تأکید اتاق فکر توسعه یزد بر لزوم تمرکز بر منابع انسانی و تقویت صادرات خدمات دیجیتال

در نشست اتاق فکر توسعه استان یزد با محوریت انتقال تجربه در حوزه صادرات خدمات فناوری اطلاعات، بر اهمیت سرمایه‌گذاری در منابع انسانی، توسعه اکوسیستم دیجیتال، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش صادرات خدمات فنی مهندسی تأکید شد.
کد خبر: ۱۵۲۸۸۶۷

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد - نشست اتاق فکر توسعه استان یزد با موضوع انتقال تجربه در حوزه صادرات خدمات فناوری اطلاعات برگزار شد؛ نشستی که در آن ضرورت تحول دیجیتال، تقویت ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه ویژه به منابع انسانی به‌عنوان محور توسعه آینده استان مورد بررسی قرار گرفت.

اکرم فداکار، عضو اتاق فکر استان و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد، در سخنانی با اشاره به نقش کلیدی نیروی انسانی در توسعه آینده استان گفت: «برای آینده باید روی منابع انسانی مانور دهیم. در استانی صنعتی که اساس آن انسان است، برای پرورش نیروی انسانی تلاش کرده‌ایم

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان یزد در حوزه ICT فعال‌اند افزود: «فعالیت برخی از این شرکت‌ها در سطح ملی است و طی سال‌های گذشته تلاش شده بدون ایجاد مداخله منفی، اکوسیستم دیجیتال برای فعالان جذاب شود.» فداکار همچنین تحول دیجیتال را مسیر ضروری برای تحقق اهداف اقتصادی دانست و پرسید: «چگونه می‌توان تعداد شرکت‌های بزرگ دیجیتال و سهم آن‌ها در GDP را افزایش داد؟»

مدیرکل ICT یزد، اجرای طرح سنجش اقتصادی در استان و بهره‌گیری از روش‌های متنوع تأمین مالی را از اقدامات صورت‌گرفته دانست و گفت: «فقط به تسهیلات اکتفا نکردیم و در توسعه زیرساخت‌ها نیز از مشارکت بخش خصوصی بهره بردیم

ضرورت نگاه بین‌المللی و ایجاد خوشه‌های صادراتی

در ادامه این نشست، مهدی محمدی، صادرکننده نمونه ملی در حوزه فناوری اطلاعات، با بیان اینکه «محدودیت خلاقیت می‌آورد» گفت: «صادرات کار ساده‌ای نیست، زیرا ورود به اکوسیستم جدید است؛ وقتی تحریم و موانع داخلی اضافه شود، سخت‌تر نیز می‌شود؛ بااین‌حال صادرات محال نیست، بلکه یک الزام است

او با تأکید بر اینکه «عمر صادرات کالایی برای ایران به پایان رسیده» اظهار کرد: «مزیت رقابتی ما، توان مهندسی کشور است و نخستین شرط صادرات، داشتن نگاه بین‌المللی است

محمدی افزود: «در ارتباط‌گیری با طرف خارجی ضعف داریم. خدمات فنی مهندسی مانند کالا نیست که به‌راحتی صادر شود؛ باید شبکه داشت و پیش از ورود به بازار جهانی، شبکه‌سازی کرد. استفاده از ظرفیت دانشجویان خارجی در ایران یکی از روش‌های مؤثر برای ایجاد این ارتباطات است

وی تشکیل خوشه صادراتی با هویت بین‌المللی را راهکار مهم دیگر دانست و تأکید کرد که شرکت‌ها با همکاری اتاق بازرگانی و نظام صنفی می‌توانند مسیر صادرات را هموار کنند.

او با اشاره به اینکه «امروزه در دنیا نرم‌افزار نمی‌خرند بلکه راه‌حل می‌خرند» افزود: «شرکت‌های ایرانی، به‌ویژه در حوزه امنیت سایبری، توان ارائه راه‌حل به بازارهای جهانی را دارند.» محمدی استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری برای راه‌اندازی خطوط تولید خارجی را فرصت مهمی برای شرکت‌های فناور دانست و گفت: «شرکت‌های سایبری می‌توانند با تشکیل خوشه، صندوق را متقاعد کنند که این حوزه ظرفیت ایجاد خط تولید را دارد

تدوین نقشه راه؛ ضرورت توسعه صادرات سایبری

جعفر رحمانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد نیز در این نشست با تأکید بر لزوم توجه به صادرات سایبری گفت: «در اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که باید روی امنیت اطلاعات و صادرات خدمات سایبری سرمایه‌گذاری کنیم و این مسیر نیازمند همکاری چندجانبه است

رحمانی افزود: «برای بین‌المللی شدن شرکت‌ها، همکاری آن‌ها ضروری است. باید نقشه راه مشخصی وجود داشته باشد تا مسیر توسعه فناوری و خدمات مهندسی روشن شود. اینکه امروز در استان روی ICT تمرکز می‌شود، به‌معنای انتخاب مسیر درست است؛ اما باید با تدوین نقشه راه و همکاری شرکت‌ها، این مسیر سخت را طی کنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها