این طرحها بهنوعی در پی ایجاد بستری برای توسعه محتوای بومی و متناسب با نیازهای روز جامعه هستند، با امید به اینکه تحولی مثبت در رسانههای استان رقم بزنند. مدیر صداوسیمای گلستان در گفتوگوی خود با روزنامه جامجم از سیاستهای کلی این مرکز برای برگزاری هفته ایرانجان گفته و تاکید میکند که ایرانجان دیگر فقط برای سازمان صداوسیما نیست، بلکه برای کل مردم است و همه پای کار هستند.
اولویتهای محتوایی معطوف به ظرفیتهای اقتصادی
در این میان، فرصت یک هفتهای رویداد ایرانجان با توجه به گستردگی و ظرفیتهای متنوع این استان، زمان کمی است که استان قصد دارد در کنار معرفی ظرفیتها و بحثهای اقتصادی، مسائل فرهنگی را نیز مطرح کند. پرسشی که مطرح میشود این است که چه سازوکاری برای این مسأله در نظر گرفته شده است. رسول شکرینیا، مدیر صداوسیمای گلستان در این خصوص به جامجم میگوید:رویدادایرانجان این ظرفیت ویژه وبیسابقه را دارد که بتواند توانمندیها و ظرفیتهای استانها را در لایههای مختلف شناسایی و معرفی کند. برخی استانها اولویتهای خاصی مانند سرمایهگذاری، گردشگری، صنعت، کشاورزی و... دارند. یکی از اهداف اصلی ما در بحث محتوایی رویداد ملی ایرانجان این است که به معرفی هرچه بیشتر ظرفیتهای استانی به سرمایهگذاران و کسانی که بهدنبال جای امن و مناسبی برای سرمایهگذاری با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی هستند، کمک کنیم. استان گلستان ازظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری و سرمایهگذاری در بخشهای گوناگون ازجمله کشاورزی، صنایع تبدیلی و توریسم برخوردار است. تلاش میکنیم با برنامهریزی جامع و تولید محتوای هدفمند در حوزههای چهارگانه صداوسیما، خبرگزاریها، فضای مجازی و ارتباطات زنده، تصویری شایسته وجذاب ازظرفیتهای استان برای مخاطب ترسیم شود. قطعا این اقدامات مورد توجه سرمایهگذاران و علاقهمندان به رشد و توسعه استان قرار خواهد گرفت.
نمایش نگارستان اقوام ایران
بحث دیگر، مسأله رنگارنگی اقوام و مذاهب در استان گلستان است. شکرینیا در این خصوص هم میگوید: استان گلستان ۱۷ قومیت، زبان و فرهنگ مختلف دارد وبه حق «نگارستان اقوام» نامیده میشود.شعار ما هم «نگارستان اقوام، سرزمین برادری» است. این تنوع در تمام تولیدات، برنامهسازیها، ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم و اجراهای مشترک با شبکههای ملی و استانی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. درباره همه اقوام و گروههایی که در استان حضور دارند، به تناسب جمعیت و گستره اثرگذاریشان محتوا تولید شده است. ما بیش از ۸۰۰۰ دقیقه تولید تصویری، ۱۱ هزار دقیقه تولید صوتی و در فضای مجازی نیز بهصورت گسترده فعالیت داشتهایم؛ در مجموع با ارتباطات زنده و برنامههای مختلف، بیش از ۳۰ هزار دقیقه محتوا شکل گرفته که در آن تنوع رنگ، لباس، گویش و غذا بهخوبی رعایت شده است.
وی به نکتهای کلیدی اشاره کرد که پیش از این در برگزاری ایرانجان خراسانجنوبی نیز مشاهده شده بود. شکرینیا عنوان میکند: نکته خیلی مهم دیگر این است که در خراسان جنوبی و اساسا در کل کشور، چهرههای مجازی، بلاگرها، گروههای مردمی، تشکلها، نوجوانان، جوانان، گروههای مرجع، فعالان رسانهای، هنرمندان و ورزشکاران در صفحات شخصی، عمومی، سازمانی، خبرگزاریها و پیجهای خودشان پای کار آمدهاند. آنقدر محتوا تولید شده که تا الان ۸۰۰ اثر در قالب برنامه «مردمستان» به ما رسیده است. هزاران تولید مردمی دیگر نیز وجود دارد که هنوز زمان اصلی تبلیغات و پخش آن آغاز نشده است. انشاءالله بتوانیم همه این آثار را پخش کنیم.
ایرانجان دیگر فقط متعلق به صداوسیما نیست
مدیر صداوسیمای گلستان در خصوص همکاری با سایر دستگاهها برای اجرای هرچه بهتر ایرانجان در گلستان نیز تصریح میکند: استانداری، تمام ادارات، شهرداریها و فرمانداریها، نصب بنر و اقدامات تبلیغاتی را در ورودی و داخل شهرها آغاز کردهاند. اکنون این رویداد دیگر فقط متعلق به صداوسیما نیست بلکه مردم و همه دستگاهها در آن سهیم هستند. هرکس جا بماند، خودش احساس خسران میکند. بنابراین رقابتی سازنده برای حضور فعالانه در رویداد ملی ایرانجان شکل گرفته؛ بهویژه در گلستان که شعار «ایرانجان، گلستان ایران» را دارد، این رویداد خودش به یک گلستان واقعی تبدیل شده و همه را درگیر کرده است. حتی استانهای همجوار و دورتر، با وجودی که برنامه اصلی فعالیتشان قرار است دو سه روز دیگر آغاز شود، از هماکنون به صورت گسترده وارد عمل شدهاند. انشاءالله بتوانیم رویدادی ماندگار خلق کنیم. در این مسیر، شگفتانههایی نیز برای این هفته نظر گرفتهایم که بهتدریج درباره آنها اطلاعرسانی خواهد شد.
شبکههای سیما پای کار ایرانجان گلستان
وی در توضیحات تکمیلی خود افزود: در سفر رئیس سازمان صداوسیما، دکتر جبلی، به استان گلستان، اسناد اقدام و زیستبوم رسانهای رونمایی شد. اکنون این اسناد، متناسب با رویداد ایرانجان بهروزرسانی و با پیوست محتوایی مفصلی تکمیل شدهاند. شایان ذکر است که قرار نبود نوبت گلستان در آذرماه باشد اما با پیگیریهای استاندار و مسئولان، موفق به تغییر تاریخ آن شدیم تا این رویداد باولادت حضرت زهرا(س)،همزمان با روز زن و روز مادر وشکوه معنوی آن دوچندان شود. شبکههای یک، دو، سه، خبر، آموزش، مستند، شما، جامجم و شبکههای رادیویی مختلف، همگی یا با گروه تولیدی به استان میآیند یا اجرای مشترک خواهند داشت، یعنی شاخصترین برنامههایشان را از گلستان روی آنتن میبرند. وی تاکید میکند:شبکه گلستان کاملا HDشده وهمین موضوع کیفیت تولیدات را بالا برده است. سطح توقع مخاطب بالا رفته و ما هم در تولیدات جدید با استانداردهای HD کار کردهایم. نماینده ولیفقیه، استاندار، معاونان، مدیران کل، نهادهای انقلابی و شورای تأمین همه پای کار هستند و بنرهای ایرانجان در سطح استان نصب شده و دستگاهها همراهی کامل دارند. ایرانجان متعلق به مردم است.صداوسیما فقط خدمتگزار این رویداد است. پنج مسأله کلیدی که در گفتوگوهای ویژه خبری شبکه خبر مطرح میشود، علاجبخشی خلیج گرگان، پتروشیمی گلستان، طرحهای بزرگ سرمایهگذاری، توسعه گردشگری ومساله زیرساختهای آب، برق وگازخواهد بود.سالها بود که تصاویروگزارشهای مربوط به توسعه دراستان، به صورت پراکنده و جزئی منتشر میشد؛ از گازرسانی دورترین روستاها تا توسعه زیرساختهای فناوری و شبکههای ارتباطی اما این نخستینبار است که همه این موارد، یکجا و یکپارچه قالب یک جشنواره رسانهای ملی دیده میشود.ازاهداف ایرانجان برای این استان،ایجاد حس غرورورضایت درمردم است،زیرا وقتی آنها میبینند نام،فرهنگ،چهرههاوظرفیتهای استانشان در تمام شبکههای ملی و جهانی بازتاب مییابد، احساسی عزت و رضایت عمیقی را تجربه میکنند که هویتساز است.