
بگذریم که در ایران اصولا نمایشگاه حالا چه از نوع کتابش باشد و چه از نوع محصولات غذایی و ماشینآلات صنعتی و فناوری، همواره بیشتر شبیه فروشگاه بوده است تا نمایشگاه، آن هم نه فروشگاه عمده بلکه یک خردهفروشی در مقیاسی بزرگ! برهمین اساس و به طور طبیعی اغلب نمایشگاهها به عنصر نمایش و چیدمان صحیح، متنوع و خلاق بیتوجهاند، البته استثنائا و انصافا یک مورد را از رویدادهای مشابه خارجی خوب آموخته و کورکورانه الگوبرداری کردهایم، یعنی پوشیدن یک دست کت و شلوار و آویزان کردن یک کراوات و مستقر کردن چند بانوی مزین شده به انواع محصولات آرایشی!
چند روز پیش نمایشگاه گل و گیاه که یکی از پرمخاطبترین و زیباترین رویدادهای نمایشگاهی پایتخت است، در تهران و بوستان گفتوگو برگزار شد؛ نمایشگاهی که به دلیل ماهیتش، برگزارکنندگان و غرفهدارانش خیلی نیازی به خلاقیت و چیدمان زیبایی شناسانه ندارند و آنقدر این گلهای رنگارنگ و خندان در ذات خود زیبا هستند که ناخودآگاه هر کسی که در این نمایشگاه قدم میزند، محو آنها میشود و درمییابد که چرا آقای نظامی چند قرن پیش سروده است:
یک دسته گل دماغپرور / از خرمن صد گیاه بهتر
ولی از آنجا که به قول پروین اعتصامی هر گلی، علت و عیبی دارد/ گل بیعلت و بیعیب خداست... این نمایشگاه گل هم با همه زیباییاش، عیب و ایرادهایی داشت که فقط از هنر ما ایرانیها برمیآمد. همانطور که در تصویر هم احتمالا مشاهده میکنید برگزارکنندگان نمایشگاه در برابر اغلب گلهای به نمایش درآمده، چیزی شبیه شناسنامه آویخته بودند و در آن نام اصلی گل، نام علمی و فارسی آن را آورده بودند.
به عنوان مثال نام فارسی یکی از گلها را با هم مرور میکنیم: «آگلونما پاتایا بیوتی» که بسیار هم شکیل و با معناست و به قول یکی از دوستان که هنگام بازدید از نمایشگاه میگفت من نمیدانم چرا مردم نام دخترانشان را فقط مریم، لادن، نیلوفر، بنفشه و... میگذارند، نام فارسی به این زیبایی مثلا «سیده آگلونما پاتایا بیوتی» یا «آگلونما پاتایا بیوتی سادات» به لطف این نمایشگاه کشف شد.
از طرف دیگر برخی از دوستان معتقدند آگلونما احتمالا نام کوچک این گل است و بقیه داستان را باید کنیه این گل دانست و گروهی دیگر هم میگویند این نام کاملا فارسی است؛ چراکه پاتایا، نام فارسی شهری فلسفی و هنری! در تایلند است و بیوتی هم که همان زیبای خودمان میشود. از این مزاحها که بگذریم؛ تنها نکتهای که جای افسوس دارد، این است که در برگزاری یک نمایشگاه مهمترین و ابتداییترین نکته، معرفی صحیح کالایی است که عرضه میشود و واقعا دستاندرکاران نمایشگاههای داخلی تا چه اندازه از کنار این موضوع اغلب براحتی عبور میکنند.
بامداد محمدی - جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت وگوی اختصاصی تپش با سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان تهران:
بهروز عطایی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با حجتالاسلام محمدزمان بزاز از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان خوزستان