چالش‌های نسل امروز در قالب عشق و طنز

این‌روزها جوانانی که برای بهبود زندگی‌شان تلاش می‌کنند و می‌خواهند قدمی بردارند که حداقل به رفاه نسبی برسند، با مشکلات بسیاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این دغدغه‌ها زن‌و‌مرد هم ندارد و هر‌دو دوشادوش هم برای بهتر‌شدن زندگی تلاش می‌کنند. در واقع مشکلات اقتصادی موجب شده که نیمی از مشغله ذهنی جوان امروز تامین هزینه‌های جاری و به‌سرانجام‌رساندن مسئولیت‌هایی باشد که به‌تدریج در زندگی با آن مواجه می‌شوند و راه گریزی هم از آن نیست.
این‌روزها جوانانی که برای بهبود زندگی‌شان تلاش می‌کنند و می‌خواهند قدمی بردارند که حداقل به رفاه نسبی برسند، با مشکلات بسیاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. این دغدغه‌ها زن‌و‌مرد هم ندارد و هر‌دو دوشادوش هم برای بهتر‌شدن زندگی تلاش می‌کنند. در واقع مشکلات اقتصادی موجب شده که نیمی از مشغله ذهنی جوان امروز تامین هزینه‌های جاری و به‌سرانجام‌رساندن مسئولیت‌هایی باشد که به‌تدریج در زندگی با آن مواجه می‌شوند و راه گریزی هم از آن نیست.
کد خبر: ۱۵۲۸۱۷۶
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ
 
بعضی در این میان تصمیم می‌گیرند بروند وبعضی هم می‌مانند.همه این‌ها را گفتیم تا به فیلم «دو روز دیرتر» به‌کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی محسن شیرازی برسیم که از ۲۰آبان روی پرده سینما آمده و تلاش می‌کند بخشی ازاین دغدغه‌ها و مشکلات جوانان امروزراکه شامل تورم وافزایش قیمت دلار، مهاجرت وپیدا‌کردن شغل والبته بچه‌دار‌شدن درچنین بستری می‌شود را روایت کند. اکران ششمین فیلم اصغر نعیمی بهانه‌ای شد برای گفت‌و‌گو با او که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

شما با «خط استوا» تجربه کار در گونه کمدی را داشته‌اید؛این تجربه چطور این‌بار در«دو روزدیرتر»به‌عنوان یک کمدی رمانتیک به کمک شما آمد و با رضا مقصودی برای رسیدن به لحنی واحد در ارائه داستان به مخاطبان همداستان شدید؟
البته یادآوری می‌کنم که فیلمنامه خط استوا را دوست خوبم محمدرضا آریان نوشته است. من کارهای آقای مقصودی را از زمان‌های قدیم دوست داشتم و به‌نظرم نویسنده موفقی در عرصه طنز و در کنار همه این‌ها انسان شریف و محترمی است. ایشان طرحی داشتند که از طریق یکی ازدوستان به من پیشنهادشدکه این طرح راخواندم واحساس کردم قصه و حال‌وهوایی که در طرح وجود دارد، خیلی به روحیاتم نزدیک است. علاوه بر این، خودم نیز علاقه‌مند بودم تجربه‌ای در عرصه کمدی رمانتیک که به مسائل جوانان بپردازد، داشته باشم.برهمین اساس همکاری‌ام را با ایشان شروع کردم. البته در مقطعی، آقای مقصودی درگیر ساخت قسمت دوم سریال خجالت نکش شدند وما به‌ناچار بخشی رابا حمید اکبری‌خامنه کار کردیم و نسخه نهایی فیلمنامه را ایشان نوشتند. 
 
چطور به این نتیجه و هماهنگی رسیدید که لحن فیلم برای مخاطبان این‌گونه باشد؟
ما جلسات مختلفی با آقای مقصودی درباره لحن و نوع لحظات کمدی و درام داشتیم تا بدانیم قرار است فیلم چه‌مسیری را پشت‌سر بگذارد. در ادامه نیز درباره طراحی مسیر داستان، جزئیات و نوع دیالوگ‌ها و شکل شوخی‌ها جلسات متعددی با حمید اکبری داشتیم و بعد هم که بازیگران را انتخاب کردیم و وارد مرحله فیلمبرداری شدیم، همچنان آقای اکبری در کنار ما بودند. اگر احساس می‌کردم فیلمنامه متناسب با بازیگرانی که انتخاب کردیم در بخش‌هایی نیاز به بازنویسی دارد؛ آقای اکبری با گشاده‌رویی و انعطاف‌پذیری خاصی صحنه‌ها را بازنویسی می‌کردند‌، به‌گونه‌ای که هم با سلیقه من منطبق شود، هم به‌جنس بازیگرانی که انتخاب کردیم، نزدیک شود. 
 
یکی از بازیگران کلیدی فیلم فرهاد آئیش است که گزیده کار می‌کند. چطور برای این فیلم حاضر به همکاری شد و چه صحبت‌هایی پیرامون این نقش میان شما جریان داشت؟
من آقای آئیش را به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران می‌شناسم و کارش را دوست دارم و فکر می‌کنم بازی‌های درخشانی از او دیده‌ایم که بعضی ماندگار شده‌اند. همواره مترصد فرصتی بودم که با ایشان کار کنم اما نقشی مناسب ایشان در کارهایم نبود. وقتی به طرح و فیلمنامه دو روز دیرتر رسیدیم، احساس کردیم بهترین انتخاب برای این نقش آقای آئیش هستند. جلسه‌ای با ایشان داشتیم و با توجه به سختگیری‌هایی که در انتخاب نقش دارند، صحبت‌های مفصلی درباره نقش کردیم و درباره نحوه بازی‌کردن این نقش به نتیجه‌ای براساس پیشنهادها و دیدگاه‌ها رسیدیم و بعد ایشان به گروه اضافه شدند و یکی از لذت بخش‌ترین همکاری‌هایم با یک بازیگر رقم خورد. ما شخصیتی برای آقای آئیش طراحی کردیم که به‌رغم داشتن زمینه‌های سنتی، غیر قابل پیش‌بینی است و سعی می‌کند به روش خود کنترل امور را به‌دست بگیرد و البته بخشی از شیرینی و طنز فیلم هم از واکنش‌ها و رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی آقای آئیش ناشی می‌شود. در فیلمنامه شخصیت آقای آئیش «حاج غلامحسین» است و ایده او بسیار جالب بود که می‌گفت دلم نمی‌خواهد نقش این حاج‌آقا را به‌شکل معمول و کلیشه‌ای سایر فیلم‌ها ایفا کنم. این جزو مسائلی بود که خودم نیز آن فکر کرده بودم و اصلا علت انتخاب او همین بوده است. ایشان در نقش نوعی رهایی داشت و رفتاری را ارائه داد که از یک آدم سنتی انتظار نداریم. 
 
این دعوت به همکاری درباره دیگر بازیگران چگونه رقم خورد؟
این اولین تجربه همکاری سینا مهراد و پردیس احمدیه به‌عنوان یک زوج سینمایی بود که بعد از آن در سریال شبکه نمایش خانگی «از‌یاد‌رفته» خوب و هماهنگ ظاهر شدند. همچنین سال‌ها پیش با خانم خیراندیش فیلم «بی‌وفا» را کار کرده بودم و خیلی همکاری خوبی بود و در اینجا احساس کردم با حضورشان می‌توانند قابلیت‌های جدیدی به نقش اضافه کنند. خوشبختانه با هیچ‌کدام از بازیگران چالش خاصی نداشتیم. 
 
یکی از انتقادها به فیلم شما این است که آنچه را که می‌خواهد به‌شکل خیلی مستقیم و بدون واسطه به مخاطبان منتقل می‌کند و علاوه بر این هیچ داستان فرعی یا موازی‌ای در آن وجود ندارد‌؛ نظر شما در این رابطه چیست؟
فیلم‌هایی نظیر دو روز دیرتر به این نیاز ندارند که در آنها ابهام شاعرانه وجود داشته باشد یا فرم فیلم به‌گونه‌ای باشد که بخواهیم مسائل را در زیرمتن قرار دهیم. دو روز دیرتر فیلمی است یک کمدی رمانتیک با لحنی شیرین و شاد و اجتماعی است. به‌عبارتی، مضامین این فیلم براساس واقعیت‌های جامعه شکل گرفته است و مضمون این فیلم جزو مسائلی است که جوانان امروز جامعه با آن رودررو هستند. به‌عنوان مثال، بالا‌رفتن قیمت دلار، بیکاری و دغدغه مهاجرت جزو مسائلی است که به‌شکل شفاف در فیلم مطرح می‌شود و نمی‌توانیم آن را به زیرمتن ببریم یا با ابهام مطرح کنیم. اگر چنین‌کاری انجام دهیم، فیلم متهم می‌شود که در حال محافظه‌کاری است. همچنین به‌لحاظ فنی هر چیزی در فیلمنامه حساب‌و‌کتابی دارد. هر فیلمی، یک تنه اصلی دارد که مسائل دیگر روی آن تنه اصلی سوار می‌شوند و اگر به‌سراغ داستان‌های دیگر می‌رفتم‌، ممکن بود این گزاره مطرح شود که فیلم تمرکز لازم روی یک داستان را ندارد و دچار چندپارگی است و هر موضوعی را بدون پروراندن در داستان آورده‌ایم. وقتی شما براساس یک پیرنگ اصلی کار می‌کنید، مسائل دیگر را براساس همان پیرنگ کنار هم می‌چینید. اصلا پیرنگ اصلی این فیلم فرزندآوری نیست، بلکه مهاجرت است. در واقع زوج جوانی هستند که چون آینده‌ای برای خود متصور نیستند، می‌خواهند از ایران بروند و خانم برای رفتن از ایران وانمود به بارداری می‌کند که پولی دست‌شان بیاید و از اینجا داستان اصلی شروع می‌شود. 
 
چه چالش‌ها و سختی‌هایی را برای ساخت فیلم از سر گذرانده‌اید؟
سختی‌های ما هم همان‌هایی است که تمام آثار سینمایی برای اکران فیلم‌شان این‌روزها از سرمی‌گذرانند. نمی‌توانیم بگوییم کار راحتی بود و البته که دشواری‌های خاص خودش را داشت و فیلم پرلوکیشنی بود و به‌سرانجام‌رساندن آن در فصل زمستان که روزها کوتاه است، دشوار بود‌؛ پیچیدگی داشت اما خوشبختانه گروه خوب و همدلی داشتیم و توانستیم این سختی‌ها را با همدلی گروه از سر بگذرانیم. 
 
​​​​​​​از اکران فیلم راضی هستید؟
بله راضیم. استقبال مخاطب خوب بوده و تا جایی که رصد کرده‌ام‌، جوانان با فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند و خیلی از آن خوش‌شان آمده است. 

مشکلات جوانان زیر ذره‌بین «دو روز دیرتر»‌
اصغر نعیمی درباره «دو روز دیرتر» به خبرنگار جام‌جم گفت: در جریان روزنامه‌نگاری و نقد معمولا این اتفاق می‌افتد که فیلم‌ها را زیر تیترها یا واژه‌هایی صورت‌بندی کنیم و به‌همین دلیل موضوع فیلم‌ها به یک تیتر و واژه تقلیل داده می‌شود. معمولا هم برای این تیترها زمینه‌هایی پیدا می‌کنند که ممکن است برداشت خودشان از فیلم باشد‌، نه مخاطبان؛ اما ما فیلمی در گونه کمدی رمانتیک با قصه‌ای عاشقانه درباره مسائل و مشکلات جوانان ساختیم. در دنیا نیز فیلم‌های کمدی رمانتیک زیادی ساخته شده‌اند که به موضوعاتی از قبیل بچه‌، بارداری، ترس از بارداری و مشکلات زوجین در رابطه با بارداری می‌پردازند. به هرحال وقتی می‌خواهید فیلمی درباره جوانانی بسازید که مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند، یکی از خطوط دراماتیک داستان درباره بارداری ناخواسته است و مسائل دیگری مثل مهاجرت، شغل و بالا‌و‌پایین رفتن قیمت دلار، مشکلات اقتصادی و پیامدهای پول‌نزول‌کردن هم در فیلم مطرح می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها