
همان طور که ایمیل نتوانست جای پست را بگیرد، رادیو نیز به علت ویژگیهای خاص خود همچنان در میان سایر رسانهها مخاطبانش را حفظ کرده است.
برنامههای رادیویی از ترکیب سه عنصر صدا، موسیقی و کلام پدید میآیند و همین ویژگی این رسانه را در مقایسه با دیگر رسانهها متمایز میکند. رادیو از فرهنگی مایه میگیرد که خود میخواهد شنوندگانی را که با آن فرهنگ زندگی میکنند، آموزش دهد.
بنابراین حفظ مخاطب باید در اولویت رسانه باشد. یکی از راههای جذب مخاطب، استفاده از خود او برای عرضه پیام در رادیوست.
وقتی مخاطب بداند که او هم سهمی در برنامهسازی دارد، مسلما زمان بیشتری خواهد گذاشت.
از سوی دیگر ما باید خودمان را مخاطب تصور کنیم تا بتوانیم با شناخت و درک درست از نیازهای افراد جامعه، برنامههای پرمخاطب هم بسازیم و علاوه بر حفظ مخاطب فعلی، شنوندگان جدیدی را هم اضافه کنیم.
این مساله در صورتی میسر خواهد شد که ما به علایق شنوندگان احترام بگذاریم و در یک کلام این که ضرباهنگ برنامهها را بر پایه سلیقه مخاطب هماهنگ کنیم.
امروز دیگر زمان برنامههای طولانی مدت گذشته و در کنار بهره بردن از قالبهای متنوع در برنامهسازی باید یاد بگیریم که برنامههای کوتاهمدت برای مخاطبان تولید کنیم.
گرچه یکی از ویژگیهای برنامههای رادیو اطلاع رسانی و آگاهی به شنوندگان است، اما باید تلاش کنیم ضمن موشکافی مسائل مختلف مورد بحث با حضور کارشناسان به هیچ وجه نظرمان را به شنوندگان دیکته نکنیم.
به عبارت دیگر، مخاطب وقتی شنونده برنامه است باید این حس را داشته باشد که برنامه بیطرفانه موضوعی را مورد بحث قرار داده و تنها هدف برنامهساز، اطلاعرسانی است. علاوه بر آن، گسترش دامنه مخاطبان از دیگر مواردی است که ما باید به آن توجه کنیم؛ یعنی باید شنوندگان را دستهبندی کرده و بر این اساس برنامهریزی داشته و آثار متنوعی را تولید کنیم.
فعالیتهای رسانههای امروز باید بر پایه تقاضای مخاطبان باشد، البته نه هر تقاضایی و لازم است در این خصوص درست عمل کنیم.
ضمن این که از موسیقیهای مناسب هم باید در برنامهها نهایت استفاده را برد، بویژه موسیقی اقوام ایرانی؛ چراکه موسیقی یکی از عواملی است که در جذب مخاطب تاثیر دارد.
برنامههای طنز، موسیقی و خبر از جمله نیازهای شنوندگان است که باید آنها را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم روز به روز بر تعداد مخاطبان رادیو بیفزاییم.
صادق رحمانیان
مدیر رادیو فرهنگ
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگوی«جامجم» با احمد ابوالقاسمی یکی از موفقترین قاریان قرآن و میزبان برنامه «محفل»
در گفتوگو با دکتر علیرضا کیخا معاون امور استانهای رسانه ملی مطرح شد
علاءالدین بروجردی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با جام جم آنلاین:
ابوالفضل ظهره وند نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین: