دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
این کتاب با عنوانی طولانی و سه نویسنده شاید به نظر قطور و سنگین بیاید، اما درست برخلاف تصور، 174 صفحه دارد و بیانی ساده که اطلاعات خوب و مهمی را به زبانی قابل فهم در اختیار مخاطب خود قرار میدهد.
همانطور که از نام کتاب برمیآید، نویسندگان در این اثر به موسیقی و سینمای کشورهای اسلامی پرداختهاند. محمدرضا آزادهفر در فصل اول این کتاب از بهرههای متقابل موسیقی و درام، کاربردهای آن و عناصر و ابزار هنری گفته است.
در فصل دوم مولف کتاب به بنیانهای نظری و عملی موسیقی فیلم پرداخته که این فصل به قلم حمیدرضا رضایی نگاشته شده است. همانطور که از عناوین دو فصل اول برمیآید مولفان ساختار علمی موسیقی فیلم و عوامل تاثیرگذار در موفقیت یا شکست آن را بررسی کردهاند.
در فصل سوم، محمدرضا آزادهفر به موسیقی فیلم در سینمای مصر، آوازهای عربی، هارمونی و سازبندی غربی اشاره کرده، ضمن اینکه در این فصل به موسیقی سینمای مصر و تمایلی که تماشاگران عرب به فیلمهای موزیکال دارند هم به صورت کلی پرداخته شده است.
تصاویر منتشر شده از فیلمها، بازیگران و پوستر فیلمها در این فصل بر جذابیت این کتاب افزوده است. در فصلهای مختلف کتاب میتوان بخوبی با این موضوع مواجه شد که در کشورهای اسلامی موسیقی تا چه اندازه بر فیلم تاثیرگذار بوده و حتی در کشورهایی مانند مصر فروش گیشه را تضمین میکرده است.
در این فصل آوازهای فیلمهای مصری بررسی شده و نشان داده میشود این موارد چگونه تحت تاثیر کشورهای غربی در سینمای مصر بهعنوان سینمای غالب جهان عرب جای خود را باز کرده است.
صادق رشیدی در فصل چهارم این کتاب به بررسی تطبیقی موسیقی فیلمهای مذهبی اسلامی و مسیحی پرداخته است. این کتاب در 2500 نسخه و به قیمت 79 هزار ریال به بازار نشر عرضه شده است.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد