در این چارچوب از نخبگان و رجال گرفته تا مردم عادی، قدرتی مافوق تصور، هوشیاری کامل، نقشههایی آماده اجرا و دستهایی پنهان و گسترده برای استعمارگران متصور بودهاند.
ضربالمثل معروف «کار، کار انگلیسهاست»، نمونهای از طنز تلخ قدرت استعمار در میان ملتهاست.
به این ترتیب این ملتها قبل از ورود به میدان مبارزه و چالش، بازنده بودهاند، اما بازنده به خود، نه به قدرت طرف مقابل. این قاعده قرنهاست که در جایجای اقتصاد، سیاست، فرهنگ، علم و اجتماع برخی ایرانیان نیز نفوذ کرده است.
اکنون که قرار است با ابلاغیه رهبر انقلاب، اقتصاد مقاومتی با قاعده «تولید درونزای بروننگر» طرحی نو در اقتصاد ایران دراندازد و آن را در برابر تحریم فعلی و دیگر تلاطمهای آینده مصون نگاه دارد، ایجاد روح خودباوری و اعتماد به نفس ملی، کلید موفقیتی حتمی محسوب میشود.
به عبارت روشنتر، این کار متخصصان فرهنگی و روانشناسان اجتماعی است که الگوهای ملکه شده در ذهن برخی از ایرانیان را تغییر دهند؛ الگوهایی که نمود آن در رفتار شخصی روزانه بسیاری از ما به چشم میخورد.
اینکه کالای ایرانی مترادف با کالای کمکیفیت یا بیکیفیت است، کالای ایرانی شیک و جذاب نیست و استفاده از آن باعث تفاخر در جامعه نمیشود.
کالای خارجی چیز خارقالعاده و مهمی است که در فرآیندی پیچیده و با دستگاههایی که اصولا در ایران وجود هم ندارد، تولید میشود.
اینکه هرکس پولدارتر است، کالای خارجی و آنکه کمپولتر است، از سر اجبار کالای ایرانی میخرد و... نمونههایی از این خردهفرهنگهاست البته شک نداریم که کالاهای ایرانی به دهها دلیل موجه و غیرموجه، کیفیت و قیمت لازم برای جلب نظر ایرانیان را ندارد و این فرآیند نیازمند اصلاح فوری است، اما اینکه به دلیل کمبود اعتماد به نفس ملی و خودباوری و البته تعصبی که لازمه ایرانی بودن است، خشک و تر را با هم بسوزانیم و به خاطر نقایص موجود، تولید ملی و کالای ایرانی را از خود برانیم، توجیهپذیر نیست.
بهمن موسوی - جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد