مشتری در صف نمیایستد، ویترین متناسب با خواسته و علاقه ایشان چیده میشود تا او اطلاعات کامل هر محصول را دیده و پس از بررسی نظرات دیگران تصمیمی قاطعانه میگیرد. در نسل جدید فروشگاههای اینترنتی روی این ویژگی، یعنی برای هرکاربر یک فروشگاه، تمرکز ویژهای شده است.
برخی فروشگاهها، از این ویژگی فراتر رفته و امکان تست محصول را برای مشتری فراهم آوردهاند! برخی میپرسند آیا چنین چیزی امکانپذیر است، آنهم برای فروشگاه مجازی؟ بله، سری به وبسایت عینک ریبن -Ray ban- بزنید. میتوانید از بخش Virtual Mirror عینک مورد نظر را انتخاب کنید و بعد مقابل دوربین رایانه خود بنشینید و به دوربین خیره شوید. روی چهره شما عینکی که انتخاب کردهاید نمایش داده میشود، این اتفاق روی عکس شما نمیافتد، بلکه روی تصویر زنده شما عینک نمایش داده میشود. میتوانید سر خود را حرکت دهید و از زوایای مختلف عینک انتخابی را بر چهره خود مشاهده کنید. همزمان میتوانید از تصویر خود همراه عینک، عکس بگیرید و در شبکههای اجتماعی نمایش دهید و نظر دوستان خود را نیز در خصوص عینک انتخابی جویا شوید. این شگفتانگیز است، انتخاب عینک از یک فروشگاه مجازی کاری دشوار است، اما این وبسایت این کار را بسیار ساده و لذتبخش کرده است، زیرا در فروشگاه غیرمجازی بسختی امکان آزمایش تمامی عینکها فراهم است و از طرفی چطور ممکن است نظرات تعداد زیادی از افراد را جویا شد. در واقع نسل جدید فروشگاههای اینترنتی فراتر از صرفهجویی در زمان و شکستن حریم مکان رفتهاند و به کارهایی دست میزنند که در فروشگاه غیر مجازی ممکن نیست.
لینک وبسایت:
RayBan: http://www. ray-ban.com/usa/ virtual-mirror
باورکردن این موضوع که همه فروشگاههای اینترنتی بزرگ و کسب و کارهای آنلاین، قدمتی کمتر از 23 سال دارند، کار سختی است. فروشگاه آمازون که بازار فروش کتابها را در دنیا دارد، چطور در این زمان نسبتا کوتاه بازار را قبضه کرده و در دست گرفته است؟ فروشگاه ebay با آن قدرت عجیب در خرید و فروش اجناس دست دوم، چه کرده است؟
اتفاقات آنقدر سریع و غیرقابل باور بود که بسیاری از کسب و کارها در این تحولات به کلی از بین رفته و عدهای دیگر کمرنگ و کمرنگتر شدهاند، برندهایی که تا چند سال پیش حرفی برای گفتن نداشتند، در دسته ارزشمندترین برندها قرار گرفتهاند. وسعت بازار فروش محصولات، به قدری گسترش یافت که شبکههای توزیع جدید شکل گرفتند. کسب و کارهایی که تا دیروز هیچ نیازی برای آنها وجود نداشت، امروز از مهمترین کسب و کارها به حساب میآیند. نسل جدید فروشگاههای اینترنتی متناسب با نیاز مشتریان، بسرعت رشد کرده و جای بسیاری از فروشگاهها را خواهد گرفت. / ضمیمه کلیک
سجاد بهجتی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد