ولایتی در گفت وگوی ویژه خبری سیما:

به نفع هیچ کس عقب نشینی نمی‌کنم

سوابق سیاسی و اجرایی

دکتر علی اکبر ولایتی یکی از سیاستمداران کهنه کار در نظام جمهوری اسلامی است که سابقه شانزده سال وزارت مستمر امور خارجه را در کارنامه سیاسی خود دارد.
کد خبر: ۵۶۵۹۵۶
سوابق سیاسی و اجرایی

دکتر علی اکبر ولایتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی معاون وزارت بهداشت بود و در دوره اول مجلس به نمایندگی مردم تهران انتخاب شد، سپس به مدت شانزده سال، در دوره های ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه ای و آقای هاشمی رفسنجانی ، به عنوان وزیر خارجه مشغول همکاری بود که از این حیث،پرسابقه ترین وزیر جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.‌‌

پس از دوم خرداد 1376، با آنکه رئیس جمهور وقت، سلیقه و دیدگاه وی را برای عضویت در کابینه می‌پسندید، ولی او راهی بیت مقام معظم رهبری شد و مشاور بین الملل ایشان گردید و هم اکنون نیز در این سمت انجام وظیفه می کند.

صرف نظر از این شغل مهم، دکتر ولایتی در چند رشته دانشگاهی به تدریس مشغول است و در بعضی از شوراهای مهم کشوری همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دائره المعارف اسلامی شرکت داشته و عضو رسمی است. او که دارای چندین دکترای افتخاری از چند دانشگاه معتبر بین المللی است، در تعدادی از انجمن های تخصصی و پژوهشی جهان نیز عضویت دارد.

مهمترین سمت‌هایی را که ولایتی در آنها به ایفای نقش پرداخته است را می‌توان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام( از بدو تاسیس تا کنون)، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (از سال 1368)، دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) (ازسال79 تا مهر 1381)،نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر بهداشت، استاد تاریخ روابط خارجی ایران در دانشکده روابط بین‌الملل وابسته به وزارت امور خارجه، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس شورای عالی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، دانست.اوهم اکنون ریاست رسمی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و جمعیت حمایت از پیوند اعضاء را هم بر عهده دارد.

البته باید توجه داشت که ولایتی تا کنون خود را در معرض انتخاب مردم قرار نداده و سابقه انصراف از انتخابات به نفع هاشمی رفسنجانی را در کارنامه خود دارد لذا انتخابات یازدهم اولین حضور جدی وی در مقام نامزد رسمی انتخابات ریاست جمهوری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها