روحانی: بهانه تحریم از مسئولان گرفته شده است

رئیس‌جمهور با بیان این که باید همه توان و استعدادهای خود را در شرایط جدیدی که پیش‌روی ما قرار گرفته به کار بگیریم، تصریح کرد: اگر کسی تا دیروز دنبال بهانه بود که بگوید تحریم‌ها نمی‌گذارند کار کنیم، امروز در برابر مطالبات و خواست‌های مردم این بهانه نیز از اعتبار ساقط شده است.
کد خبر: ۸۲۷۶۰۹

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در نشست مشترک هیات دولت و استانداران سراسر کشور، افزود: البته مردم ما بخوبی توجه دارند که با رفع تحریم‌ها همه مشکلات یکروزه سامان نمی‌یابد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که رویکرد جمهوری اسلامی ایران پافشاری بر حل‌و‌فصل همه معضلات جهان از طریق مذاکره و گفت‌وگوست، اظهار کرد: نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت. باید همان مسیر سازنده را بدرستی به پیش ببریم؛ همان راهی را که مردم در خرداد 92 به آن اقبال نشان دادند و عامل این توفیق بود که اگر آن راه را ادامه ندهیم چه بسا توافق نیز پایدار نباشد. رئیس‌جمهور با تاکید بر این که توان مذاکره از ملزومات اولیه و بدیهی مذاکره است، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی فکر می‌کنند با شعار و درشت‌گویی می‌شود عالم بشریت را تسلیم کرد اما مذاکره روال دیگری دارد. در مذاکره باید هر یک از طرفین مذاکره، طرف مقابل خود را به نقطه‌ای امیدوار کند و اساسا مذاکره باید بر ایجاد نقطه امید بنا شود.

کشورهای بزرگ، ما را به آستانه جنگ برده بودند

روحانی با بیان این که کشورهای بزرگ با صدور قطعنامه 1929 کشور ما را به آستانه جنگ برده بودند، اضافه کرد: این قطعنامه به کشورهای دیگر اجازه می‌داد هر زمان که احساس نیاز کردند محموله‌های ما را بازرسی کنند و این به معنای جریان مستمر مواجهه و مقابله بود که هر لحظه می‌توانست، جنگ ایجاد کند.

روحانی اضافه کرد: امروز و در نتیجه حصول توافق، پیش‌روی ما یک فضای آرام و مناسب در داخل کشور، منطقه و در عرصه بین‌الملل ایجاد شده که برای استفاده صحیح از آن نیازمند حفظ همان اجماع ملی هستیم که به توافق هسته‌ای منجر شد. رویکرد ما همچنان تعامل سازنده و تلاش برای گسترش صلح و پرهیز از ظلم و تجاوز به دیگران است و البته کشوری هستیم که ثابت کرده‌ایم ظلم و زور و تجاوز را هرگز نمی‌پذیریم.

هیچ حزب و گروه قانونی نباید احساس یاس کنند

روحانی در توضیح الزامات فضای مناسب اجتماعی و سیاسی برای پیشرفت سریع کشور تاکید کرد: هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس یاس کنند.

رئیس‌جمهور با بیان این که مجلس شورای اسلامی آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود، افزود: این نظر رهبر معظم انقلاب، گفته قانون اساسی ماست و مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم؛ این گونه نیست.

روحانی با بیان این که «اینجا جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی بر آن حاکم است»، اظهار کرد: ما جایی را در کشور نداریم که افراد صالح و دلسوز از هر جناح را که می‌خواهند با استفاده از تجربیاتشان به کشور خدمت کنند، رد صلاحیت کند. تمام گروه‌ها و دسته‌‌های سیاسی قانونی، مورد احترام هستند. همه از نظر دولت برابرند و جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه، هیات‌های اجرایی است. ما هیأت اجرایی‌ای نداریم که یک جناح را تائیدصلاحیت کند و جناح دیگر را نکند .

رئیس‌جمهور تاکید کرد: شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده تا نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند. نظارت و اجرا نباید مخلوط شود، باید به قانون اساسی کاملا توجه کرده و عمل کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به این که همزمان با انتخابات مجلس، انتخابات خبرگان نیز برگزار می‌شود که برای ما بسیار مهم است، اضافه کرد: اگر همه به این باور مهم برسیم که تصمیم‌گیر برای این کشور ملت ایران هستند، مشکل حل خواهد شد. اگر کسی تفکری غیر از این داشته باشد، تیشه بر ریشه جمهوری اسلامی ایران زده است.

روحانی اظهار کرد: همان گونه که دنیا پس‌از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با دیده احترام به ایران نگاه می‌کند، باید انتخاباتی برگزار کنیم که دنیا با افتخار و احترام به آن نگاه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها