ایران‌جان فارس ؛تجلی دین، حماسه و هنر

معاون و جمعی از مدیران امور استان‌های رسانه‌ملی دیروز درهفتمین«نشست مستقیم جام‌جم» در واحد امور ارتباط با مخاطبان رسانه‌ملی حاضر شدند. در این برنامه که همزمان با برگزاری رویداد «ایران‌جان، فارس ایران» برگزار ‌شد، علیرضا کیخا و مدیران معاونت امور استان‌ها به نقدها،پیشنهادها و درخواست‌های مخاطبان درباره برنامه‌های مراکز استانی پاسخ دادند.
معاون و جمعی از مدیران امور استان‌های رسانه‌ملی دیروز درهفتمین«نشست مستقیم جام‌جم» در واحد امور ارتباط با مخاطبان رسانه‌ملی حاضر شدند. در این برنامه که همزمان با برگزاری رویداد «ایران‌جان، فارس ایران» برگزار ‌شد، علیرضا کیخا و مدیران معاونت امور استان‌ها به نقدها،پیشنهادها و درخواست‌های مخاطبان درباره برنامه‌های مراکز استانی پاسخ دادند.
کد خبر: ۱۵۲۲۸۵۵
نویسنده زهرا عباسی - گروه رسانه
 
علیرضا کیخا، معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما درباره تماس‌های دریافتی، گفت: تماس‌های وارده از سراسر کشور به مرکز ۱۶۲ روابط عمومی صداوسیما نشان‌دهنده رضایت بالای مردم از برنامه «ایران‌جان» است. در این تماس‌ها که از شهرهایی مثل رشت، لرستان، فارس، اصفهان و یزد بوده، مردم ضمن قدردانی، دغدغه‌ها و نقدهای منصفانه خود را درباره برنامه‌های استانی بیان کردند. ایران‌جان نیز در برخی گفت‌وگوها به‌عنوان موضوع مثبت مطرح شد. 
   
محور اصلی توسعه

کیخا در ادامه صحبت‌های خود درباره نکاتی که از مخاطبان شنیده بود، توضیح داد: یکی از نکات مهم در تماس‌های دریافتی این بود که بیشتر مخاطبان «ایران‌جان» را از طریق زیرنویس‌ها، پاپ‌آپ‌ها و آرم‌های گرافیکی گوشه تصویر می‌شناسند و خواستار تمرکز برنامه بر تمامی شهرستان‌های استان به‌جای تنها مرکز آن بودند تا معرفی جامع‌تری از ظرفیت‌های استان انجام شود. مجموعه تماس‌ها مثبت و نشان‌دهنده علاقه مردم به پوشش گسترده‌تر این رویداد در کل کشور است. 
معاون امور استان‌های رسانه‌ملی بابیان این‌که «ایران‌جان» به‌صورت منظم پیش می‌رود، اضافه کرد: پیشرفت رویداد ایران‌جان به صورت منظم در استان‌ها اتفاق مثبتی است. پس از فارس، برنامه به خراسان جنوبی، گلستان، هرمزگان و در نهایت سیستان و بلوچستان می‌رسد. آنچه که دیده می‌شود این است که در همه استان‌ها، شور و نشاط بدنه صداوسیما و دستگاه‌های همکار را فراگرفته و همه استان‌ها مشتاق‌اند که نوبت آنها شود. 
وی درباره تفاوت برنامه‌سازی در استان فارس به نسبت دیگر استان‌های میزبان این رویداد عنوان کرد: ویژگی متمایز استان فارس نسبت به سایر استان‌ها، تولید آثار نمایشی کوتاه و طنز بود‌؛ مرکز صداوسیمای فارس با ساخت کلیپ‌های دو‌دقیقه‌ای طنز توانست به‌شکلی خلاقانه استان را معرفی کند. طی اجرای «ایران‌جان» با خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مختلفی در استان‌ها روبه‌رو می‌شویم که نشان‌دهنده استعداد هنری و قابلیت برنامه‌سازی در سراسر کشور است. البته لازم به ذکر است که در صحبت مستقیم با مردم توانستیم با دغدغه‌های مختلف استان‌ها مواجه ‌شویم. مردم عملکرد رسانه‌ملی را با دقت دنبال کرده و با انتقادهای سازنده مسیر پیش‌رو را هموار می‌کنند. این گفت‌وگوها به غنی‌تر‌شدن کار کمک می‌کند. 
   
سند زیست‌بوم رسانه‌ای استان‌ها

محمدتقی جعفری، مدیر پژوهش معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما عنوان کرد: در معاونت امور استان‌ها برای تمامی استان‌های کشور و سه مرکز محلی صداوسیما، ظرفیت‌ها، مسائل، مطالبات، مشکلات و سوژه‌ها جمع‌آوری و در قالب سندی به‌نام «سند زیست‌بوم رسانه‌ای» تدوین شده است. براساس این سند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سه سال آینده روی چه موضوعاتی از این دریای وسیع از سوژه و ظرفیت کار کنیم. این برنامه برای سه سال آتی تعیین شده و نمود عینی آن را در رویداد ملی «ایران‌جان» می‌بینیم که به آن جلوه‌ای خاص و نمایشی داده شده است. 
جعفری ادامه داد: قبل از رویداد، براساس سوژه‌ها و ظرفیت‌ها، اولویت‌بندی می‌کنیم تا در این یک هفته به چه موضوعات مهمی پرداخته شود. در این مرحله که نوبت به استان فارس رسید، از آنجا که به‌گفته رهبر معظم انقلاب، استان فارس بهترین نقطه کشور است که تلفیق دین، هنر و حماسه را در خود دارد ما نیز تلاش کردیم در همکاری با صداوسیمای فارس این سه حوزه را در راس تولیدات قرار دهیم. از حافظ، سعدی، خواجوی کرمانی و شوریده شیرازی گرفته تا بیش از ۱۴ هزار بقعه متبرکه در ۳۷ شهر استان فارس، اهمیت عنصر دین در این منطقه را نشان می‌دهد. عنصر حماسه نیز از نبرد اُدسا در بیشاپور تا نهضت مشروطه و شهدای دفاع‌مقدس پی گرفته شده است. در مورد هنر نیز در آثار شعرا همه‌چیز عیان است. البته که استان فارس از جهت پیشرفت‌های علمی مانند حضور پدر پیوند کبد دنیا، استاد پروفسور ملک‌حسینی در شیراز تا وجود مؤسسه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز، همه و همه گویای بعد توریسم پزشکی این استان است. ضمن این‌که ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی استان نظیر تخت جمشید و پاسارگاد، این استان را به مهد تمدن و هنر تبدیل کرده‌اند. 
مدیر پژوهش معاونت امور استان‌ها اضافه کرد: قبل از هر رویداد، نقاط تمرکز و گزاره‌هایی را که باید درباره آن استان مطرح شود، بررسی و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا در حوزه‌های مختلف مثل صداوسیما، خبر و فضای مجازی به آنها پرداخته شود. با اطمینان عرض می‌کنم که ظرفیت‌های بی‌نظیر وکمتر شناخته‌شده‌ای دراستان‌هاوجود دارد،به‌ویژه دراستان‌های کمتر برخورداری مثل خراسان جنوبی، که حتما مردم با دیدن آنها شگفت‌زده خواهند شد. چه‌بسا بسیاری خراسان جنوبی را فقط با زعفران، عناب و زرشک می‌شناسند اما حماسه رزمندگان این استان در دوران دفاع‌مقدس کمتر شناخته شده است. علاوه بر آن، روستاهای بی‌نظیر، خوراکی‌های خوشمزه و ظرفیت‌های میراثی، هویتی و تمدنی متعددی در بخش‌های مختلف استان وجود دارد. با این‌که به‌دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان ممکن است کمی دور از مرکز کشور باشد و معمولا به‌عنوان مسیر ارتباطی مشهد مقدس و حرم امام رضا(ع) شناخته شده اما از همین تریبون استفاده کرده و دعوت می‌کنم مردم عزیزمان مانند چهار رویداد قبلی رویداد ایران‌جان در خراسان جنوبی را که ماه آینده برگزار خواهد شد تماشا و دنبال کنند تا بیش از این با این استان کمتر دیده شده آشنا شوند. 
     
گسترش «ایران‌جان» در شهرها

امیر بشیری، مسئول دبیرخانه رویداد ایران‌جان در معاونت امور استان‌ها توضیح داد: دبیرخانه رویداد «ایران‌جان» کار خود را از نخستین اجرای این رویداد در خوزستان آغاز کرد و به‌تدریج در ایلام و اصفهان امور را به‌صورت متمرکز پیش برد. هدف اصلی، هماهنگی منظم و منسجم بین معاونت‌ها و بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما بوده است تا مدیران و برنامه‌های گوناگون با هم همکاری کنند و روند اجرا به‌خوبی پیش برود. 
بشیری ادامه داد: ایران‌جان حالا به مرحله‌ای رسیده که تلاش می‌کنیم با فضاسازی در متروی تهران، این رویداد را گسترده‌تر و بهتر به مخاطبان معرفی کنیم. از سه‌شنبه، در ایستگاه‌های پرتردد مترو، گالری‌هایی راه‌اندازی کرده‌ایم تا زیبایی‌های استان فارس را در دید عموم قرار دهیم. پیش‌تر به‌دلیل کمبود محتوا، شناخت عمومی از ایران‌جان محدود بود اما این دوره با تولید موشن‌گرافی، تیزر و زیرنویس‌های معرفی که از هفته گذشته در شبکه‌های استانی و این هفته در شبکه‌های سراسری پخش شده‌اند، تلاش کرده‌ایم این شناخت را افزایش دهیم. این اقدامات می‌تواند در معرفی هرچه بهتر ایران‌جان اثرگذار باشد. 
مسئول دبیرخانه ایران‌جان در معاونت امور استان‌ها اضافه کرد: ما متوجه شدیم که مخاطب عمومی لوگوی ما را در گوشه تصویر می‌بیند ولی معنای دقیق آن را نمی‌داند و گاهی تصور می‌کند در استان فارس اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ داده است. بنابراین، محتوای متنوع و جدیدی تولید کرده‌ایم‌؛ مثلا در فارس چند قالب تازه برای معرفی برنامه‌های روزانه طراحی کردیم، شامل پوسترهای تبلیغاتی و میان‌برنامه‌ها، که به شبکه‌ها داده شده‌اند تا پخش کنند. هم‌اکنون در حال توسعه این محتواها هستیم و قصد داریم با تمرکز بر فعالیت‌های تبلیغاتی و ترویجی متنوع، مخاطبان بیشتری جذب کنیم. 
newsQrCode
برچسب ها: ایران جان
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرصت تاریخی عبور از تحریم

دکتر مرندی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «جام‌جم» به تشریح ظرفیت‌های دوران ‌گذار جهانی برای کشورمان پرداخت

فرصت تاریخی عبور از تحریم

نیازمندی ها