فهرستهای تصویری که جایگزین مجریهای قدیم شدهاند، هویت انسانی ندارند و نمیتوان برای شخصیت و وقار آنها احترام قائل شد، اما در عوض آب و رنگی دارند، چشمنوازند و حواس مخاطب را به خود جلب میکنند.
اعلام برنامه در تلویزیون شبیه به یک زنگ تفریح تصویری شده که میتواند در طول روز بارها و بارها لابهلای برنامهها به نمایش درآید و لذت بصری ایجاد کند، اما این همه ماجرا نیست. تغییراتی که در شیوه اعلام برنامه در یکی دو دهه اخیر صورت گرفته، به استقلال شبکهها کمک کرده است و مخاطبی که در حال کارهای روزانه گوش به تلویزیون سپرده، با شنیدن یک قطعه آشنا توجهش جلب میشود و چشم به تلویزیون میدوزد تا در جریان اعلام برنامهها قرار بگیرد.
در میان شبکههای سراسری، آیفیلم حرفهایتر از دیگر شبکهها برنامههایش را معرفی میکند و در میان شبکههای سراسری این رتبه از آن شبکه دو است که گرافیک، موسیقی و زمانبندی مناسبتری برای اعلام برنامهها تدارک دیده است.
در مقایسه با زمانی که هر شبکه یک مجری داشت و برنامههایش را اعلام میکرد، شبکههای تلویزیونی شکل و ساختار مدرن پیدا کردهاند و از تازهترین دستاوردهای فناوری برای رنگآمیزی این ساختار بهره میگیرند، اما هنوز با آنچه باید باشند، فاصله دارند و هنوز مخاطب با شنیدن یک موسیقی خاص، نام و عنوان یک شبکه در ذهنش تداعی نمیشود.
آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد