وی گفت: روند بیتوجهی به گرمابهها، تخریب این بناها و سپس از بینرفتن تاریخچه گرمابهداری را در ایران به دنبال دارد، چنان که با درگذشت مالک یک گرمابه، در یکی دیگر از گرمابههای اهواز در محدوده بازار این کلانشهر بسته میشود تا بازماندگان آن گرمابه برای تخریب یا ماندگاری آن تصمیم نهایی را بگیرند.
وی گفت: این در حالی است که برای احیا و نگاهداری گرمابههای قدیمی و با ارزش معماری اهواز که در گذشته نهچندان دور این سرزمین به عنوان یکی از نیازهای ضروری و لازم در زندگی روزمره مردم محسوب میشدند، هیچ برنامهای وجود ندارد.در بعضی از گرمابههای اهواز فضای سردینه (رختکن)، گرمخانه و خزینه که از بخشهای اصلی گرمابه محسوب میشود کاربرد تزئیناتی و معماری با استفاده از آجر و ملات به وضوح قابل مشاهده است.
به گفته گهستونی، استان خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی، گرمابههای فراوانی در خود جای داده بود که این شمار هماکنون به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و تاکنون از میان حمامهای قدیمی خوزستان تنها 2 حمام به نامهای کرناسیون و شاه رکنالدین در دزفول و حمام بکان در بهبهان مرمت شدهاند.
نخستین گرمابه اهواز ـ جنت ـ در سال ۱۳۱۵ تاسیس شد و هماکنون تعطیل است. در سال ۱۳۲۵ شمار گرمابههای زنانه و مردانه اهواز به ۷۵ باب میرسید. از جمله گرمابههایی که بنایشان همچنان پابرجاست اما فعال نیستند میتوان به جنت، حاج رضا، معین، خوزستان، جمشیدی و اسلامی اشاره کرد که گرمابههای نجفی، خوزستان و به خصوص اسلامی از ورودی بسیار زیبایی برخوردارند. هماکنون تنها گرمابههای نجفی و گلستان در اهواز فعالیت دارند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد