لیلا بلوکات در سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی به کارگردانی محمدحسین لطیفی، نقش نرگس عروس خانواده را بازی کرده است. او قبل از ایفای نقش برای پذیرفتن آن تردید داشت، چون دلش نمیخواست نقش یک عروس بدجنس را بازی کند، به همین دلیل با هماهنگی لطیفی، نقش نرگس را تلطیف کرد تا مردم بتوانند با او ارتباط برقرار کنند. با او به گفتوگو نشستیم.
شما در سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی، نقش عروس یک خانواده سنتی را بازی کردید که با تقابلهای زیادی رو به رو است و از سوی دیگر نقشی را به عهده گرفتید که سنش از خودتان بیشتر است. اولین مواجههتان با نقش چگونه بود؟
زمانی که به من نقش نرگس پیشنهاد شد، تردید داشتم آن را بپذیرم؛ چون بعد از خواندن خلاصه قصه احساس کردم نرگس، عروس بدجنس خانواده است و ویژگیهای منفی دارد و از سوی دیگر نقشی است که بالاتر از سن من است. این دو امتیاز منفی باعث تردیدم برای پذیرفتن نقش شد، اما از آنجا که به آقای لطیفی ارادت دارم و علاقهمند بودم با او کار کنم، قانع شدم این نقش را قبول کنم. ضمن اینکه کارگردان هم تاکید داشت، این خلاصه قصه است و بعد از شخصیتپردازی نقش نرگس تلطیف میشود. بعد از آنکه پنج قسمت از فیلمنامه نوشته شد و آن را خواندم، فکر کردم نقش نرگس جای کار دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم نقش را بپذیرم.
همیشه سعی میکنم نقشهایی را قبول کنم که متفاوت با کارهای قبلیام باشد. از کلیشهها فراری هستم و تلاش زیادی برای نقشهایم میکنم تا برای تماشاگر حرفی برای گفتن داشته باشم و او هم با علاقه کارم را دنبال کند.
اما چیزی که ما از شخصیت نرگس میبینیم، منفی نیست، حتی در خیلی مواقع شاهد کرنشهای او در مقابل پدر همسرش (فرهاد قائمیان) که فردی سنتی است، هستیم. چطور شد شخصیت نرگس را از وجوه منفی جدا کردید تا از او شخصیتی متعادل بسازید؟
راستش تمام تلاشم را بهکار گرفتم تا این شخصیت را از منفی و بدجنس بودن خارج کنم، به همین دلیل با نگاهی متفاوت به این شخصیت، نقش نرگس را بازی کردم. دلم نمیخواست مردم نرگس را دوست نداشته باشند و با خودشان بگویند باز هم یک عروس بدجنس! به همین دلیل انرژی زیادی برای ایفای نقش نرگس گذاشتم و میتوانم بگویم از همه تجربیات سالهای بازیگری استفاده کردم.
من برای همه نقشهایم انرژی میگذارم. وقتی در سریال آسمان همیشه ابری نیست هم بازی میکردم، تمام تلاشم این بود که خودم را در قالب یک دختر دبیرستانی قرار بدهم تا وقتی نوجوانان این سریال را تماشا میکنند، شخصیت مرا جدا از خودشان نبینند. خوشبختانه نقش نرگس هم با استقبال مردم روبهرو شد و اینطور نبود که با یک عروس گستاخ روبهرو شوند.
آیا لطیفی به شما این اجازه را داد تا آنطور که میخواهید نقش نرگس را بازی کنید؟
بله، خوشبختانه آقای لطیفی خیلی با بازیگرانش همراه است و در یک جمله میتوانم بگویم خیلی هوای بازیگرانش را دارد و با آرامش و بدون نگرانی کارش را انجام میدهد. من هم تلاش کردم بدجنسی و خشونت را از نرگس بگیرم و نوع رفتار و ادبیاتش بهگونهای باشد که مردم تصور بدی نسبت به او پیدا نکنند. البته آقای لطیفی و تهیهکننده هم نمیخواستند عروس خانواده منفی باشد.
نقش نرگس در پنج قسمت ابتدایی سریال پررنگ است، اما از این قسمت به بعد کمرنگ میشود. به نظرتان این نقش جای بیشتری برای کار نداشت؟
من هم با شما موافق هستم. نقش نرگس جای کار بیشتری داشت، اما متاسفانه ما مشکل زمان داشتیم. کارگردان هم خیلی تلاش کرد در زمان کمی که در اختیار داریم همه نقشها شخصیتپردازی مناسب داشته باشد و هرکاری از دستش برآمد، انجام داد و اگر زمان بیشتری برای کار داشتیم، مسلما تمرکز بیشتری روی این نقش میشد.
یکی از صحنههای تاثیرگذار این سریال تصادف فرزند نرگس است که بیتوجهی پدرشوهر باعث این اتفاق میشود. در این صحنه انتظار میرفت نرگس با پدر همسرش درگیر شود، اما نرگس رفتاری از خودش نشان داد که بیننده متعجب شد؛ او هم احترام حاجی را نگه داشت و هم حرفش را به او گفت. درباره بازی این سکانس برایمان توضیح دهید.
این صحنه جزو شاهسکانسهای بازی من در سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی بود. همه عوامل از کارگردان و تهیهکننده گرفته تا مجری طرح و مدیر تولید درباره از روز اول به من گفتند که این سکانس جزو سختترین سکانسهای بازی من است. به همین دلیل سعی کردم تمام تمرکزم را برای بازی در این سکانس بگذارم و به این ماجرا از روز اول توجه داشته باشم.
دلم میخواست از تمام انرژی و تجربهام برای این صحنه استفاده کنم. جالب است بدانید بعد از اینکه به گروه ملحق شدم در همان سه روز اول تصویربرداری، این صحنه ضبط شد و گروه، صحنههای بیمارستان را ضبط کردند. این در حالی بود که من هنوز خیلی با نقش نرگس عجین نشده بودم، اما از آنجا که تمرکز زیادی برای این صحنه کرده بودم با یک برداشت ضبط شد و حتی به برداشت دوم نرسید.
تماشاگر با دیدن صحنه تصادف فرزندم براثر بیاحتیاطی پدر همسرم انتظار داشت من سر و صدا کنم و بهقول معروف قشقرق راه بیندازم ، اما برای بازی در این صحنه سعی کردم برخلاف مسیر آب شنا کنم، به همین دلیل سروصدا راه نینداختم. بیننده هم با دیدن این صحنه متعجب شد، چون انتظار نداشت من اینگونه عمل کنم. حرکت من در این صحنه کاملا تعمدی بود و میخواستم بیننده غافلگیر شود. گرچه بعد از تمرین، این صحنه با یک برداشت ضبط شد اما انرژی زیادی از من گرفت و کار راحتی نبود.
شما اشاره کردید در روزهای اول که به گروه بازیگران سریال زمانی برای عاشقی پیوستید این صحنه ضبط شد. برای اینکه خودتان را به نقش نرگس نزدیک کرده ، این صحنه را بازی کنید، از چه راهکاری استفاده کردید؟
روزی که میخواستیم این صحنه را ضبط کنیم در تمام لحظات به آن فکر میکردم، حتی با هیچکس حرف نزدم و در عالم خودم بود تا بتوانم برای این صحنه کاملا آماده شوم. حتی از صبح آن روز مرتب گریه میکردم تا چشمهایم قرمز شود و ورم کند و به نقشم کمک کند. جالب است بعد از ضبط این صحنه آقای لطیفی خطاب به من گفت آنقدر تو حال خودت بودی که جرات نمیکردیم به تو نزدیک شویم. تا زمانی که این صحنه ضبط نشد، مرتب درگیر بودم و بعد از ضبط نفس راحتی کشیدم.
با توجه به اینکه فیلمنامه سریال از ابتدا نوشته نشده بود و پنج قسمت دوم فیلمنامه اواسط تصویربرداری به دستتان رسید. این مساله تاثیری در بازیتان نگذاشت؟
قبل از کار پنج قسمت از فیلمنامه به ما تحویل داده شد و بعد پنج قسمت دوم را دادند. نقش نرگس در پنج قسمت اول خیلی پررنگ بود که بموقع فیلمنامه به ما داده شد، اما فضای قسمتهای بعدی فیلمنامه خیلی مردانه بود و زنان حضور پررنگی نداشتند و قصه بیشتر به حاجی (فرهاد قائمیان) مربوط میشد که بعد از گذشت 20 سال بهدنبال دوستانش میگردد تا بتوانند دوباره تعزیه را راه بیندازند. اتفاقا من به دوستان گفتم که چرا زنان در این قسمتها کمرنگ شدهاند، اما متاسفانه کمبود زمان باعث شد نقش زنان در این قسمتها پررنگتر نشود، حتی تصویربرداری در روزهای پخش این سریال هم ادامه داشت و زمان برای این تغییرات نداشتیم.
بازی در سریال زمانی برای عاشقی نخستین تجربه همکاری با لطیفی را برای شما شکل داد. این تجربه را چگونه ارزیابی میکنید؟
تجربه خوبی بود. خیلی علاقهمند بودم با ایشان کار کنم و خوشبختانه در سریال تلویزیونی زمانی برای عاشقی این موقعیت فراهم شد. به نظرم او کارگردان متفاوتی است و بازیگر از کار کردن با او لذت میبرد. در طول کار مرتب به بازیگر آرامش میدهد و کار کردن با او لذتبخش است.
فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد