سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
حسن انصاری، مدیرعامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو در این باره میگوید: کشورهایی همچون امارات، مالزی و بسیاری کشورهای مسلمان دیگر ماه رمضان را به عنوان فرصتی مناسب برای جذب گردشگران مذهبی میدانند. مالزی با برنامهریزیهای چند ساله اخیر و با تبلیغات موثر تبدیل به یکی از بازارهای هدف گردشگری کشورهای غرب آسیا و حتی اروپایی در این ماه شده است.
به گفته او، مالزی برنامههای ویژهای برای نگهداشتن طولانیتر گردشگران در این زمان خاص دارد و معمولا فرصت ده روزهای برای هر مسافر در این ماه تعریف میکند. این گونه است که رمضان و ویژگیهای خاص این ماه فرصتی مناسب میشود برای کشورهای عربی خاورمیانه و دیگر کشورهای مسلمان در شرق آسیا تا هم روزهداران مناطق گرم، بویژه در غرب آسیا، بتوانند حداقل ده روز از روزه خود را در این کشورها بگیرند و هم از جاذبههای گردشگری آنها بازدید کنند.
انصاری با اشارهبه همزمانی ماه رمضان با تعطیلات، گرما و روزهای طولانی تابستان در چند سال اخیر میگوید: متاسفانه بازار گردشگری ایران در رمضان راکد میشود و حیف است که نام ایران با این همه جاذبه و آداب و رسوم مربوط به این ماه که قطعا برای بسیاری جذاب است، در فهرست کشورهای مسلمانی نباشد که از چندین سال پیش به طور جدی برای جذب توریست در این ماه ویژه برنامهریزی کرده و میکنند.
به باور او، به طور سنتی هدفهای اصلی گردشگری ماه رمضان بخصوص برای گردشگران مذهبی همان شهرهای مکه و مدینه است، اما در سالهای اخیر این کشورها تلاشهای گستردهای برای جذب توریستهای ویژه ماه رمضان کردهاند تا علاوه بر آشنایی با ویژگیها و مراسم این ماه، دیگر جاذبههای گردشگری خود را نیز عرضه کرده و بازار گردشگری خود را همواره گرم نگاه دارند.مثلا در ماه رمضان 2012 وزیر گردشگری لبنان در یک فراخوان عمومی از همه مسلمانان خواست در یک تجدید نظر عمومی مناطق کمتر دیده شده در خاورمیانه را نیز در نظر بگیرند.
این در حالی است که بازار گرم و سنتی گردشگری رمضان، یعنی عربستان سعودی نیز در رویکردی دیگر به اهمیت سفر در ماه رمضان، مقصدهای سنتی خود یعنی شهرهای مقدس مسلمانان را به روی گردشگران غیرمذهبی باز کرده است.
در حالت کلی، گردشگری فرصتی است برای آشنایی با فرهنگهای متفاوت و گردشگران همواره کنجکاوند که مردمانی از سرزمینهای دیگر را از نزدیک ببینند. به همین دلیل مناسبتهای خاص ملی و مذهبی همچون اعیاد و سایر مناسبتهای مذهبی مسلمانان میتواند زمینهای باشد برای ارگانهای مرتبط با گردشگری در بخشهای دولتی و خصوصی که بتوانند گردشگران را ترغیب به سفر کرده و سبب آشنایی درست مردم دیگر کشورها با مسلمانان شوند.
اما در ایران به نظر میرسد گردشگری ماه رمضان نادیده گرفته شده و برنامهریزی خاصی برای جذب گردشگر در این ماه صورت نگرفته است؛ در حالی که میتوان از قابلیتهای این ماه برای جذب گردشگران مسلمان استفاده کرد.
ساعتهای روزهداری بویژه در روزهای طولانی و گرم تابستان مانع این میشود که روزهداران به فکر سفر باشند؛ بویژه که از نظر شرعی نیز محدودیتهایی وجود دارد و لازم است برای روزهدار ماندن، روزهای بیشتری را به سفر اختصاص داد که عملا امکان آن برای بسیاری میسر نیست بنابراین شبهای رمضان با ویژگیهای ساده و در عین حال خاصی که دارد، میتواند در هر شهر، مردم آن دیار را به بهانه افطاری یا جشنهای شبانه در فضایی شاد و جذاب قرار دهد.
در این ایام، تخفیفهای ویژه رستورانها و غذاخوریها با تاکید بسیار بر تهیه و ارائه غذای خوب برای سفره افطار یا منوهای ویژهای برای رمضان نیز میتواند مطلوب بسیاری از شهروندان باشد.
نرگس لطیفپور - ضمیمه چمدان
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد