در این گفتوگو، رئیس سازمان صداوسیما علاوهبر توضیح در مورد جایزه سحر امامی، درباره نظارت بر نمایش خانگی، سریال جنگ ۱۲ روزه و پوریای ولی نیز نکاتی را مطرح و چشمانداز فعالیتهای آینده رسانهای سازمان را تشریح کرد. از این رو، فرصتی پیش آمده تا خوانندگان با زوایای مختلف اقدامات رسانهای کشور و چالشهای پیش روی آن آشنا شوند و اطلاعات دقیق و موثق درباره برنامههای مهم تلویزیون دریافت کنند.
بگذارید گفتوگو را از اینجا آغاز کنیم. در روزهای اخیر، بحثهایی در محافل رسانهای و کانالهای مجازی درخصوص جایزه سحر امامی بهراه افتاده، درباره این جایزه و دلیل اهدای آن بگویید.
جشنواره صبح در واقع ابتکار معاونت برونمرزی سازمان صداوسیماست که در دو سه سال اخیر در حوزه برونمرزی با استفاده از ظرفیتهای مختلف رادیویی، تلویزیونی و شبکههای اجتماعی، حرکتی پیشرو را در عرصه جهانی آغاز کرده است. شبکههای برونمرزی با بهرهگیری از امکانات رسانهای و فضای اینترنت، توانستهاند نفوذ خود را به طرز چشمگیری گسترش دهند. بسیاری از فعالان رسانهای در دنیا با محوریت جمهوری اسلامی ایران و الهامبخشی از مقاومت مردم ایران، در حال تولید محتوا و تلاش برای گسترش پیام مقاومت در سطح جهانی هستند.
در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور مقاومت در سطح جهانی شناخته میشود و در عرصه رسانهای نیز، نقش مهمی در ترویج ارزشهای مقاومت دارد. بهویژه پس از حوادث اخیر غزه، الهامبخشی مقاومت در سطح جهانی بهشدت محسوس است. طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران و بازوهای رسانهای آن در عرصه برونمرزی، این فعالان رسانهای را در دنیا گرد هم آوردند تا از آنها تقدیر به عمل آید.
جایزه سحر امامی که پس از حادثه مقاومت مردم ایران در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به افتخار همکار عزیزمان، خانم سحر امامی، نامگذاری شده است؛ درواقع به عنوان نشان قدردانی از ایستادگی و مقاومت رسانهای اهدا میشود. این جایزه به فعالان رسانهای در عرصه مقاومت، ایستادگی و شجاعتی که در برابر دشمنان نشان دادهاند، اعطا میشود. نخستین دوره این جشنواره، بلافاصله پس از جنگ شکا گرفت و در دورههای بعد نیز این جایزه به فعالان رسانهای در عرصه مقاومت و ایستادگی اهدا شد.
در نهایت، جشنواره صبح و جایزه سحر امامی، نهتنها به عنوان یک ابتکار رسانهای مهم در عرصه برونمرزی شناخته میشود بلکه به ترویج مقاومت در سطح جهانی و قدردانی از تلاشهای فعالان رسانهای در این مسیر میپردازد. اگرچه برخی ممکن است به دلایل مختلف به جزئیات این جوایز اعتراض داشته باشند اما هدف اصلی این جشنواره تقدیر از کسانی است که در عرصه رسانهای و در راستای ترویج پیام مقاومت در برابر دشمنان، شجاعت و ایستادگی به نمایش گذاشتهاند.
یکی ازمباحث مهمی که در محافل رسانهای و فرهنگی بهطور مکرر موردبحث قرارمیگیرد، نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی است. این موضوع بهویژه از آن جهت حائز اهمیت است که در حال حاضر، برخی از قوانین و ضوابط محتوایی برای تنظیم این فضا در کشور در حال پیگیری و تصویب هستند. در این راستا، دو مسأله کلیدی وجود دارد: یکی بحث ضوابط محتوایی که در شورایعالی انقلاب فرهنگی در انتظار امضای رئیسجمهور است و دیگری، خلأهای قانونی که در مجلس برای نظارت بر نمایش خانگی و ساترا وجود دارد. در مورد این مصوبات خبر تازهای دارید؟
بنا بر آخرین اخبار کمیسیون فرهنگی مجلس درحال پیگیری طرحی است که هدف آن قانونمند کردن فضای تصویری فراگیر درفضای مجازی است.این طرح بهویژه به حلقه مفقودهای که درزمینه مقابله باتخلفات ونظارت برمحتوای غیرمجاز وجود دارد، پرداخته است. در این کمیسیون، نظرات کارشناسی و پیشنهادها از سوی اعضای مختلف مطرح شده و در حال پیگیری است.درهر فرآیند تنظیمگری، نیاز به یک چرخه کامل و جامع وجود دارد.شما اگربخواهید تنظیمگر باشید،ولی ابزار قانونی برای نظارت، تسهیلگری و مقابله با تخلفات نداشته باشید،عملانمیتوانید نظارت مؤثری انجام دهید. همانطور که میبینیم، در برخی مواقع، تخلفات جدی در زمینه انتشار محتواهای بدون مجوز مشاهده میشود که اعتراض مردم و فعالان رسانهای رابر می انگیزد.برای تکمیل این چرخه نظارتی و تنظیمگری، به همکاری نزدیک میان دستگاههای مسئول بهویژه مجلس و دولت نیاز است. بهطورخاص، وزارت ارشاد وصداوسیما بهعنوان دونهاد تنظیمگر در برنامه هفتم توسعه، وظایف مشخصی دارند که باید بهطور هماهنگ اجرا شوند. دراین خصوص،کارشناسان امیدوارند با همافزایی میان مجلس، دولت و تنظیمگران، این چرخه تکمیل شده ونظارت مؤثری بر محتوای نمایش خانگی وفضای مجازی برقرار شود.
درخصوص ساختسریال جنگ۱۲روزه،اخیرابحثهایی مطرح شده مبنی براینکه گروهی قصددارندسریالی با قالب داکیودراما و محوریت ساختمان شیشهای تولیدکنند.همچنین، شما اخیرا اعلام کردید که سریالی بامحوریت جنگ ۱۲روزه در دستور کار است. آیا در این سریال ها به موضوع ساختمان شیشهای هم پرداخته شود؟
در پاسخ، باید گفت که ساخت سریال جنگ۱۲روزه،کاری بسیار مهم و در دست پیگیری است. تلاش ما بر این است که سال آینده سریال را کلید بزنیم. البته محوریت سریال ساختمان شیشهای نیست اما اتفاقاتی که در صداوسیما و پیرامون آن رخ داده، میتواند در قالب یک پروژه جداگانه بررسی و پرداخته شود و ممکن است در آینده در یک اثر دیگر به این موضوع و ابعاد آن پرداخته شود، زیرا ظرفیت داستانی و درامی که در این وقایع وجود دارد، بسیار بالاست و میتواند به عنوان یک داستان جذاب در پروژههای آینده مورد استفاده قرار گیرد.
درخصوص تولید سریال پوریای ولی، پیشتر نکاتی را مطرح کرده بودید. آیا تغییر یا تحولی جدید در این پروژه رخ داده که بتوانید درباره آن توضیح دهید؟
پیشتولید سریال پوریای ولی در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.امیدواریم این فرآیند در اواخر امسال یا اوایل سال آینده شروع شود. در حال حاضر، کار در مرحله صفر پیشتولید و فیلمنامه کاملا آماده است. این مجموعه که پژوهشها و تحقیقات آن با همت آقای جعفریجوزانی انجام شده، بهطور جامع به دوره تاریخی پوریای ولی پرداخته و چند شخصیت همعصر با او، مانند خواجه نصیرالدین طوسی، سعدی و برخی شخصیتهای دیگر، نیز در داستان حضور دارند.
هدف ما این است که داستانی جامع ارائه دهیم که همه این شخصیتها را در بستر تاریخی خود به نمایش بگذارد. اکنون کار در مراحل نهایی آمادهسازی قرار دارد و امیدواریم پیشتولید را به زودی آغاز کرده و سال آینده سریال را کلید بزنیم.