به گزارش جامجمآنلاین از ایرنا، شهریار نقیزاده در گفتوگو با ایرنا ضمن اشاره به توافق اخیر ششجانبه ریلی بین جمهوری اسلامی ایران، چین، ازبکستان، ترکیه، ترکمنستان و قزاقستان در شهر استانبول اظهار داشت: اواخر خرداد ماه امسال نشستی در پکن با محوریت توسعه کریدور شرق به غرب از مسیر ایران با حضور نمایندگان این کشورها برگزار شد.
وی افزود: این کشورها توافق کردهاند در این مسیر ریلی با اعمال تعرفه یکسان و همچنین کاهش زمان سیر قطارها، فعالسازی شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب را دنبال کنند.
وی با بیان اینکه از چین به سمت اتحادیه اروپا سه کریدور حمل و نقلی وجود دارد، توضیحداد: کریدور نخست، کریدور شمالی است که از مغولستان و روسیه عبور میکند؛ کریدور دوم، کریدور میانی است که با عبور از قزاقستان به دو شاخه تقسیم میشود؛ شاخه ریلی به سمت روسیه و شاخه دریایی و حمل و نقل ترکیبی که از دریای خزر به سمت جمهوری آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه ادامه مییابد.
نقی زاده ادامه داد: کریدور سوم که به کریدور جنوبی شهرت دارد و تاکنون تعطیل بود، از مسیر ایران عبور میکند؛ این کریدور قدمتی ۲ هزار ساله معادل قدمت جاده ابریشم دارد.
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هدف از دیپلماسی ریلی و این توافقات و جلساتی که در پکن و هفته گذشته در استانبول به انجام رسید، فعالسازی شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب بود.
وی با برشمردن توافقهایی که در نشستهای پکن و استانبول صورت گرفت، توضیحداد: در این نشستها اعمال تعرفه یکسان و مشترک از سوی هر ۶ کشور مورد توافق قرار گرفت که منجر به کاهش هزینههای حمل ریلی در این مسیر خواهد شد.
نقیزاده اضافهکرد: توافق دیگر در خصوص کاهش زمان سیر قطارها بود که مقرر شد با انجام هماهنگی، محمولهها در کمترین زمان ممکن از کشورهای طول مسیر عبور داده شود.
وی با تاکید بر این که هماکنون نیز شاهد آثار مثبت این توافق هستیم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهلمین قطار از چین در حال ورود به کشورمان است، این در حالی است که تا قبل از امسال، طی هفت سال فقط هفت قطار از مبدا چین به سمت کشورمان حرکت کرده بود.
این مقام مسئول راهآهن تصریح کرد: بر اساس ظرفیتهای همین توافق، شاهد عبور قطارهای ترانزیتی از چین به سمت اروپا از مسیر کشورمان نیز خواهیم بود.
اتصال ریلی مرند به ماکو و بازرگان به چشمه ثریا در دست پیگیری است
مدیر کل بازرگانی خارجی راه آهن گفت: ظرفیت عبور کالا از کریدور شرق به غرب از مسیر ایران یک میلیون تن در سال است و اگر به دنبال عبور کالاهای بیشتر از این مسیر هستیم، باید اتصال ریلی مرند به ماکو و بازرگان به چشمه ثریا و در ادامه به کارس ترکیه که در مسیر کریدور میانی است، در دستور کار قرار گیرد.
نقیزاده توضیحداد: دریاچه وان در مسیر این کریدور یک میلیون تنی قرار دارد، این دریاچه حداکثر ظرفیت قطاری که میتواند از روی خود عبور دهد، سالانه یک میلیون تن است و به همین دلیل وقتی قطارها به ایستگاه وان ترکیه میرسند، سوار کشتی میشوند که ظرفیت آنها ۳۰ واگن است و طی مدت زمان ۶ ساعت به ایستگاه «تاتوان» منتقل میشوند.
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: رکوردی که در این مسیر آن هم در دوره کرونا محقق شد، سالانه ۸۰۰ هزار تن بود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
فرمانده رزمایش ضدتروریسم «سهند۲۰۲۵» در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «جامجم» مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با خالق اثر «وداع آخر» انجام شد