کاترین اشتون انگلیسی، سالهاست که در گفتوگوهای هستهای ایران و 1+5 حضور دارد و در دور گذشته هم نشستها و گفتوگوهای نفس گیری با تیم هستهای به ریاست دکتر سعید جلیلی انجام داده است اما تاکنون حتی پس از توافق ژنو هم توافق نهایی حاصل نشده است.
در این میان بیشترین علت نرسیدن به توافق نهایی کارشکنیهایی است که آمریکاییها اعمال کردند. چند روز پیش بود که آمریکا تحریمهای تازهای علیه ایران وضع کرد که بر خلاف توافق اولیه در ژنو بود این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از زمان توافق ژنو پایبندی خود را به توافق ثابت کرده است و به تأیید آژانس بینالمللی انرژی هستهای هم رسیده است.
اما در این میان هیچ ساز و کاری برای پایبندی طرف مقابل در قبال تعهداتش بر مبنای توافق ژنو وجود ندارد. کارشکنیهای آمریکاییها تاکنون باعث شده است گفت وگوها به نتیجه نهایی مطلوب دو طرف نرسد.
اکنون که اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئول هماهنگی کشورهای 1+5 نیز است،تغییر می کند آیا تحولی در روند گفتوگوهای هستهای هم به وجود خواهد آمد؟
برخی اعتقاد دارند که تغییر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هیچ تغییر در مسیر گفتوگوهای هستهای ایجاد نخواهد کرد چرا که او تنها یک عنوان و مقامی است که سیاستهای دیکته شده و دستوراتی را که از سوی مقامات ارشد خود دریافت میکند پیگیری میکند اما برخی هم معتقدند که تغییر خانم اشتون باعث تحولی در روند گفتوگوهای هستهای میشود چرا که دیدگاههای یک فرد انگلیسی با سیاستهای آمریکا همخوانی دارد میتواند تأثیر مثبتی بر روی مذاکرات بگذارد.
مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک ایتالیایی است. او خانم فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا است. اما اتحادیه اروپا به خاطر وابستگیهای زیادی که به آمریکا دارد نتوانسته است استقلال خود را در بسیاری مسائل نشان دهند و همواره تابع سیاستهای آمریکا بوده است.
فدریکا موگرینی که وزیر خارجه فعلی ایتالیا است، متولد سال 1973 در شهر رم است. وی مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه لاسپلنزای رم گرفته است. او در پایان نامه دکترای خود را با عنوان فلسفه سیاسی به رابطه بین دین و سیاست در اسلام اختصاص داده و در واقع یک اسلام شناس سیاسی است.
شاید موگرینی به خاطر تحصیلاتی که در حوزه اسلام داشته است یک امتیاز برای او در روند گفتوگوهای هستهای ایران و 1+5 باشد، چرا که او به خاطر دکترایی که در زمینه دین و سیاست در اسلام گرفته است آسانتر از اشتون بتواند فتوایی که رهبر معظم انقلاب درباره سلاح هستهای دادهاند تحلیل و تفسر کند و دیگر کشورهای عضو 1+5 را آگاه سازد که معنی و مفهوم چنین فتوایی چیست. اشتون حتی با توضیحات ظریف وزیر خارجه کشورمان درباره فتوای حضرت آیت الله خامنهای به نظر نمیرسد که متوجه شده باشد که مفهوم فتوا و پایبندی به آن چیست.
ظریف خود توضیحاتی که به اشتون داده است اینگونه روایت میکند؛من یک بار به خانم اشتون گفتم زمانی که من و شما در یک اتاق هستیم نمیتوانم با شما دست بدهم، به خاطر این که یک فتوایی وجود دارد که به من اجازه این کار را نمیدهد و من به این فتوا متعهد هستم.
اما شاید خانم فدریکا موگرینی به خاطر رشته تحصیلیاش نیاز نداشته باشد که ظریف آنگونه که به اشتون توضیح داده و تلاش کرده است تا معنی فتوا را به او بفهماند، به او هم توضیح دهد!
اما مسائل هستهای ایران و غرب علاوه بر این که به درک نکردن فتوایی با پشتوانه دینی و سیاسی باز میگردد به مسائل دیگری از جمله پایبند نبودن آمریکا و بی اعتمادی ایران به مقامات این کشور هم باز میگردد.
این بی اعتمادیهای عمیق از آنجا سرچشمه میگیرد که آمریکا پس از توافق ژنو و در چند ماه گذشته تعهدات خود را اجرا نکرد و سعی داشت تا فشارها را بر ایران افزایش دهد. نمونه آن هم اعمال چندین تحریم تازه علیه کشورمان بود که ناقض توافق ژنو است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بارها بر بی اعتمادی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا اشاره کردند و در دیدار وزیر خارجه و سفرای کشورمان فرمودند؛«البته در زمینه ادامه مذاکرات هستهای، منع نمیکنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می شود اما این، یک تجربه ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با امریکاییها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است.»
شاید برخی در داخل ابراز بی اعتمادی رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به آمریکا را یکی از چالشهای سیاست خارجی کشورمان بدانند و حتی اعتقاد داشته باشند که افکار عمومی بر سر چرایی آن به سردرگمی دچار است اما این بی اعتمادی به آمریکا ریشه در اعتقادات مردم ایران دارد چون آنها به خوبی احساس کردهاند که همه رفتارهای آمریکا علیه مردم ایران، حاکمیت و اسلام است.
این بی اعتمادی هر روز هم بیشتر میشود و باعث آن هم مقامات آمریکایی هستند که علیرغم توافقاتی که انجام شده است همچنان سیاستهای خصمانه خود را علیه ایران اسلامی پیاده میکنند.
نمونه آن هم همانطور که اشاره شد اعمال تحریمهای تازه علیه جمهوری اسلامی ایران است که چند روز پیش اعلام شد.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد همان موضوع گفتوگوی ایران و آمریکاست. روز گذشته برخی خبرنگاران رسانهها که در نشست خبری رئیس جمهور حضور داشتند پرسشهایی در همین زمینه مطرح کردند و سفر سال گذشته رئیس جمهور به نیویورک و گفتگوی تلفنی اوباما با روحانی و دیدار و گفتوگوی کوتاه ظریف و کری را به عنوان دستاوردی در حوزه سیاست خارجی تلقی کردندو از سفر امسال رئیس جمهور به آمریکا پرسیدند و گفتند که ایا باز هم چنین اتفاقی خواهد افتاد؟
البته رئیس جمهور گرچه از تصمیم قطعی خود برای سفر به نیویورک خبر نداد، اما گفت که در صورت انجام سفر برنامهای برای دیدار با اوباما ندارد.
حضرت آیت الله خامنهای سال گذشته در مراسم مشترک دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند: ما از تحرک دیپلماسی دولت از جمله سفر نیویورک حمایت می کنیم زیرا به دولت خدمتگزار اعتماد داریم و به آن خوشبین هستیم اما برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود، چون ما دولت امریکا را غیرقابل اعتماد، خودبرتربین، غیرمنطقی و عهد شکن میدانیم.»
اشاره رهبر معظم انقلاب در همان زمان به موضوع گفتوگوی تلفنی رئیس جمهور کشورمان و اوباما همچنین دیدار و گفتوگوی کوتاه وزیر خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما به مسئولین خودمان اعتماد داریم و از آنها می خواهیم با دقت و با ملاحظه همه جوانب، گام ها را محکم بردارند و منافع ملی را به فراموشی نسپارند.
چنین توصیهها و سخنان این موضع را نشان میدهد که در جریان گفتوگوهای هستهای ایران و 1+5 محور آمریکا قرار نگیرد و چارچوب گفتوگوها را هم آمریکا تعیین نکند.
در میان کشورهای عضو 1+5 کشورهایی از جمله چین و روسیه دیده میشود که با سیاستهای آمریکا علیه ایران مخالفند. حتی در میان کشورهای غربی عضو این گروه کشورهایی دیده میشوند که با سیاستهای آمریکا در جریان گفتوگوهای هستهای زاویه دارند و میتوانند نقش مثبتی را داشته باشند.
بی اعتمادی به آمریکا و پایبند نبودن این کشور به تعهداتش روز گذشته در سخنان رئیس جمهور کشورمان هم نمود یافت. او در نشست خبری با خبرنگاران تأکید کرد؛تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران بی اعتمادی مردم به این کشور را بیشتر کرد.
اکنون که در آستانه دور تازهای از مذاکرات هستهای قرار داریم رایزنیهای دیپلماتیک وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان هم بیشتر شده است. سفرهای ظریف به چند کشور و دیدار و گفتوگوی او با مقامات روسیه و سفر او به چند کشور اروپایی از جمله ایتالیا میتواند فضای گفتوگوهای هستهای را به سوی یک توافق جامع و نهایی با سیاست برد برد راهی کند، البته این توافق بستگی به طرف مقابل هم دارد.
عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و مذاکره کننده ارشد تیم هستهای هم با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: همچنان فاصله نسبتاً زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد.
سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم هستهای کشورمان در گفتگو با المیادین در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن قدرت موشکی ایران در مذاکرات هسته ای گفت: مسئله توان موشکی ایران چند بار مطرح شد و ما به طور کامل این مسئله را برای طرف های مقابل تشریح کردیم که ما نمی توانیم درباره سامانه های دفاعی و تجهیزات نظامی و دفاعی خود بحث کنیم و به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد وارد این مسئله شود.
معاون وزیر امور خارجه افزود: ما درباره بعضی مسایل به یکدیگر نزدیک شدیم، اما مسایل اختلافی زیادی مطرح است و ما همچنان برای رسیدن به توافق تا بیست و چهارم ماه نوامبر آینده فرصت داریم.
در این دور از گفتوگوها هدف اصلی توافق نهایی است، اما اگر توافقی میان ایران و 1+5 نشد باید دیپلماسی فعالی را تدارک دید تا مانع اصلی که آمریکاست به عنوان کشوری که باعث شده است گفتوگوهای هستهای به نتیجه نرسد معرفی شود و تبعات سیاسی آن هم بر عهده کاخ سفید باشد.
آنگونه که به نظر میرسد آمریکاییها تمایلی به توافق نهایی ندارند و همین امر علاوه بر این که افکار عمومی جهان را نسبت به سیاستهای آمریکا آگاهتر خواهد ساخت، دیوار بی اعتمادی مردم ایران از آمریکا هم بالاتر خواهد رفت.
محمد صفری-جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد