بررسی ضوابط جذب 4200 نیرو در آموزش و پرورش تهران

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تاکید به کمبود 4200 نیروی انسانی برای آغاز سال تحصیلی پیش رو، راهکار جبران این کمبود را خرید خدمات نیروی انسانی خواند و گفت: با مکانیزم‌هایی نیروی انسانی واجد شرایط را به کلاس درس می‌آوریم. این اقدام تحت ضوابطی است که استخدام تلقی نمی‌شود و رابطه استخدامی ایجاد نمی‌کند که در حال بررسی ضوابط این امر هستیم و پس از تایید، آن را اعلام می‌کنیم.
کد خبر: ۸۱۳۲۸۰
بررسی ضوابط جذب 4200 نیرو در آموزش و پرورش تهران

اسفندیار چهاربند، افزود: برای مهرماه و آغاز سال تحصیلی پیش رو 4200 نیروی انسانی کمبود داریم که مربوط به مقطع ابتدایی و متوسطه دوم و جنس "مرد" می‌شود. در متوسطه نیروی مرد کمبود داریم و در ابتدایی آموزگار چه زن و چه مرد نیاز است.

وی با اشاره به ماده 51 قانون مدیریت خدمات کشوری که جذب هرگونه نیروی جدید را ممنوع می‌داند عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید به بدنه آموزش و پرورش بپیوندند که مهر امسال ورودی نداریم و اولین گروه از سال 95 فارغ‌التحصیل می‌شوند. همچنین نقل و انتقال به تهران ممنوع است. در چنین شرایطی است که هیچ راه قانونی برای تامین معلم نداریم، دست به خرید خدمات آموزشی می‌زنیم.

چهاربند افزود: مهرماه باید کلاس‌ها راه بیفتند و معلم لازم داریم، لذا خرید خدمات نیروی انسانی را انجام می‌دهیم. دانش‌آموز را در مدرسه نگه داشته و با مکانیزم‌هایی نیروی انسانی واجد شرایط را به کلاس درس می‌آوریم. این اقدام تحت ضوابطی است که استخدام تلقی نمی‌شود و رابطه استخدامی ایجاد نمی‌کند. حتما خرید خدمات نیروی انسانی را در سال 94 برای مدارسی که کمبود نیرو دارند، خواهیم داشت. ضوابط مربوطه را اعلام خواهیم کرد؛ در حال حاضر در حال بررسی ضوابط این امر هستیم.

با بیان اینکه عنوان «صندلی خالی در مدارس» به معنای ظرفیت خالی مدارس غیردولتی است و مشمول مدارس دولتی نمی‌شود، اظهار کرد: صندلی در آموزش و پرورش نماد ظرفیت است.

وی افزود: از روش خرید خدمات آموزشی و استفاده از صندلی خالی مدارس در تهران استفاده نمی‌کنیم. دلیل نخست آن است که مدارس غیردولتی عمدتا در مناطق برخوردار تهران هستند و اگر بخواهم علی‌رغم وجود ظرفیت و فضا در مدارس دولتی، از مدارس غیردولتی خرید خدمات کنیم و هزینه‌ای هم بپردازیم دو مساله پیش می‌آید.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، با بیان اینکه اولا کلاسی که باید در مدرسه دولتی با 30 نفر تشکیل و برای آن هزینه شود، حال اگر تعدادی را به مدرسه غیردولتی ببریم، آن هزینه به جای خودش باقی است و فقط تراکم کلاس پایین می‌آید، گفت: خرید خدمات آموزشی زمانی مصداق پیدا می‌کند که با مشکل ظرفیت روبه‌رو باشیم و به علت کمبود فضا ناچار باشیم دانش‌آموز را به مدارس غیردولتی منتقل کنیم. علاوه بر این مشکل بزرگ دیگری هم وجود دارد و آن این است که از یک کلاس 30 نفره، کدام دانش‌آموزها را انتخاب کنیم؟ با کدام ضابطه باید این کار را انجام دهیم؟ این امر امکان ایجاد تبعیض را به وجود می‌آورد.

چهاربند افزود: از سوی دیگر اگر دانش‌آموز را منتقل کردیم، آیا سال آینده هم بودجه و اعتبار هست و دانش‌آموز می‌تواند ادامه بدهد یا باید بازگردد؟.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، با اشاره به اینکه خرید صندلی خالی برای مناطق محروم که ما ظرفیت ایجاد نکردیم و نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و بخش غیردولتی می‌تواند کمک کند، مفید است، اظهار کرد: باید خرید خدمات آموزشی به کمبودهایمان معطوف شود؛ فعلا فضای آموزشی در تهران معضل نیست و بیشتر با کمبود نیرو روبه‌رو هستیم و در این بخش معضل داریم. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سهم پزشکان سهمیه‌ای

ضرورت اصلاح سهمیه‌های کنکور در گفت‌وگوی «جام‌جم»‌با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت

سهم پزشکان سهمیه‌ای

نیازمندی ها