خودروهای هوشمند مراقب قند خون شما خواهند بود

امروزه با گسترش و توسعه روزافزون تکنولوژی در بسیاری از حوزه‌ها شاهد هستیم که شرکت‌های خودروسازی نیز روز به روز در حال تغییر و تحولاتی شگرفند و همه‌روزه می‌توان اخبار گوناگونی از آنها شنید. در این میان شرکت خودروسازی فورد که از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان است، در اقدامی تازه با تجهیز خودروهای خود به انواع نرم‌افزارها و برنامه‌ها و استفاده از فناوری تجهیزات بی‌سیم، خودروهایش را برای بیماران نه‌تنها امن‌تر کرده که حتی امکان برقراری ارتباط بیماران با پزشکان و مراکز درمانی را در هر لحظه فراهم کرده است.
کد خبر: ۴۳۶۹۶۱

بنا بر اعلام شرکت خودروسازی فورد، این شرکت با بهره‌گیری از فناوری بی‌سیم و نصب آن روی داشبورد خودرو و استفاده از نرم‌افزارها و برنامه‌های لازم با برقراری ارتباط بین بیمار و پزشک و مراکز درمانی، امکان نظارت و کنترل بر روند بیماری راننده و سایر سرنشینان را در هر لحظه فراهم کرده است. بر این اساس، شرکت فورد در اولین گام به کمک بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به آلرژی آمده است. به این ترتیب که با نصب نرم‌افزارهای لازم و استفاده از تجهیزات بی‌سیم در صورت افت و کاهش قند خون بیمار، به آنها هشدار داده شده و توصیه‌های لازم برای کمک به این بیماران داده می‌شود. در این طرح، شرکت فورد با ترکیب نرم‌افزارها و برنامه‌های گوناگون که مرتبط با نوع خاصی از بیماری‌ها هستند با سیستم‌ها و تجهیزات بی‌سیم و امکان ایجاد ارتباط فوری با سایت‌ها و مراکز پزشکی به بیماران امکان استفاده از کمک‌های پزشکی فوری را داده است.

بر همین اساس، در اولین قدم با نصب دستگاه بی‌سیم کنترل قند خون یا همان گلوکز در خودروی فرد بیمار و برقراری ارتباط با پزشک و مرکز پزشکی، لحظه به لحظه بر وضعیت سلامت بیمار با توجه به سابقه‌ای که بیمار دارد، نظارت شده و در صورت بروز مشکل توصیه‌ها و هشدارهای لازم به او داده می‌شود. در قدم بعدی این شرکت با نصب دستگاه بی‌سیم حساس به گرده‌های گیاهان، به کمک بیماران مبتلا به آلرژی نیز شتافته است.

برای عملی کردن این طرح‌ها، شرکت فورد از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کند که تحت دستورالعمل‌های اعمال شده از سوی پزشکان و متخصصان، هر لحظه بازخورد لازم را به فرد بیمار داده و لحظه به لحظه وضعیت سلامتی فرد نظارت می‌شود و در صورت بروز مشکل و ایجاد شرایط غیرعادی در وضعیت بیمار این شرایط به پزشک و مرکز درمانی ارسال شده و توصیه‌های لازم به بیمار داده می‌شود. این امکانات و تجهیزات قابلیت اتصال به تلفن‌های همراه را نیز دارند و به گفته مسوولان شرکت فورد، تلفن همراه همان‌گونه که می‌تواند برای ایجاد ارتباط و کارهایی چون گوش دادن به موسیقی به کار رود، می‌تواند برای کارهای مهم‌تری چون نظارت بر سلامتی و کنترل بیماری نیز به کار برود. مثلا یک بیمار دیابتی با دیابت نوع 2 که این تجهیزات را روی خودروی خود نصب کرده زمانی که صبح فرد از خواب برمی‌خیزد از طریق تلفن همراه به او هشدار داده می‌شود که قند خون خود را تست کند و آن را از طریق پروفایل welldoc موجود روی کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند خود ارسال کند. در صورتی که قند خون فرد پایین باشد به فرد توصیه می‌شود که قبل از خروج از منزل حتما صبحانه بخورد تا از افت بیشتر قند خود در ساعات بعدی روز جلوگیری شود و در ادامه زمانی هم که فرد سوار خودروی خود می‌شود، سیستم دوباره از او درباره خوردن صبحانه و کنترل قند خونش سوال می‌کند و این‌گونه با اعلام هشدارها و توصیه‌های به موقع در حفظ سلامتی بیمار کمک می‌کند.

درباره بیماران مبتلا به آلرژی نیز شرکت فورد از سیستم dps و نقشه‌های مناطق در معرض گرده‌افشانی گیاهان استفاده کرده است. به این ترتیب زمانی که فرد مبتلا به آلرژی با خودروی خود به منطقه‌ای که میزان گرده‌افشانی گیاهان بالاست می‌رسد، سیستم هشداردهنده موجود در خودرو توصیه‌های لازم مبنی بر بالا کشیدن شیشه‌ها یا تغییر تنظیم سیستم تهویه خودرو را می‌دهد و به این ترتیب از تشدید بیماری در این بیماران پیشگیری خواهد شد.

در ادامه، شرکت فورد با نصب تجهیزاتی مانند حسگرهای الکتروکاردیوگرام در برخی خودروها به کمک بیماران قلبی نیز شتافته است. این حسگرها در فواصل زمانی اطلاعات لازم درباره وضعیت سلامتی را به این بیماران می‌دهد، این افراد معمولا یا سابقه بیماری قلبی دارند یا در معرض حملات قلبی هستند. این سیستم هشداردهنده با کنترل وضع قلبی بیمار توصیه‌های لازم را مثلا برای یک استراحت کوتاه به او می‌دهد.

از دیگر نوآوری‌های شرکت فورد استفاده از تکنولوژی pedometer (گام‌شمار) است که می‌تواند سطح فعالیت فرد را پیگیری و کنترل کند. از مزایای این سیستم آن است که می‌تواند به صورت یک جاسوئیچی به همراه سوئیچ در جیب فرد حمل و نقل شود و در دسترس باشد. با این حساب بزودی با نسلی از خودروهای ایمن‌تر و کاراتر برای همه افراد بویژه بیماران و افرادی با نیازهای خاص مواجه خواهیم بود. می‌توان گفت که این اقدام شرکت فورد بزودی بازار داغی را در دنیای رقابتی صنعت اتومبیل‌سازی نیز پدید خواهد آورد. پیش‌بینی می‌شود دیگر خودروسازان نیز از این قافله جدید عقب نمانده و در آینده شاهد تحولات و فناوری‌های ویژه‌ای در تولید خودروها خواهیم بود.

منبع: ‌technologyreview

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها