لاستیک خودرو را با چه پر‌کنیم؟

آیا استفاده از نیتروژن برای پر کردن تایرها مزیت بیشتری نسبت به هوای فشرده دارد یا خیر؟ آیا استفاده از نیتروژن باعث کاهش مصرف سوخت یا حرکت نرم‌تر خودرو می‌شود؟ آیا استفاده از نیتروژن باعث افزایش عمر مفید لاستیک‌ها می‌شود یا خیر؟‌ 78 درصد هوا را گاز نیتروژن تشکیل داده و فقط 21 درصد آن اکسیژن است. یک درصد باقیمانده هم شامل بخار آب، دی‌اکسیدکربن و غلظت کمی از گازهای خنثی مانند نئون و آرگون است. از بقیه گازهای موجود هم به دلیل درصد بسیار ناچیز می‌توان صرف‌نظر کرد.
کد خبر: ۵۴۲۱۰۶

دلایل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از نیتروژن در تایر خودروها وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

اول این که به دلیل بزرگ‌تر بودن مولکول نیتروژن، احتمال خروج این گاز در درازمدت از بین لاستیک تایر کمتر از اکسیژن بوده و این به آن معناست که در درازمدت فشار تایرهایی که با نیتروژن پر شده‌اند کمتر دستخوش تغییر خواهد شد. بعلاوه در ماشین‌های مسابقه‌ای بخوبی می‌توان دید فشار تایرهایی که با نیتروژن پر شده‌اند تغییرات کمتری نسبت به نوسانات دما از خود نشان می‌دهند. بنابراین در طول مسابقه و هنگام گرم شدن لاستیک، فشار درون آن از ثبات بیشتری برخوردار است. این موضوع در خودروهای مسابقه‌ای که حرکت آنها با تغییر اندک فشاری دستخوش تغییر می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است.اتومبیل‌های شخصی هم از این قاعده مستثنا نبوده و می‌توانند از مزایای فشار ثابت و پایدار تایرها بهره‌مند شوند. البته در این میان عوامل تاثیرگذار دیگری هم وجود دارد. وجود رطوبت در داخل تایر موضوع جالبی نیست. معمولا آب به شکل بخار و در بعضی مواقع هم به صورت مایع در داخل تایرها وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود فشار داخل تایرها در مقایسه با هوای خشک بیشتر دچار تغییر شود. البته باید گفت برخی پنچرگیر‌ها مخزن بادشان را بخوبی از نفوذ رطوبت مصون نگه نمی‌دارند و بادی که به تایر ماشین می‌زنند با رطوبت همراه است.‌معمولا سیستم‌های تزریق نیتروژن خالص، نیتروژن خشک را به تایرها تزریق می‌کنند. مطمئنا این کار برای پنچرگیرها ساده، اما کمی زمانبر است. فشار لاستیک‌های پر از نیتروژن از ثبات بیشتری برخوردار بوده و تا اندازه کمی از هزینه سوخت و نگهداری تایرها می‌کاهد. ‌در این تایرها شاهد رطوبت کمتری بوده و در نتیجه خوردگی رینگ‌ها به مرور زمان کمتر خواهد بود. درخصوص نرمی ماشین هنگام رانندگی و ترمز کردن باید گفت تا زمانی که فشار نیتروژن به طور جدی دچار تغییر نشود و نیاز به رساندن فشار لاستیک به عدد مطلوب نباشد شما قادر به احساس آن نخواهید بود.

popularmechanics / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها