علیزاده برای جوانان تنبک نواخت+عکس

جام جم نوا:‌ تالار رودکی این روزها میزبان جوانان هنرمند کشور در عرصه موسیقی است که در مقابل استادان پیشکسوت ایران، ساز به دست می‌گیرند و هنرشان قضاوت می‌شود.
کد خبر: ۷۱۴۸۰۸
علیزاده برای جوانان تنبک نواخت+عکس

زنگ هشتمین جشنواره موسیقی جوان چندی است که به صدا درآمده است و جوانان کشور در سه رده سنی و در شاخه‌های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند.

دومین روز جشنواره موسیقی جوان 16 اردیبهشت‌ماه در تالار رودکی حال و هوای متفاوتی داشت. حسین علیزاده، مجید کیانی، داریوش طلایی و هوشنگ ظریف در جایگاه هیئت داوران ردیف اول صندلی‌های تالار رودکی نشستند و به ارزیابی سه‌تار نوازی جوانان در رده سنی (ج) پرداختند.
نوع ارزیابی به گونه‌ای بود که جوانان هنرمند به نوبت به روی صحنه می‌آمدند و از آنها خواسته می‌شد در دستگاهی خاص بنوازند و یا بداهه‌نوازی کنند. بعضی از هنرجویان در این زمینه قوی‌تر و مسلط و بعضی دیگر هم متوسط عمل کردند و داوران در این بخش تاکید زیادی داشتند تا شرکت‌کنندگان بر روی بداهه‌نوازی تاکید و تمرین بیشتری داشته باشند.
ساز زدن در مقابل هنرمندان پیشکسوت برای شرکت‌کنندگان جوان استرس زیادی به همراه داشت و این را می‌شد از چهره خیلی‌ از آنها فهمید. در حالیکه این استرس در مقابل سوال استادان دوچندان می‌شد. در زمان اجرای جوانان گاهی علیزاده تنبک به دست می‌گرفت و ساز جوانان را همراهی می‌کرد.

علیزاده در این‌باره گفت: وقتی هشتمین جشنواره موسیقی جوان را نسبت به دور گذشته‌اش مقایسه می‌کنم، سطح رقابت‌ها را بسیار بالاتر می‌دانم و از این نظر کار برای شرکت‌کنندگان سخت‌تر است.

عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره ادامه داد: من روز اول این جشنواره در خانه هنرمندان از نزدیک شاهد رقابت ساز قانون بودم و امروز نیز بخش سه‌تار و تار را نظاره کردم که برایم بسیار جالب بود. تا به اینجای کار، وقتی هشتمین جشنواره موسیقی جوان را نسبت به سال گذشته مقایسه می‌کنم، سطح رقابت‌ها را از دوره قبل بالاتر می‌دانم.

این داور بخش تار و سه‌تار جشنواره موسیقی جوان در ادامه افزود: برای مثال در ساز قانون و به خصوص در گروه سنی «الف» نوازندگان بسیار خوب بودند و سطح رقابت هم از نظر تعداد شرکت‌کننده و هم از نظر سطح کیفی بالاتر از سال قبل و به همین نسبت نیز کار برای بچه‌ها سخت‌تر بود. در بخش سه‌تار نیز نکته جالب ماجرا این بود که تعداد بیشتری از نوازنده‌ها از شهرستان‌ها شرکت می‌کنند و کیفیت کارشان نیز خوب است.

وی همچنین عنوان کرد: وقتی ما می‌گوییم شرکت‌کنندگان فلان بخش از موسیقی ردیف دستگاهی را از فلان روایت مشخص بزنند می‌توان آن را با رپرتوار موسیقی کلاسیک مقایسه کرد که می‌گویند فلان اثر باخ را بزنند و کسی نیز در آن دخل و تصرفی نمی‌کند. بچه‌ها الگوی کارشان معلمانشان هستند و برخی از این بچه‌ها تقصیر ندارند؛ شاید برخی از کسانی که ردیف تدریس می‌کنند، صلاحیت تدریس ردیف را نداشته باشند.

حسین علیزاده گفت: من فکر می‌کنم سطح استعداد و سطح رقابت بالاتر از گذشته است و اگر هم اشکالی در کار بچه‌ها وجود دارد کمتر متوجه خود بچه‌هاست و در واقع این اشکالات بیشتر متوجه معلمان آنهاست.
این موسیقیدان ادامه داد: به نظرم همانطور که خود جشنواره موسیقی جوان به نسبت سال گذشته با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و با زمان‌بندی بهتری شروع شد، متقاضیان نیز با تکلیف روشن‌تری شرکت کردند. وقتی جشنواره تداوم داشته باشد و برنامه سالیانه‌ای برای آن شکل بگیرد نتیجه نیز بهتر می‌شود.
وی افزود: ما جلسات‌مان را برای برگزاری جشنواره موسیقی جوان در طول سال داشته‌ایم و شورای سیاستگذاری مدام روی این جشنواره کار کرده است. قطعا اگر این رویه ادامه داشته باشد و دوستان بر روی این مسئله وقت بیشتری بگذارند، ما به انسجام بیشتری خواهیم رسید.
علیزاده اضافه کرد: این جشنواره به نظرم تنها جایی است که بچه‌ها می‌توانند بیایند و به خوبی معرفی شوند. چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود جوان‌ها کارشان را جدی‌تر ادامه بدهند. نکته جالب اینکه اگر کسی امسال با کیفیت سال گذشته در جشنواره هم شرکت کرده باشد، قبول نمی‌شود.
این عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: ما مفاد مسابقه را به نسبت سال گذشته نه تنها سخت‌تر نکرده‌ایم، بلکه کمی هم این مفاد را سبک‌تر گرفتیم که بچه‌ها فقط برای درس جواب دادن به اینجا نیایند. حتی با اینکه در گروه سنی «الف» برای بخش آزاد قطعه اجباری وجود ندارد، ما بخشی را به عنوان بخش آزاد قرار داده‌ایم؛ چرا که معتقدیم خلاقیت فقط از سنین بالا شروع نمی‌شود و در سنین پایین نیز امکان شروع خلاقیت هست.
حسین علیزاده همچنین عنوان کرد: بخش مهمی به بداهه اختصاص پیدا کرده و ما بچه‌ها را راهنمایی می‌کنیم که در چه چارچوبی می‌توانند بداهه‌نوازی کنند و خلاقیت داشته باشند؛ سال گذشته کمتر به این موضوع اهمیت داده شده بود. اما امسال در جلساتی که داشتیم تصمیم گرفتیم قسمت آزاد نیز داشته باشیم. البته در این بخش بیشتر به کسانی فرصت داده خواهد شد که در بخش پایه، کارشان درست است. یعنی وقتی معلوم می‌شود درست ساز می‌زنند و تکنیک خوبی دارند و به ردیف مسلط هستند، می‌تواند بداهه‌نوازی هم داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها