
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
براساس قانون استفاده از کلاه ایمنی هنگام راندن موتورسیکلت اجباری است، اما با توجه به گرم شدن هوا و البته بیتوجهی برخی به قوانین رانندگی با این وسیله تعداد زیادی از راکبان موتورسیکلت را میبینیم که بدون استفاده از کلاه ایمنی رانندگی میکنند، در حالی که این کلاه ضامن جان آنهاست.
براساس آماری که از سوی پزشکی قانونی ارائه شده عامل اصلی مرگ و میر موتورسواران ضربههای مستقیم وارده به سر راکب بوده است و موتورسوارانی که بدون استفاده از کلاه ایمنی رانندگی میکنند، سه برابر بیشتر از دیگران در خطر آسیبهای مغزی و نهایتا مرگ هستند.
اما چاره چیست؟ پاسخ این پرسش کاملا مشخص است، استفاده از کلاه ایمنی؛ تنها کلاهی که اگر بر سرمان برود باید خوشحال باشیم نه نگران. ولی یک سوال همچنان باقی است که کلاه کاسکت خوب را چطور تشخیص دهیم یا اینکه کلاه ایمنی خوب باید چه مشخصاتی داشته باشد؟
انواع مختلف کلاه کاسکت
دنیای موتورسیکلت، دنیایی پرزرق و برق و متنوع است، اما کلاه کاسکت موتورسیکلت با توجه به نحوه استفاده و کارایی آن فقط به چهار دسته تقسیمبندی شده است که عبارتند از:
1 ـ کلاه ایمنی نیمه: تنها از کاسه سر محافظت میکند.
2 ـ کلاه ایمنی سهچهارم: در این نوع کلاه کاسکت علاوه بر محافظت از کاسه سر، گوشها و طرفین سر نیز محافظت خواهد شد.
3 ـ کلاه ایمنی نیمه یا جلو باز: این نوع از کلاه کاسکت درواقع چیزی شبیه مدل قبلی است، اما با این تفاوت که بخشهای بیشتری از سر موتورسوار را حفاظت میکند .
4 ـ کلاههای کامل: کلاه کاسکتهای کامل علاوه بر محافظت از سر و گوشهای موتورسوار، دارای محافظ چانه نیز هستند.
چگونه کلاه مناسب انتخاب کنیم
به طور کلی هدف استفاده از کلاه کاسکت موتور حفظ ایمنی و جلوگیری از ضایعههای مغزی هنگام بروز سوانح موتورسواری است، بنابراین اولین مشخصه یک کلاه کاسکت خوب مقاومت آن در مقابل ضربه است، اما کار به همین جا ختم نخواهد شد، بلکه موارد بسیار دیگری باقی است که باید هنگام خرید کلاه کاسکت موتور به آن دقت کنید.
ساختار بدنه کلاه کاسکت از سه بخش عمده تشکیل شده است که اولین لایه آن قسمت بیرونی کلاه یا همان چیزی است که ما میبینیم. این لایه باید براساس وظیفهای که به عهده دارد بسیار سخت و مقاوم در مقابل ضربه و سایش باشد. به همین دلیل سازندگان سعی میکنند آن را از موادی سبک و مقاوم تهیه کنند که عمدهترین آنها از مادهای به نام ABS ساخته میشود. این نوع ماده علاوه بر وزن پایین، مقاومت بالایی در مقابل ضربههای وارده دارد.
اما لایه داخلی، معمولا از یونولیت ساخته میشود و باید جلوی انتقال نیرو به سر را بگیرد. کارشناسان دلیل انتخاب این ماده را قدرت جذب بالای آن عنوان کردهاند و میگویند یونولیت به دلیل خلل و فرج فراوان علاوه بر جلوگیری از انتقال ضربه، مادهای کاملا قابل اعتماد برای تهویه هوا داخل کلاه است، این در حالی است که روی این یونولیت با پارچهای بهعنوان روکش که حساسیت خاصی برای پوست سر و صورت ایجاد نمیکند، پوشانده شده که به زیبایی داخل کلاه میافزاید.
در نهایت نوبت به طلق مقابل کلاه میرسیم، این قطعه نیز از موادی که ضریب شفافیت بالایی دارند ساخته میشود و استاندارد انتخاب مواد پلاستیکی در این بخش از سوی کارشناسان 85 درصد تعیین شده است. لازم به یادآوری است که طلق کلاه کاسکت همانند شیشه جلوی خودرو باید در مقابل خراش و ضربه مقاومت مناسبی داشته باشد.
سبک و سنگین کلاه کاسکت موتورسیکلت
نکتهای که معمولا برای موتورسواران هنگام استفاده یا خرید کلاه کاسکت مناسب دردسرساز میشود، بحث وزن کاسکت است. براساس اظهارنظر کارشناسان کلاه کاسکت مناسب موتورسواری باید وزنی بین یکسوم کیلوگرم تا یکششم کیلوگرم داشته باشد. به یاد داشته باشید هرگز وزن کلاه را با دست خودتان اندازه نگیرید چون به هیچ عنوان این کار اصولی نیست، بلکه باید کلاه را روی سر خودتان به صورت اصولی قرار دهید و اگر به ناحیه گردن شما فشار اضافه وارد نکرد و باعث ناراحتی شما نشد، نشانه این است که وزن متعادلی برای شما دارد و قابل استفاده است، هرچند وزن کلاه معمولا روی جعبه آن قید شده است.
زاویه دید و سایز کلاه را جدی بگیرید
اگر با توجه به موارد ذکر شده کلاه کاسکت مورد نظر خودتان را انتخاب کردهاید، بد نیست بدانید دو نکته مهم همچنان باقی است، اما این دو موضوع معمولا از سوی خریداران کلاه کاسکت موتورسواری جدی گرفته نمیشود، در حالی که از اصلیترین موارد انتخاب کلاه ایمنی یا همان کاسکت مناسب است.
اولین نکته زاویه دید جانبی و بالای کلاه کاسکت هنگام قرار گرفتن روی سر کاربر است ، به طوری که کلاه استاندارد از لحاظ زاویه دید جانبی باید بیشتر از 105 درجه را پوشش دهد. همچنین زاویه دید بالای کاربر کلاه کاسکت هنگام استفاده از اهمیت ویژهای هنگام رانندگی برخوردار است و براساس تحقیقات و استانداردهای موجود نمیتواند کمتر از 7 درجه باشد.
اما اگر از بحث زاویه دید مناسب در کلاه کاسکتها بگذریم، نوبت به اندازه و سایز کلاه میرسد موضوعی که میتواند ضمانتی برای سلامت و حفاظت از سر موتورسوار هنگام تصادف باشد، چون براساس تحقیقات انجام شده بسیاری از کلاه کاسکتها به دلیل انتخاب نادرست کاربر و البته استفاده غیراصولی هنگام راندن موتورسیکلت در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا شده و هیچ حفاظتی در مقابل ضربه برای کاربر نداشته است.
بنابراین به یاد داشته باشید کلاه کاسکت دارای سه نوع سایز است که عبارتند از:
1 ـ بزرگ 580 تا 600 میلیمتر
2 ـ متوسط 560 تا 580 میلیمتر
3 ـ کوچک 540 تا 560 میلیمتر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد