به گفته کارشناسان، تردد روزانه حدود 400 هزار دستگاه خودرو در سطح خیابانهای تبریز که بخش عمدهای از آن در مسیرهای مرکزی شهر جریان دارد، نقش زیادی در ایجاد ترافیک و بالارفتن میزان آلودگی هوا ایفا میکند و اجرای طرح ترافیک، موجب کاهش 24 درصدی این ترافیک و 15 درصدی آلودگی هوا در محدوده مرکزی شهر خواهد شد.
محدوده مرکزی شهر تبریز حدود 472 هکتار مساحت دارد و با اجرای طرح ترافیک بالغ بر 300 هکتار آن در داخل محدوده طرح ترافیک واقع میشود.این طرح که اجرای آن از سال 85 تاکنون به تعویق افتاده، برای اجرا به زیرساختهایی نیازمند است که هنوز این زیرساختها فراهم نشده است.
سعید حاجیزاده، سخنگوی شورای اسلامی تبریز یکی از این زیرساختهای ضروری را توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان میکند و معتقد است: باوجود پیگیری زیاد، این مشکل هنوز حل نشده و میتواند مانعی برای اجرای طرح باشد.
البته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز این موضوع را مانع اجرای طرح نمیداند و میگوید: گرچه تاکنون درصد بسیار ناچیزی از اعتبار تخصیص یافته به شهرداری تبریز برای توسعه حمل و نقل عمومی تحقق یافته است، اما این مساله مانعی برای اجرای طرح ترافیک ایجاد نخواهد کرد و سعی میکنیم از طریق منابع داخلی شهرداری این خلأ را جبران کنیم.
یعقوب وحیدیکیا به ضرورت اجرای طرح در محدوده مرکزی شهر اشاره میکند و میافزاید: افزایش بیرویه تعداد خودروها و ظرفیت پایین خیابانهای تبریز، باعث ایجاد گرههای کور ترافیکی، اتلاف وقت، انرژی و آلودگی هوای شهر بخصوص در هسته مرکزی شهر شده است که این موارد ضرورت ایجاد محدودیت برای خودروهای شخصی و تکسرنشین و جلوگیری از ورود این خودروها در ساعات مشخصی از روز به محدوده مرکزی شهر را دوچندان میکند.
وی با بیان اینکه بینظمی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی رانندگان، عامل اصلی ایجاد ترافیک در خیابانها و معابر اصلی بویژه هسته مرکزی شهر است، خاطرنشان میکند: اجرای طرح ترافیک، یکی از راههای مهم ایجاد نظم لازم است و امیدواریم بتوانیم با همکاری نهادهای متولی چون پلیس، استانداری، فرمانداری، اتحادیهها، اصناف و از همه مهمتر تشویق شهروندان و فرهنگسازی آنان در استفاده از اتوبوسها و وسایل نقلیه عمومی، این طرح را اجرایی کنیم.
وحیدیکیا یادآور میشود: به منظور رفاه حال بیشتر و ارائه خدمات مطلوبتر به شهروندان، حدود 200 دستگاه اتوبوس بازسازی یا خریداری شده را تا پایان خرداد به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه خواهیم کرد، ضمن اینکه تاکسیهای خطی و ون نیز برای خدماتدهی به شهروندان در داخل طرح پیشبینی شده است.
وی اجرای موفق طرح ترافیک را به خواست و اراده مسئولان ارشد استان منوط میداند و میگوید: در باره اجرای بهتر طرح، ملزوماتی همچون توسعه شبکه معابر، احداث پارکینگ، تعیین جهت حرکت در خیابانها ضرورت داشت که اکنون خیلی از این موارد حل شده و بقیه مشکلات نیز به مرور مرتفع خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان اینکه بارگیری و باراندازی در هسته مرکزی بازار در ساعات متفرقه، یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک در این محدوده است، میگوید: شهرداری مصمم به ساماندهی این معضل است و به این منظور سعی میکند با پیشبینی انبارهایی در خارج از محدوده شهر و نیز باراندازهایی در منطقه، از حمل و نقل بار عمده به مرکز شهر جلوگیری و بارگیری به مغازههای موجود در محدوده بازار را به ساعات معینی محدود کند.
وحیدیکیا درباره نگرانی شهروندانی که منازل آنها در محدوده طرح قرار دارد، یادآور میشود: شورای شهر اعطای مجوز تردد رایگان برای دارندگان خودروهای واحدهای مسکونی را که داخل طرح قرار گرفته، تصویب کرده است.
مدیر گروه حمل و نقل استانداری آذربایجان شرقی نیز گسترش حمل و نقل عمومی را در اجرای موفق طرح ترافیک موثر میداند و میافزاید: متاسفانه تبریز بویژه بافت مرکزی آن با کمبود معابر مواجه است که این مساله اجرای طرح را با مشکل مواجه میکند.
کریم باقری یادآور میشود: متاسفانه تبریزیها هنوز با طرح ترافیک بیگانه بوده و اغلب تحت تاثیر تبلیغات غیرعلمی برخی شهروندان قرار میگیرند و آگاهانه یا ناآگاهانه تمایل چندانی به اجرای طرح در تبریز از خود نشان نمیدهند که این وظیفه و رسالت صدا و سیما و دیگر رسانههاست که در این زمینه اطلاعرسانی و فرهنگسازی کنند.
سعیده دلال علیپور - جامجم تبریز
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد