به گزارش جام جم آنلاین از ایران جیب ، قبل از هرچیزی اجازه دهید تکلیف نام پروتون را مشخص کنیم؛ کلمه Proton از ترکیب برخی حروف Perusahaan Otomobil Nasional ساخته شده که در لاتین به معنی «شرکت ملی خودرو» است. پروتون از زیرمجموعههای هولدینگ پروتون است و خود این هولدینگ را هم باید بازوی خودروساز شرکت DRB-HICOM دانست که سال 2000 میلادی از ادغام شرکت صنایع سنگین مالزی با شرکت توسعه منابع Berhad تاسیس شد.
پروتون خودروساز بزرگی نیست. البته از کشور 30 میلیون نفری مالزی هم نمیتوان بیش از این انتظار داشت ولی از آنجایی که تنها قطب خودروسازی موجود در جنوب آسیاست پس خودروساز مهمی است. سال 2015 پروتون مجموعا 100 هزار دستگاه خودرو تولید کرد که تقریبا معادل یکهشتم تولید خودرو در ایران (سال 94) است. البته پروتون میخواهد تا تولید سال 2016 خود را به مرز 150 هزار دستگاه برساند. ازمیان 60 کشوری که محصولات پروتون در آنجا تولید یا صادر میشود، انگلستان هماکنون بزرگترین بازار فروش است.
3 خودروی احتمالی پروتون کدامند؟
طبق گفتههای وزیر صنعت مالزی، پروتون قصد تولید سه خودرو را در ایران دارد اما کدام سه خودرو؟ این روزها پروتون در خود مالزی سرگرم تولید 7 مدل مختلف است. اگر به تصاویر بازدید نعمتزاده از پروتون دقت کنیم، مالزیاییها فقط روی سه خودرو کاور کشیده بودند! پس ماهم فعلا فرض میکنیم همین سه خودرو گزینه اصلی پروتون برای ایران باشند.
گزینه اول: پروتون آیریز؛ هاچبکی که شانس موفقیت دارد
Iriz یکی از جدیدترین خودروهای پروتون است چون در 2014 به بازار مالزی آمد. آیریز نخستین هاچبک 5دری بود که مالزیاییها ساختند و به لطف ظاهری جوانپسند (به علاوه کیت اسپرت سفارشی) و کیفیت خوب کابین به فروش خوبی هم رسید.
آیریز با دو انجین 4 سیلندر عرضه میشود که نسخه استانداردش گیربکس 5 سرعته دستی و در فولترین نسخه گیربکس CVT و تجهیزات بسیار خوبی مانند توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری، کنترل کشش، کمکی حرکت در شیب، ورود بدون کلید، مانیتور لمسی و 6 ایربگ دارد. قیمت آیریز در مالزی معادل 30 تا 50 میلیون تومان است که در صورت واردات آن در رده قیمتی میتسوبیشی میراژ جدید خواهد بود ولی در صورت تولید داخلی آن نفس همه رقیبانش را میگیرد! مهمترین رقیب آتی این هاچبک هیوندای i20 است که زمستان امسال خط تولید آن بدست کرمان موتور به راه میافتد.
گزینه دوم: پروتون پرسونا؛ همان آیریز صندوقدار
پروتون ویرا را که حتما میشناسید. پروتون نسخههای صادراتی این سدان جمع و جور را ابتدا با نام Persona میفروخت ولی اندکی بعد پرسونا را به عنوان یک مدل جدید به خانواده محصولاتش اضافه کرد. پس برای شناخت دقیقتر پرسونا باید ویرا را شناخت؛ پروتون از ویرا دو مشتق گرفت؛ یکی در سال 2004 که محصول نامآشنای GEN2 را ساخت و یکی در سال 2007 که پرسونا را وارد بازار کرد؛ این برای نخستینبار بود که در خود کشور مالزی، پروتون محصولی با نام پرسونا عرضه میکرد.
پرسونای 2007 در واقع نسخه صندوقدار GEN2 بود نه یک مدل کاملا جدید. سال 2016 هم پروتون نسل سوم پرسونا را معرفی کرد؛ پروتون مدل جدید پرسونا را اینبار با پلتفرم هاچبک آیریز ساخته است و حتی ظاهر آیریز را هم با کمترین تغییرات روی پرسونا کپی و سپس پیست کرده! به همین دلیل پرسونا را حالا باید نسخه صندوقدار آیریز بدانیم با همان انجین، همان گیربکس و همان امکانات. قیمت پرسونا در مالزی معادل تقریبی 30 تا 45 میلیون تومان است که در صورت واردات در رده قیمتی تویوتا یاریس خواهد بود.
گزینه سوم: پروتون پردانا؛ گرانترین سدان پروتون
برای جواب آنهایی که از پروتون تقاضای محصولی نیمهلوکس دارند، پردانا بهترین گزینه است. این سدان خانوادگی سال 2013 به نسل دوم رفت. تا حدود 2 سال، پروتون نسل دوم پردانا را برای نهادهای دولتی مالزی تولید میکرد و سپس دست به عرضه عمومی آن زد. البته چیزی که دست مردم رسید همان پردانای دولتی نبود بلکه نسخه فیسلیفت پردانا بود که به عنوان مدل 2016 به بازار آمد.
نکته جالبی که در مورد نسل دوم پردانا وجود دارد این است که پروتون آن را با پلتفرم نسل هشتم هوندا آکورد ساخته و فقط ظاهرش را تغییر و بهبود داده است. پردانا با دو انجین مختلف فروخته میشود که هردو فقط با گیربکس 5 سرعته اتومات همراهند. قیمت معادل این خودرو در مالزی حدود 83 تا 106 میلیون تومان است که در صورت واردات به رده قیمتی بسیار خطرناک رنو تلیسمان میآید ولی در صورت تولید، پروتون پردانا رقیبی برای پژو 508 ایران خودرو خواهد بود.
اگر سه خودروی فوق به ایران نیامدند
New SAGA : ساگا ارزانترین محصول پروتون است. این سدان کوچک انجین 1.3 لیتری 94 اسبی دارد و قیمت آن در مالزی معادل 25 تا 35 میلیون تومان است. ساگا با توجه به ویژگیهای خوبی مانند دوربین عقب، بلوتوث و حتی کنترل پایداری و کشش گزینه بسیار ایدهالی برای سایپاییهاست.
PREVE : پروی محصول 2012 است. این خودرو نخستین محصول پروتون بود که باهدف فروش در بازار جهانی ساخته شد ولی همانطور که از ظاهر خستهاش معلوم است، هیچگاه در بازار جهانی فروش خوبی نداشت و همچنان هم ندارد. پروی با دو انجین مختلف 1.6 لیتری عرضه میشود: یکی 107 اسب و دیگری 138 اسب توربو. قیمت معادل در مالزی 45 تا 55 میلیون تومان است. اگر سایپاییها دست به تولید پروی در ایران زدند، این پروتون رقیبی برای پژو 301 ایران خودروست.
SUPRIMA S : اگر تصور میکنید سوپریما شباهت زیادی به پروتون پروی دارد حدستان درست است. سوپریما نسخه هاچبک پروی است و فقط و فقط با انجین 1.6 لیتری توربوی آن تحویل مشتریان میشود. سوپریما در مالزی با قیمت معادل 53 تا 60 میلیون تومان فروخته میشود. در صورت تولید این خودرو به دست سایپاییها سوپریما رقیبی برای پژو 308 ایران خودرو خواهد بود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد