از روستایی دوردست در استان کرمان به راه میافتند تا برای عشقی که دارند، کنار تنورهایی که آوردهاند نان پخت کنند و کارشان را انجام دهند.
هر سال در آستانه نیمه شعبان کاروان این جماعت راهی قم میشود و امسال چشمگیرتر از هر سال، یک محموله بزرگ آرد برای پخت هزاران قرص نان صلواتی سخاوت دستان مردمان روستا میشود.
200 مرد و زن برای پخت به همراه دارد که همه هزینهها را اهالی روستا تأمین میکنند. خودشان برای آمد و شد خودرو کرایه میکنند و هزینه سفر را میپردازند و در طول اقامت سه روزه خرج و مخارجشان را خود میپردازند و هیچ کمک و درخواستی از کسی ندارند.
گرمای پای تنور بیداد میکند، پخت زیر خیمههای بزرگ در گرمای بیابان و زیر تازیانه آفتاب در دل کویر قم، نه پنکه و کولری دارند و نه امکانات سرمایشی دیگری. زنان با روپوش سفید و چادری که به کمر بستهاند و با شور و شوق وافر ابراز عشق و علاقه میکنند.
کسی آنان را نمیشناسد و از خیل میلیونی زائران مسجد مقدس جمکران کسی آنان را نمیبیند، توزیع نان در فاصلهای دورتر صورت میگیرد.
سالها پیش پیرمردی که برای خرید نان در اطراف جمکران به این سو و آن سو میرود و دست خالی برمیگردد، تصمیم به پخت نان در نیمه شعبان میگیرد و سال بعد تصمیمش را عملی میکند.
سالهای بعد کارش، کار عاشقی میشود و با دل و جان بار و بندیلش را برمیدارد تا در کنار مسجد مقدس جمکران خدمتی به زائران کند و در پخت نان حرف اول را میزند؛ نانی متفاوت با نانهای دیگر و منحصر به همان خطه، خمیر و سوخته بودن آن معنی ندارد.
محمد خامهیار - جامجم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد