رقابت نابرابر کالای ایرانی و خارجی

در بحث مگامال‌ها و سیتی‌سنترها که آرام‌آرام کلانشهرها را به تسخیر خود درآورده‌اند، به نظر من نوعی تناقض در سیاستگذاری دیده می‌شود، درحقیقت وقتی ما به چنین مراکزی اجازه می‌دهیم با چنین وسعتی در سطح شهرها حضور پیدا کنند، به ضرورت تجدیدنظر در سیاستگذاری‌هایمان هم پی می‌بریم.
کد خبر: ۹۹۴۷۴۸
رقابت نابرابر کالای ایرانی و خارجی

چراکه اگر می‌خواهیم بحث اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم، طبیعی است که در کنار مجوزهایی که برای راه‌اندازی این مراکز صادر می‌شود، باید به فکر این موضوع هم باشیم که چطور کالاها، برندها و نشان‌های ایرانی را تقویت و تشویق کنیم.

اما متاسفانه در عالم واقع می‌بینیم که این اتفاق نیفتاده و در وسعت این مگامال‌ها کمترین توجه به کالاها و خدمات و دانش ایرانی شده است. درحالی که عرضه کالاهای غیرایرانی و برندهای معروف خارجی در این مراکز، مطمئنا در سبک زندگی مردم هم بی‌تاثیر نیست. به عبارت بهتر وقتی مشتری‌ها وارد این مراکز می‌شوند و با فضای آنچنانی و انبوه کالاهای خارجی مواجه می‌شوند، ‌خواه‌ناخواه به آنها تحمیل می‌شود که این کالاها را ببینید و بخرید! پس طبیعتا سبک زندگی آنها هم به مرور از این پدیده تاثیر می‌پذیرد.

در همین ارتباط آسیب‌هایی را هم که بر بدنه اقتصاد بومی کشور وارد می‌شود، نباید نادیده گرفت. در خلال این اتفاق، کالاهای ایرانی از چشم مشتری‌ها پنهان می‌ماند. درحالی که ما کالاهای بسیار خوب و استاندارد و با کیفیتی داریم که مورد توجه قرار نگرفته و در گوشه و کنار شهرها مغفول مانده‌اند. این مراکز به مرور آسیب می‌بینند و نادیده گرفته می‌شوند.

به عقیده من، وقتی به مگامال‌ها و مراکز تجاری تفریحی بزرگ مجوز فعالیت داده می‌شود؛ یعنی نگاه یکسویه‌ای به موضوع شده و به اثرات آنها بر دیگر ابعاد زندگی انسان‌ها فکر نشده است. همین موضوع باعث می‌شود که آرام‌آرام و به صورت خاموش، سبک زندگی و مسیر زندگی ما تغییر کند و رفته‌رفته درگیر کالاهایی شویم که برگرفته از فرهنگی غیرخودی است.

اشکال کار هم همینجاست که با همان نگاه یکسویه، تصمیمی گرفته می‌شود که هم بر مسائل فرهنگی ما اثر می‌گذارد، هم آسیب‌های اقتصادی به دنبال دارد و هم سبک زندگی ما را تغییر می‌دهد.

درحقیقت همزمان با رواج مگامال‌ها و مراکز اینچنینی، کالاهای ایرانی در رقابتی نابرابر با کالاهای خارجی قرار می‌گیرند. درحالی که طی مدتی که درگیر راه‌اندازی شبکه ایران کالا شده‌ام (براساس ایده رئیس محترم سازمان و این سیاست که به بنگاه‌های متوسط و کوچک داخلی بپردازیم و برندهای پنهان مانده و درعین حال باکیفیت و استاندارد را تقویت و معرفی کنیم) به این نتیجه رسیده‌ام که متاسفانه فضایی برابر در شهرها برای عرضه به کالاهای داخلی داده نمی‌شود،‌ تبلیغات خوبی برای عرضه آنها انجام نمی‌شود و درنتیجه این کالاها، در فضای ضعیفی قرار می‌گیرند و فرصت رشد را از دست می‌دهند و درنهایت آسیب‌های جبران‌ناپذیری از این طریق به بدنه اقتصاد بومی ما وارد می‌شود.

دکتر اردشیر زابلی‌زاده - مدیر شبکه ایران کالا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
۰
۰
بیچاره ایرانیها پول ندارند....وگرنه حسابی تبلیغ میكنند و تكنولوژی به روز استفاده میكنند

نیازمندی ها