قرار است این خط آهن از شمال شرقی چین آغاز و پس از عبور از سیبری و تونلی در زیر اقیانوس آرام از آلاسکا و کانادا به قاره آمریکا برسد.
طراحان این پروژه عظیم خط آهن در تاریخ دنیا مدعی شده اند، قطارهای این خط آهن با سرعت 350 کیلومتر در ساعت حرکت و طی دو روز مسافران را از شمال شرقی چین به آمریکا می رسانند. البته تمام این پروژه ها در حال حاضر در دست بررسی هستند.
یک متخصص چینی خطوط راه آهن می گوید:این قطار برای آنکه پکن را به قاره آمریکا پیوند دهد باید از تنگه برینگ بگذرد که بین روسیه و آلاسکا واقع شده؛ برای این مسیر باید 200 کلیومتر تونل زیر آبی ساخته شود.
ونگ منگ شو افزود: درحال حاضر مشغول گفت وگو و رایزنی هستیم. روسیه سال هاست که دارد به این اتفاق و این خط راه آهن فکر می کند.
پیشتر روزنامه گاردین نیز در گزارشی در این زمینه نوشت: این پروژه که به نام «خط چین- روسیه- کانادا- آمریکا» شناخته می شود 13 هزار کیلومتر طول خواهد داشت که سه هزار کیلومتر طولانی تر از راه آهن سراسری سیبری است.
هنوز مشخص نیست که آیا دولت پکن برای عملی ساختن این پروژه با دولت های آمریکا و کانادا وارد مذاکره شده است یا نه.
به گفته کارشناسان راه اندازی تونل زیرآبی در تنگه برینگ نیازمند کار مهندسی بسیاری است که اگر عملی شود طولانی ترین تونل زیر آبی جهان خواهد بود.
در حال حاضر تونل مانش که اروپا (شمال فرانسه) را به انگلستان (شهر کنت) متصل می کند، با حدود 50 کیلومتر طول، طولانی ترین تونل زیر آبی جهان است.
گفته می شود، چین بجز پروژه «چین-روسیه-کانادا-آمریکا» سه پروژه دیگر را هم در دست دارد.
یکی از این پروژه ها قرار است غرب دور کشور چین را از طریق قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به کشور آلمان وصل شود.
پروژه دیگر از لندن آغاز شده و پس از عبور از پاریس و کییف به مسکو می رسد و در آن جا دو شاخه می شود که یک شاخه به سیبری می رود و شاخه دیگر به چین. پروژه سوم نیز جنوب غربی چین را به سنگاپور وصل خواهد کرد. (ایرنا)
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد