مقام موسیقی «معراج‌نامه» خراسان در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مقام موسیقی خراسانی «معراج نامه» به شماره ۳۰۹۰، در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ملی کشور ثبت و به استان ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۵۱۸۰۴۳

 مقام موسیقی «معراج‌نامه» خراسان در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد

به گزارش جام جم آنلاین، سید جواد موسوی افزود: موسیقی مقامی خراسان، یکی از بارزترین و قدیمی‌ترین نوا‌های موسیقی اصیل ایرانی و بخش مهمی از هویت میراث فرهنگی ناملموس خطه خراسان محسوب می‌شود.

رییس اداره ثبت آثار و حرایم تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز گفت: این موسیقی سنتی از دیر باز و در بین مناطق و اقوام مختلف خراسانی، به‌صورت مقام‌ها یا قالب‌های شکل یافته مشخص، نواخته و به همان شکل شنیداری به نسل‌ها، پی در پی، منتقل می‌شود.

محمود طغرایی افزود: نام‌گذاری هر مقام یا قالب موسیقی در این ساختار، بر اساس تفسیر یا برداشت مفهومی از ماهیت صدا‌هایی است که هریک از ساز‌ها و نوا‌ها در آن قالب، ایجاد و برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: عمده مقام‌های موسیقی در خراسان از مفاهیم بلند عرفانی سرچشمه گرفته و گویای نگرش‌های معرفتی و عاشقانه به آفرینش و آفریدگار است تا جایی که خداوند باری تعالی زیبایی مطلق و فلسفه زندگی حرکت معنوی است.

رییس اداره ثبت آثار و حرایم تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: «معراج نامه» یکی از مقام‌های معرفتی موسیقیایی است که در ستایش حضرت رسول (ص) و عروج ایشان به معراج نواخته و نوا‌های آن با اشعار گوناگون و مرتبط با این سفر ملکوتی، سرایش می‌شود.

طغرایی افزود: شناسایی، مستند سازی و ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس، زمینه معرفی، ترویج و انتقال بین نسلی این عناصر را مهیا خواهد نمود و به آشنایی مناسب‌تر آحاد جامعه با این جلوه‌های ارزشمند فرهنگی و پیشینه آنها کمک می‌کند.

پژوهشگر برجسته موسیقی مقامی کشور نیز در مورد چیستی و چگونگی این مقام گفت: مقام معراج نامه نام یکی از مشهورترین مقام‌های سازی و آوازی موسیقی شرق خراسان است.

استاد مجتبی خان‌قیطاقی افزود: این مقام و آهنگ روایتگر رویکرد معرفتی و عاشقانه به اهل بیت و پیامبر اسلام (ص) و نشانه‌ای از باورمندی مردم و هنرمندان این خطه از خراسان است که با آواز و نقل زیبای منظوم از داستان معراج پیغمبراسلام (ص) سخن می‌گوید.

وی اضافه کرد: این مقام به صورت ساز و آواز روایت می‌شود که اغلب توسط استادان دوتار نواز شرق خراسان اجرا می‌شود.

پژوهشگر برجسته موسیقی مقامی کشور ادامه داد: این مقام هم شعر قدیم و هم شعر جدید دارد، «شیخ رسول حسینی» حدود دهه ۵۰ آن را سروده است و با مطلع زیر آغاز می‌شود و یک شعر تصنیف شده بر اساس این مقام دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها