
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
البته این روند فقط برای شرکتها و کارخانهها تغییراتی به همراه نداشت، بلکه مشتریها نیز توقعات و انتظارات متفاوتی داشتند. این موضوع باعث شد، محصولات مختلف برای گروههای متفاوت، با نیازهای متنوع ارائه شود؛ برای مثال تلفنهای همراه، برای بانوان، ریش تراشهایی برای پوستهای حساس و... .
اما این تمام ماجرا نبود، این روند را که به اصطلاح Customization نامیده میشود برای مشتریان بسیار خوشایند بود. شرکتها و کارخانهها روی اختصاصیسازی تمرکز و پیوسته محصولات مختلفی را عرضه میکردند تا اینکه برخی از آنها مفهوم جدیدی را تحت عنوان Customerizationمطرح کردند. این لغت ترکیبی بود از Customer و Customization، به این معنا که اختصاصیسازی برای هر کاربر صورت میگیرد. به عبارتی سادهتر اگر قرار است خودرویی ارائه شود، مشتری بتواند علاوه بر اینکه رنگ خودرو را خودش انتخاب میکند، روکشهای صندلی، نوع فرمان، امکانات مورد نیاز، رنگ چراغها و... را نیز به اختیار خود انتخاب کند.
قطعا برای هر مشتری، این امکانات، مزیتی فوقالعاده است که از کنار آن بسادگی نمیتوان گذشت. ابتدا شرکتهای انگشتشماری بودند که چنین امکاناتی را برای کاربران خود فراهم میکردند، اما بندرت شرکتهای بزرگ در زمینههای مختلف به این جمع پیوستند تا جایی که شرکت نایک (تولیدکننده کفشهای ورزشی) و رقیب آن، ریبوک چنین امکاناتی را از طریق وبسایت خود برای مشتریانشان فراهم کردند.
http://store. nike. com
http://shop. reebok. com
اکنون اختصاصیسازی برای هر مشتری، افزایش یافته است و مجموعههای مختلف این امکان را برای مشتریانشان فراهم میآورند. موارد زیر نمونههای جالب توجهی از اختصاصیسازی است:
1) فروشگاههایی که امکان طراحی هدفونهای اختصاصی را برای شما فراهم میکند، میتوانید رنگ و طرح را خودتان انتخاب کرده، وجه آن را بپردازید و تحویل بگیرید، دقیقا همانطوری که مدنظر شماست:
http://uk. skullcandy. com/shop/custom -aviators
http://www. extremeheadphones. com/ custom-sound-isolating-headphones
2) این فروشگاهها به شما امکان انتخاب رنگ لباس، مدل، کمربند، کوتاهی و بلندی، گلها و طرحهای خاص را میدهد.
http://www. dressesbyme. com/design-my-dress. html
http://www. bowanddrape. com/design-studio
3) شخصیسازی تا کجا؟ فروشگاهی که امکان طراحی اختصاصی گیتار را به مشتریان خود میدهد. در گام نخست کاربر طرح کلی گیتار را انتخاب میکند، پس از آن شکل و فرم بدنه انتخاب شده و در 16 مرحله، گیتاری دقیقا مطابق با سلیقه مشتری آماده و پیشنمایش آن برای او نمایش داده میشود تا پس از تائید، آماده و ارسال شود.
https://monikerguitars. com
4) فستفود معروف Pizza Hut نیز از این قافله جا نمانده و امکان انتخاب پیتزا، مطابق سلیقه کاربر را از طریق وبسایت خود فراهم کرده است. مشتری نوع خمیر را انتخاب سپس مخلفات را به میزان دلخواه مشخص میکند و... .
5) شکلات شما تلخ باشد یا شیرین؟ درون آن با پسته، فندق، میوه یا.... پر شود؟ روی آن چه جملهای نوشته شود؟ این ابتکاری است که شرکت تولید شکلات، از طریق آن مشتریان زیادی را جذب میکند؛ زیرا مطابق ذائقه خود میتوانید شکلاتی را طراحی و دریافت کنید.
شعار این مجموعه این است: شما طراحی کنید، ما درست میکنیم و برای شما میآوریم.
http://www. chocri. co. uk/create/chocolate
http://www. createmychocolate. com
http://www. choccreate. com
6) کیکتان دایرهای باشد یا مستطیلی؟ خامهای یا کرمی؟ پودر قهوه یا کاکائو؟ با موز و میوه پر شود یا مغز گردو، فندق و...؟ این قنادی نظر شما برایش بسیار مهم است، زیرا این شما هستید که قرار است کیک را میل کنید؛ پس طبیعتا حق انتخاب با شماست.
http://www. fergusonplarre. com. au
http://www. buildacake. co
7) لیوان، کلاه، قاب موبایل و تبلت، کیفدستی و... تا لباس اختصاصی حیوانات خانگی، مواردی است که میتوانید کاملا مطابق میل و سلیقه خود و از طریق این فروشگاه سفارش دهید.
http://www. cafepress. com
این قبیل فروشگاهها بندرت در بین فروشگاههای فارسیزبان دیده میشود. این موضوع فرصتی است برای افرادی که به کارآفرینی در حوزه وب علاقهمندند. فراموش نکنید همواره کسب و کارهایی که نیاز مخاطب را برآورده میکند، بازار مناسبی خواهد داشت. با توجه به اینکه کمتر کسی به این موضوع یعنی اختصاصیسازی بر اساس نظر همه مشتریان پرداخته، فرصت مناسبی است تا در این حوزه برخی فعالیتها آغاز شود و اقداماتی شکل بگیرد. (ضمیمه کلیک)
سجاد تقیزاده بهجتی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد