کیخا اعلام کرد: شورای فیلمنامه‌نویسی در استان‌ها تشکیل شده و در همین راستا تولید سریال‌های استانی در دستور کار قرار دارد. به طور مثال سریال «بادار» که در سیستان و بلوچستان تولید شده، درباره ظرفیت‌های بومی این استان است که در قالب زندگی خانواده‌ای سیستانی روایت می‌شود. به عنوان نمونه‌ای دیگر، سریال «امید باران» در یزد در حال تولید است و به‌زودی روی آنتن می‌رود. همچنین، سریال مازندرانی در مرحله تدوین قرار دارد و شش قسمت آن آماده پخش است. وی با اشاره به موفقیت‌های گذشته افزود: در بخش تولیداتی که به ظرفیت‌های استانی اشاره داشته‌اند سریال‌هایی مانند «پایتخت» که با عبور از چند استان و استفاده از هنرمندان محلی ساخته شدند، الگوی مناسبی برای معرفی فرهنگ مناطق هستند. برنامه‌ریزی برای تولید آثار مشابه در استان‌هایی مانند سمنان، خراسان و هرمزگان در دستور کار قرار دارد. کیخا تأکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای، از صداوسیما تا فضای مجازی، برای جذب مخاطب استفاده کرد. حضور چهره‌های محبوب و بلاگرهای استانی می‌تواند به افزایش اثربخشی برنامه‌ها کمک کند.
   
راه‌اندازی تلویزیون تعاملی در استان‌ها
در بخشی از صحبت‌های انجام‌شده در این نشست، غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی صداوسیما نیز عنوان کرد: در حوزه فضای مجازی و با همکاری استان‌ها، دو اقدام مهم در حال انجام است. اولین اقدام، راه‌اندازی یک تلویزیون تعاملی محلی در استان‌هاست. در استان خوزستان، با کمک همکاران در معاونت فضای مجازی و رئیس محترم مرکز صداوسیمای خوزستان، شبکه اینترنتی کارون در بستر تلوبیون راه‌اندازی شده است. تلوبیون با ۴۵ میلیون کاربر فعال در کشور، بزرگ‌ترین بستر زیست‌بوم مجازی در کشور محسوب می‌شود. این ظرفیت همراه امکاناتی که برای تعامل و بارگذاری محتوا در این شبکه فراهم شده، به استان‌ها و فعالان مجازی این امکان را می‌دهد که با تمام کشور و حتی خارج از کشور ارتباط برقرار کنند. 
   
نهضت‌های تولید محتوای ملی و محلی
معاون فضای مجازی رسانه‌ملی ادامه داد: اقدام دومی که در حوزه فضای مجازی در استان‌ها دنبال می‌شود، نهضت‌های تولید محتوای ملی و محلی است که بازتابی از سند تحول در این حوزه به‌شمار می‌رود. تجربه رویداد محلی «خوزستان ایران» یکی از این اقدامات بوده است. این رویداد ملی در فضای مجازی و تلویزیون تعاملی محدود به هفته ایران جان نبوده و طی تمهیداتی که صورت گرفته، همچنان در هفته‌های بعد نیز با دریافت عکس و محتوا از مردم استان همچنان به معرفی ظرفیت‌های استانی پرداخته و این ظرفیت برای تمام استان‌ها دیده شده است. 
   
اثرسنجی علمی و گسترش به فضای مجازی 
در بخش دیگری از این نشست، محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره اثرسنجی این رویداد ملی توضیح داد: ما در سازمان صداوسیما وظیفه سنجش برنامه‌های سازمان و تاثیرات آنها بر جامعه را عهده‌دار هستیم؛ تاثیرسنجی به لحاظ علمی کار سخت و قریب به محالی است. چون امکان کنترل عوامل مداخله‌گر محدود است. برای سنجش تاثیرات شناختی، عاطفی و رفتاری این طرح از روش‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شده است. نظرسنجی‌ها قبل و بعد از رویداد درباره شخصیت‌ها و مکان‌های معرفی‌شده انجام شده است. به طور مثال در دوره اول این رویداد ملی که در خوزستان اجرا شد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این طرح در افزایش شناخت مردم از استان و حل مشکلات محلی موفق بوده است. وی درخصوص درصد رضایت مردم خوزستان از پویش ملی ایران جان گفت: ما برای اثرسنجی تولیدات این طرح از دو روش برای سنجیدن تاثیر استفاده کرده‌ایم که روش‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود.
   
عدالت رسانه‌ای و برنامه‌ریزی
غفوری قائم‌مقام معاون سیما از دیگر سخنرانان این نشست خبری درباره طرح ایران جان گفت: از اولویت‌های جدی دوره اخیر بحث عدالت رسانه‌ای و دیده شدن همه مردم ایران در قاب تلویزیون بود. ما جلسات متعددی با همکاران داشتیم و در مجموع سازمان ۱۸۳ ساعت برنامه در هفته خوزستان به این منطقه اختصاص داد. بیشترین حجم برنامه را شبکه یک داشت و بقیه شبکه‌ها هم برنامه‌هایی پخش کردند.حتی شبکه نمایش برخی از آثار سینمایی خود را به خوزستان اختصاص داد. 
   
تولید ۱۰ سریال استانی
غفوری در ادامه درباره همکاری سیمافیلم برای ساخت سریال‌های استانی بیان کرد: ما حدود ۱۰ سریال استانی داریم. «کوه مرا صدا می‌زند»، «خانواده بهبودی»، «کوچ»، «پسته خندان» و «ملک‌آباد» از سریال‌هایی هستند که در دیگر استان‌ها تولید می‌شوند، بخشی از این آثار در استان‌ها و بخشی در سیمافیلم با هماهنگی استان ساخته می‌شوند. بعضی سریال‌ها مثل «قرارگاه سری نصرت» هم در زیست‌بوم استان‌ها تولید می‌شود که چون مثلا درباره شهید علی هاشمی است، آنها را بیشتر دفاع مقدسی می‌دانیم.
   
معرفی چهره‌های موسیقی در رویداد ایران جان
محسن صفایی مدیر مرکز شعر و موسیقی صداوسیما عنوان کرد: آنچه بیش از پیش باعث می‌شود هنر شهر‌ها دیده شود رویداد ملی ایران جان است. گونه موسیقی نواحی در ایران یک گونه پربار و پرثمر و پرخاطره است و موسیقی و شعر در استان‌ها یکی از ارکان اصلی است. باید دقت داشت که موسیقی نواحی در خوزستان جلوه پررنگی هم دارد. اصفهان هم در طول سال‌ها چهره‌های برجسته موسیقی را داشته است. ازجمله برنامه‌های ما در هفته اصفهان، معرفی آثار و چهره‌های موسیقی اصفهان از جمله علیرضا افتخاری، حسن کسایی، جلیل شهنار و مفاخر موسیقی استان است. وی اضافه کرد: در شهر‌های دیگر هم احصای کاملی از قطعات موسیقی شاخص آنها شده و قرار است چند رونمایی از آثار خاص این رویداد داشته باشیم و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان‌ها و شهر‌ها دیده شود.
   
توجه به اقلیم‌ها 
مهدی نعل‌بندی مدیرکل صدای استان‌ها نیز در بخشی از این نشست برتوجه ویژه به شهرستان‌های کمتربرخوردار مانند کاشان، نائین و گلپایگان در پوشش رادیویی تأکید کرد. براساس این گزارش، رویدادهای فرهنگی و هنری در استان‌هایی مانند اصفهان، خوزستان و سیستان و بلوچستان با محوریت حوزه کودک و شخصیت‌های اجتماعی برنامه‌ریزی شده‌اند. 

بلند کردن صدای فرهنگ و هنر ایران
در پایان این نشست، کیخا با جمع‌بندی تصمیمات اتخاذشده، بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استانی تأکید کرد و گفت: «هدف نهایی، بلند کردن صدای موذن فرهنگ و هنر در سراسر ایران است. وی درباره هدف‌های بعدی این طرح ملی گفت: ایلام، کردستان، فارس، همدان، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان هدف‌های بعدی این پویش تا پایان سال ۱۴۰۴ خواهد بود و سال بعد ۱۲ استان جدید را معرفی می‌کنیم. معاون امور استان‌ها تأکید کرد: این رویداد فرصتی بی‌نظیر برای شناساندن ایران واقعی به مردم ایران و جهانیان است و رسانه‌ملی با نگاهی فراگیر و مسأله‌محور، در کنار مردم و مسئولان استان‌ها خواهد بود تا تصویری درست و امیدآفرین از ایران عزیز ارائه شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها