ضرب‌الاجل مجلس افغانستان برای معرفی اعضای کابینه

مجلس نمایندگان افغانستان با انتقادهای تند از روسای حکومت وحدت ملی، به رئیس‌جمهور و رئیس اجرایی این کشور یک هفته مهلت داد که اعضای کابینه را معرفی کنند.
کد خبر: ۷۵۱۴۳۶

به گزارش مهر به نقل از بی‌بی‌سی، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در آغاز کار یک مهلت 45 روزه برای معرفی اعضای کابینه تعیین کرده بود، اما حالا که بیش از 80 روز از کار حکومت جدید می‌گذرد، اعضای کابینه معرفی نشده‌اند و این امر، انتقادهای زیادی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای در پی داشته است.

اشرف غنی یک روز پس از مراسم تحلیف، تمامی وزرا را سرپرست اعلام کرد و اختیارات عزل و نصب را از آنان گرفت. دو ماه بعد، سرپرستی وزرا را به معاونان ارشد وزارتخانه‌ها محول کرد و به این ترتیب حدود 80 روز است که وزارتخانه‌ها و اکثر ولایت‌ها از سوی سرپرست‌هایی اداره می‌شوند که اختیارات کاملی در اجرای امور روزمره ندارند.

عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان با طرح این پرسش که حکومت وحدت ملی مبنای قانونی دارد یا نه گفت که این «یک حکومت اجباری و ساخته آمریکا در داخل سفارت آمریکا بود.»

او افزود با این که این حکومت به صراحت مغایر قانون اساسی است، ولی چون «دیگر بدیلی نداشتیم، ما آن را به خاطر مصلحت افغانستان پذیرفتیم.»

ابراهیمی افزود که وضع کنونی کشور از پیامدهای تشکیل این حکومت است که به گفته او کشور را با «بحران سیاسی» مواجه کرده است. او افزود: حکومت وحدت ملی به دلیل تاخیر در معرفی کابینه، بسیاری از کارهایی را که در این مدت باید انجام می‌داد، انجام نداده و مرتکب «نقض قانون» و «بی‌احترامی به اراده ملت» شده است.

رئیس مجلس افغانستان تاکید کرد وضعی که به دلیل تاخیر در معرفی کابینه و بلاتکلیفی دولت به وجود آمده، دیگر برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. او افزود: این آخرین هفته است و در آغاز هفته آینده باید کابینه را به ما و مردم معرفی کنند. در غیر آن ما دوباره تصمیم می‌گیریم.

این در حالی است که منابع خبری افغانستان در گزارش‌های تائید نشده‌ای از سوی مقام‌های رسمی این کشور، از معرفی بخش کلیدی کابینه دولت وحدت ملی طی امروز و فردا خبر می‌دهند. براساس این گزارش‌ها هشت نفر از نامزدهای وزارتخانه‌های مهم بزودی به مجلس معرفی خواهند شد که 4 نفر از این وزرا از سوی اشرف غنی و چهار نفر نیز از سوی عبدالله عبدالله برگزیده شده‌اند.

آزادی 4 زندانی افغان از گوانتانامو

در همین حال پنتاگون اعلام کرد، چهار نفر از اتباع افغان از زندان گوانتانامو آزاد شدند و به کشورشان بازگشتند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های دولت اوباما می‌گویند که این اقدام به درخواست اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان صورت گرفته است. افراد آزاد شده، خیرگل، شاه‌ولی خان، عبدالغنی و محمد ظاهر هستند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، پس از بررسی‌های همه‌جانبه و در نظر گرفتن مسائل امنیتی، از سوی بخش‌های مختلف، توافق نظر بر این بود که این زندانی‌ها خطرناک نیستند و می‌توانند به کشور خود منتقل شوند. شورای عالی صلح افغانستان که نهادی دولتی است، خبر آزاد شدن زندانیان افغان از زندان گوانتانامو را تائید کرده اما به هویت افراد آزاد شده اشاره‌ای نداشته است. این شورا همچنین درخواست آزادی هشت تبعه افغان دیگر را که در میان 132 زندانی باقی‌مانده در زندان گوانتانامو هستند، مطرح کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها