در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در این دیدار، دکتر علی عسکری رئیس رسانهملی ضمن عرض تسلیت رحلت آیت ا... هاشمی رفسنجانی، با اشاره به تحولات 15 ساله اخیر در حوزه رسانه از ابعاد فنی و محتوایی اظهار داشت: در برهه خاصی از حیات بشری قرار داریم که به مدد تحولات فنی، رسانههای متعددی در فضای رقابتی به میدان آمدهاند که کار رسانه را با پیچیدگیهای خاصی همراه کرده است. وی تصریح کرد: با وجود بیش از 200 شبکه ماهوارهای فارسی زبان که اکثر آنها مبادرت به پخش محتواهای غیراخلاقی میکنند، باید تلاش کرد که برای مخاطبان شرایط امنی که آنها را از دنیای پرآشوب در فضای رسانهای دور نگه میدارد، فراهم کنیم.
دکترعلی عسکری گفت : اگر تلاش نیروها و نهادهای فرهنگی در کشور نبود ، رسانه های معاند فرهنگ و هویت فرهنگی ما را از بین می بردند، اما با وجود موفقیتی که در خنثی کردن این توطئه ها بدست آمده ، تهدیدات همچنان باقی است.
رئیس رسانهملی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص جنگ رسانهای دنیای امروز یادآور شد: جنگی که امروزه وجود دارد، یک جنگ تمام عیار رسانهای و فرهنگی است که مسئولیت نهادهای فرهنگی و از جمله صداوسیما را سخت و پیچیده میکند، بنابراین در این جنگ نباید مرتکب اشتباه شد و فرصتها را از دست داد. همه باید قوای خود را تجمیع کنیم تا در این مسیر به موفقیت دست یابیم.
وی در ادامه با اشاره به سیاست تعامل رسانه ملی با دولت و ارگانهای مختلف آن اظهار داشت: ما قائل به اصل تعامل با قوای سهگانه و به خصوص دولت هستیم، چرا که معتقدیم حجم کار دولت زیاد است و لذا باید تعامل و همکاری داشت، اگر چه ممکن است این تعامل نوساناتی داشته باشد ولی سیاست اصلی رسانه ملی بر تعامل و همکاری دوجانبه است و لذا با تمام ظرفیتهای رسانهای خود در خدمت نظام و بخشهای مختلف آن هستیم.
دکتر علی عسکری با اشاره به فرارسیدن ایامالله دهه فجر و آغاز جشنواره فیلم فجر، تصریح کرد: سیاست ما در این حوزه، حمایت از جشنواره و پوشش آن است، هرچند که ما نیز ظرفیتی داریم و متناسب با آن به این موضوع خواهیم پرداخت. وی گفت: شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی، برونمرزی و معاونت سیاسی سازمان با رعایت عدالت و به طور تخصصی به موضوع جشنواره میپردازند.
رئیس رسانه ملی یادآور شد: آماده ایم با اقدامات تشویقی مانند پخش رایگان تیزرهای تبلیغی فیلم و آثار فاخر ، از آنان حمایت کنیم و حتی مایل هستیم که فیلمهای ایرانی را با توجه به شرایط و ضوابط سازمان خریداری و پخش کنیم.
وی همچنین درخصوص حمایت از هنر تئاتر یادآور شد: صداوسیما آمادگی همکاری با وزارت ارشاد را در تولید تئاتر که قابلیت پخش از تلویزیون داشته باشد را دارد، چرا که تئاتر محل رویش هنرمندان است و ضروری است که به شکل حرفهای به آن پرداخته شود. وی با یادآوری نقش رسانه در ترویج آموزهای دینی به موضوع مشهد 2017 که براساس آن شهر مقدس مشهد از سوی سازمان کشورهای اسلامی بهعنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی انتخاب شده، اشاره کرد و اظهار داشت: تمام شبکههای ملی، محلی و برونمرزی صداوسیما به این موضوع اهتمام خواهند داشت تا بهخوبی معرف این فرهنگ و تمدن باشیم.
رئیس صداوسیما در پایان به برخی از سیاستهای رسانه ملی در موضوع تقویت مساجد بهعنوان یک مفهوم ، که جوانان به آن گرایش پیدا کنند و نیز تبیین اقتصاد مقاومتی در جامعه و تقویت جایگاه آموزشی و معلمان و ترویج فرهنگ بسیجی در جامعه اشاره کرد و آنها را پروژههایی دانست که رسانه ملی به آن توجه ویژه خواهد کرد.
در این نشست، دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن تأکید بر اصل همکاری و تعامل بین صداوسیما با دولت و سازمانها اظهار داشت: در دور جدید فعالیتهای رسانه ملی، احساس ما بر این است که سیاست صداوسیما به همکاری و تقویت دولت استوار است. وی تصریح کرد: ما میتوانیم در این دوره جدید، از ظرفیتهای بزرگ صداوسیما برای تقویت بنیه ملی استفاده کنیم.
وی گفت: رسانه ملی فراتر از یک سازمان است و آن را یک نهاد میدانیم که میتواند نقش ارزندهای را در تقویت هویت ملی داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تعامل و همکاری صدا و سیما با نهاد های فرهنگی در حل مشکلات ومعضلات فرهنگی در کشور موثر است. صالحی امیری با قدردانی از ورود صدا و سیما به موضوع احیاء مساجد و جذب جوانان به این مراکز دینی گفت: با سازوکارهای قدیمی و سنتی نمی توان به جذب جوانان ادامه داد و باید تمهیداتی تازه برای عصر جدید اندیشید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مغفول ماندن موضوع فرهنگ عمومی در کشور یادآور شد: سازمانهای فرهنگی و نهادها باید درخصوص تقویت فرهنگ عمومی و اصلاح فرهنگ تعامل، سازگاری، کار، خانواده و ... تلاش کنند و نقش صداوسیما دراین باره با توجه به تولید و انتشار پیام، تأثیرگذار است.
دکتر صالحی امیری در ادامه با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای برگزاری جشنواره فیلم فجر متناسب با شأن انقلاب اسلامی، از صداوسیما خواست تا همراهی مناسبی را با این جشنواره داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باتأکید بر اینکه سیاست ارشاد در دور جدید در سه استراتژی خلاصه میشود، تصریح کرد:ثبات آرامش، حرکت در جای جای گفتمان فرهنگی نظام، انقلاب و رهبری و انجام فعالیتهای فرهنگی بدون مداخله سیاسی از سیاستهای وزارت ارشاد محسوب میشود.
دکتر صالحی امیری با اشاره به اینکه گفتمان فرهنگی حاکم بر نظام اسلامی، گفتمان امام (ره) و رهبری است اظهار داشت: ما باید با یکدیگر گفتوگو کنیم، تا به تفاهم برسیم و در نهایت به همکاری مشترک دست یابیم، در چنین وضعیتی میتوان از جزیرهای شدن منظومههای فرهنگی جلوگیری کرد تا به توسعه فرهنگی رسید.
وی با اشاره به ظرفیت بیبدیل صداوسیما در تولید محتوا و تبیین الگوی مصرف فرهنگی در کشور، یادآورد شد: سبد مصرف فرهنگی جامعه باید بازنگری شود و همچنین ضروری است که الگوهای مصرف در کشور از حالت سلیقهای خارج شود که نقش صداوسیما و ارشاد در این زمینه مهم است. دکتر صالحی در ادامه بر ضرورت نشستهای مشترک بین سازمانهای فرهنگی برای دستیابی به همکاریهای مشترک تأکید کرد.
وی یادآورد شد: بخشی از مشکلات، ناشی از عدم شناخت از یکدیگر است و این نشستهای مشترک میتواند زمینهساز همکاری و تعاملات گسترده باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برنامه مشهد 2017 خاطر نشان کرد: شهر مشهد بهعنوان پایگاه اهل بیت(ع) محسوب میشود که باید گفتمان اهل بیت را با این برنامه ، جهانی کنیم. وی با اشاره به موضوع حج و تمایل عربستان برای حل موضوع اظهار داشت: سیاست رسمی ما برای حج، آمادگی همهجانبه برای شرکت در این آیین است، مشروط بر اینکه شروط نظام از طرف عربستان رعایت شود.
در این نشست، معاونین حاضر در جلسه هر یک، موضوعات و مسائل مربوط به حوزه مرتبط با خود را مطرح کردند که مقرر شد با تشکیل کمیتهای مشترک، زمینههای همکاری بیشتر فراهم آید.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»: