رئیس شورای اقتصاد رسانه ملی به جام‌جم خبر داد

اجرای 3 کمپین اقتصاد مقاومتی

مجید زین‌العابدین، رئیس شورای اقتصاد سازمان صدا و سیماو مدیر شبکه پنج سیما با تاکید بر این‌که رسانه ملی مسائل اقتصادی را صرفاً از زاویه اقتصاد مقاومتی می‌بیند، اعلام کرد: امسال منشور اقدام و عمل رسانه ملی با موضوع اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و طبق این مصوبه برنامه‌های سازمان در دو حوزه گفتما‌ن‌سازی و مطالبات عملکرد دستگاه‌ها مهندسی پیام شده است، بنابراین برنامه‌سازان موظف به ارتقای کیفی تولیدات هستند.
کد خبر: ۹۰۲۰۳۲
اجرای 3 کمپین اقتصاد مقاومتی

سیاست‌های رسانه ملی در ســال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چگــونه تعریف شده است؟

رسانه ملی به مثابه یک دانشگاه عمومی، در حوزه پیام وظایف گسترده‌ای را برای برنامه‌سازان خود تعریف کرده است. یکی از حوزه‌هایی که به لحاظ مهندسی پیام اهمیت بسزایی دارد، پرداخت صحیح به موضوع اقتصاد مقاومتی است. البته برخی اقتصاددانان جسته گریخته در بخش‌هایی از کشور اقتصاد برگرفته از مکاتب غربی را در مکتب فکری‌شان دنبال می‌کنند، اما رسانه ملی اقتصاد کشور را صرفا ذیل نظریه اقتصاد مقاومتی می‌بیند. لذا پرداخت به این موضوع، جزو برنامه‌ریزی‌های اساسی رسانه ملی است.

رئیس محترم سازمان صدا و سیما در ابتدای امسال منشور اقدام و عمل رسانه ملی را با موضوع اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند و طبق این مصوبه رسانه ملی در دو حوزه گفتمان‌سازی و پیگیری، رصد و مطالبات عملکرد دستگاه‌ها، برنامه‌سازی خواهد کرد. مطابق بند 21 سیاست‌های ابلاغی، رسانه ملی یکی از دستگاه‌هایی است که باید گفتمان‌سازی کند. البته فراموش نکنیم وظیفه سایر دستگاه‌ها در گفتمان‌سازی مغفول نماند. آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، وزارت علوم و بسیاری از دستگاه‌ها در موضوع گفتمان‌سازی وظیفه اساسی دارند، بررسی کنیم آیا به این وظیفه عمل کرده‌اند؟

رسانه ملی در حوزه گفتمان‌سازی تا امروز چه اقداماتی انجام داده است؟

اقدامات رسانه ملی در گفتمان‌سازی جنبه فرهنگ‌سازی، ترویجی و تبیینی دارد. حجم برنامه‌های رسانه ملی در سال 94 در بخش‌های صدا، سیما، خبر و استان‌ها 12 هزار و 595 ساعت بود. در حالی که سال 93 این رقم 6309 ساعت بوده است. در معاونت سیما سال 93، 1212 ساعت برنامه و سال 94، 2213 ساعت برنامه با محوریت اقتصاد مقاومتی داشتیم. شبکه پنج هم با توجه به تغییر ماموریتش در سال گذشته 1428 ساعت برنامه در این حوزه پخش کرد.

برای تاثیرگذاری بیشتر با دولت هم ارتباط دارید؟

رسانه ملی توجه ویژه‌ای به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی دارد. صدا و سیما چهار پروژه به قرارگاه اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کرده است که امسال دو پروژه اولویت‌دار رسانه ملی در حوزه ترویج و تقویت رفتارهای بایسته اقتصادی بین خانوارها و فعالان اقتصادی اعلام شده است. البته دکتر سرافراز سال گذشته مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور داشت وتاکید کرد همه مسئولان دستگاه‌های اقتصاد مقاومتی به صورت هفتگی در رسانه ملی حاضر شوند و اقدامات و پیشرفت‌ عملی اقتصاد مقاومتی را اعلام کنند تا سازمان هم متناسب با انتظارات این عملکردها را منعکس کند. با این که چند ماه از این مکاتبه گذشته، اما دستگاه‌های دولتی تاکنون پاسخی نداده‌اند.

به هرحال درهای صدا و سیما برای انعکاس عملکرد مسئولان باز است.شورای اقتصاد سازمان برای این که برنامه‌سازان نقشه‌راه داشته باشند، کتاب اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را منتشر کرده و در اختیار مدیران و برنامه‌سازان رسانه قرار داده است. این کتاب در قالب چهار فصل، ساز و کارهای برنامه‌سازی در حوزه‌های مختلف اقتصاد مقاومتی را تبیین کرده است.

رسانه ملی برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف و استفاده از کالاهای ایرانی چه برنامه‌هایی در دست تولید دارد و برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی چه اقداماتی انجام خواهید داد؟

یکی از اقداماتی که رسانه ملی ذیل برنامه اقدام و عمل مکلف به انجام آن شده است، طراحی کمپین‌های رسانه‌ای برای تولید ملی، خرید کالای ایرانی و حمایت از فرهنگ کارآفرینی است. این موضوع در ابلاغیه آقای دکتر سرافراز در شورای معاونان سازمان مطرح و چارچوب‌های کلی آن تصویب شد. قرار شد بزودی این سه کمپین رادیویی و تلویزیونی با مشارکت حوزه‌های مختلف سازمان صدا و سیما در تهران و استان‌ها برگزار شود.

محوریت برگزاری این کمپین‌ها چیست؟

یکی از کمپین‌ها برای کودکان برگزار خواهد شد، زیرا معتقدیم فرهنگ‌سازی این طیف از مخاطبان برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در بین والدین خود و نسل آینده نقش‌کلیدی دارد. کمپین دوم با محور فعالان اقتصادی و مشارکت اصناف خواهد بود. بزودی جلسه مشترک بین نمایندگان صنوف و شورای اقتصاد سازمان برگزار می‌شود تا ساز و کار اجرایی آن طراحی شود. کمپین سوم نیز با مشارکت هنرمندان صدا و سیما اعم از مجریان و هنرمندان و آحاد مردم در حال طراحی است.

رسانه ملی برای ارائه گزارش دولتمردان در حوزه اقتصاد مقاومتی چه امکاناتی فراهم کرده است؟

هر زمان دولتمردان تمایل داشتند در حوزه اقتصاد مقاومتی صحبت و گزارش ارائه کنند،‌می توانند با مردم صحبت کنند.گاهی مردم از ما خرده می‌گیرند چرا گفت‌وگوهای مسئولان یکطرفه است. مردم انتظار دارند در کنار گزارش عملکرد، مسئولان در برنامه‌های چالشی و نقادانه شرکت کنند و نسبت به مشکلات اقتصادی کشور که دست به گریبان هستیم، پاسخگو باشند، اما واقعیت این است که تعدادی از مسئولان از گفت وگوهای جدی، عالمانه و منصفانه فراری هستند و طفره می‌روند که امیدواریم در رفتار رسانه‌ای آنان تحول ایجاد شود.

یکی از اقدامات خوب رسانه در سال گذشته شرکت فعالان اقتصادی و کارآفرینان در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی بود. آیا این روند امسال هم پیگیری خواهد شد؟

بله، بحث حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان ادامه خواهد داشت و تعداد زیادی از این افراد که سربازان اقتصاد مقاومتی معرفی می‌شوند در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، معادن و ... حضور پررنگی در برنامه‌های سازمان صدا و سیما داشتند. سعی کردیم کارآفرینان موفق را به مردم معرفی کنیم. این اقدام در کنار حضور مسئولان یک برنامه‌ریزی همزمان و مکمل رسانه‌ای است.

آیا قرار است غیر از ساختار برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگو محور از دیگر قالب‌ها مثل سریال‌ها، مسابقه و ... برای پرداخت به مفهوم اقتصاد مقاومتی استفاده کنید؟

هنر رسانه این است که مفاهیم و پیام مورد انتظار را به شکل مستقیم اعلام نکند. برخی انتقاد می‌کنند رسانه ملی در ساختارهای مختلف به اقتصاد مقاومتی نپرداخته، به نظرم در برنامه‌های گفت‌وگومحور به موضوع اقتصاد مقاومتی به شکل مستقیم ورود نکرده‌ایم، در خیلی از ساختارهای دیگر اعم از مستند، نمایش و مسابقه به شکل غیرمستقیم و زیرپوستی پیام‌های مورد نظر جانمایی می‌شود. مسلما این روند سال 95 ادامه دارد و از ساختارهای مختلف هم استفاده می‌کنیم. از برنامه نسیم دانش در شبکه نسیم به عنوان شبکه سرگرم‌کننده گرفته تا شبکه پنج که به عنوان شبکه اقتصادی تعریف شده، به شکل مستقیم و غیر مستقیم برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حال پخش است و قرار نیست چیز عجیب و غریبی مطرح شود. ضمن این که در نیمه دوم امسال برنامه‌هایی که جریان اقتصادی بیشتری به راه می‌اندازند در شبکه‌های سیما طراحی و پخش خواهد شد.

آیا شبکه کودک و نوجوان که اخیراً افتتاح شده به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه خواهد کرد؟

بله، برنامه‌های کودک و نوجوان مهارت‌های زندگی را آموزش می‌دهند و رفتار اقتصادی هم جزو مهارت‌های زندگی است. بنابراین نباید برنامه‌های کودک و نوجوان را منفک از این موضوع بدانیم. با گفت‌وگویی که بتازگی با مدیران شبکه کودک و نوجوان و شبکه دو داشتم، قرار است به موضوع اقتصاد مقاومتی پررنگ‌تر بپردازند.

عملکرد حوزه‌های تولید برنامه سازمان صدا و سیما در زمینه اقتصاد مقاومتی- سال 94

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها