نفس این حرکت و درک اهمیت پوشش رسانهای در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری قابل تقدیر است و نشان دهنده این است که در دولت نیز این حرکت صداوسیما مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. اعلام آمادگی وزارت میراث و گردشگری برای همکاری با صداوسیما البته نباید به این وزارتخانه محدود شود و بهنظر میرسد دیگر وزارتخانهها نیز اگر اهمیت بسیج رسانهای برای نشاندادن ظرفیتها و سعی در رفع کاستیهای مناطق مختلف کشور از طریق شبکههای ملی و استانی صداوسیما را درک کنند، آنها نیز باید پای کار «ایران جان» بیایند. اما نکته در اینجاست که مجموعه دستگاههای دولتی و حاکمیتی نباید به این پویش سراسری به چشم وسیلهای برای تبلیغات صرف نگاه کنند. ایران جان اگرچه قابی بزرگ برای توجه به داشتههای هر استان است اما در آن باید نداشتهها، کاستیها و ضعفها نیز بازتاب داده شود. تجربه برگزاری نخستین دوره این رویداد ملی در خوزستان نشان داد صداوسیما قصد ندارد در این رویداد تنها به نشاندادن زیباییها و تمجید از دستگاههای دولتی بپردازد و در این مسیر، ضعفها و ترک فعلها هم به زبانی صریح و بدون تعارف مطرح میشود و خواهد شد. دعوت از مسئولان دولتی و رؤسای سازمانها و دستگاههای حاکمیتی در خارج از دولت بنا نیست تنها به ارائه گزارشکار و بیان فعالیتهای جاری دستگاهها در استانهای مختلف محدود و منحصر شود، بلکه مسئولان دولتی باید خود را برای پاسخگویی صادقانه و صریح به عملکرد خود در استانها آماده کنند و در مواردی که کمکاریهایی متوجه آنهاست، ضمن پذیرش آنها و خودداری از توجیه و لاپوشانی ضعفها، درصدد رفعشان برآیند. در نخستین مرحله از رویداد ملی ایران جان، انتقاداتی به عملکرد دستگاههای دولتی در خوزستان وارد شده است. هم صداوسیما باید پاسخگویی در زمینه این انتقادات را در برنامه کاری خود داشته باشد و هم مجموعه دولت باید در این باره پاسخگو باشند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله وزارتخانههایی است که میتواند از این بستر برای معرفی جاذبههای گردشگری و نیز پاسخ دادن به برخی انتقادات در زمینه ظرفیت پایین جذب گردشگر و مشکلات در نگهداری و حفظ میراث فرهنگی استفاده کند. با اعلام آمادگی وزیر میراث برای همکاری در ایران جان، خوب است در فرصت پیشرو که این رویداد در اصفهان برگزار میشود، جلوه عملی این همکاری را در شبکههای ملی و استانی ببینیم. استان اصفهان از مقاصد اصلی و مهم گردشگران ایرانی و خارجی است. در زمینه معرفی جاذبههای گردشگری نهچندان شناختهشده ولی بسیار جذاب، وضعیت برخی آثار تاریخی مانند سیوسه پل و مسجد شیخ و نیز کمبودن امکانات ترابری و پذیرایی از گردشگران نسبت به میزان علاقه برای سفر به این استان، پرسشهای مهمی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود. خوب است اعلام آمادگی وزیر، با ارائه پرسشهایی در این زمینه همراه باشد که بتواند افکار عمومی را قانع و نسبت به آینده گردشگری در اصفهان چشمانداز بهتری ارائه دهد. حتی اگر همه درباره پاسخهای مسئولان دولتی قانع نشوند، نفس حضور، پاسخگویی و پذیرش ضعفها و برنامهریزی برای رفع آنها میتواند گام مهمی باشد که به مردم نشان دهد مسئولان دولتی به فرصتهای رسانهای برای تبلیغ عملکرد و گزارش کار صرف، نمینگرند.