فکر کنید، به شرکتی خدماتی تلفن زده یا به جایی سفارش غذا دادهاید. دقایقی بعد روی موبایل شما پیغامی میآید که بسته شما دم در است و وقتی در را باز میکنید، با رباتی که روی چهار چرخ است یا رباتی که بتازگی رونمایی شده و روی دوپا راه میرود و از لحاظ مکانیزم پاهایش، بسیار شبیه دایناسورهای گوشتخوار است، روبهرو میشوید! وسط بدنه این ربات، جعبهای است که با کد خاصی باز شده و بسته را به شما تحویل میدهد.
شاید تا به حال، تاکسیهای اینترنتی را تجربه کرده باشید. حالا با پدیدهای روبهرو هستید به نام رباتهای پیک که براساس فناوری نقشه گوگل و اطلاعات جیپیاس، توسط کمپانیهای مختلف در حال ساخت هستند و برخی نیز وارد بازار شده و در اختیار برخی شرکتها قرار گرفتهاند.
این رباتها با داشتن حسگرهای مختلف از برخورد با موانع و انسان پرهیز میکنند و همچنین با استفاده از سیستمهای ناوبری با دقت قابل قبول و سرعت مناسبی برای تحویل بستهها در فواصل کوتاه کاربردی شدهاند. در آخرین نمونه از این رباتها، چرخ جایگزین دوپای رباتیک شده و این ربات قابلیت عبور از موانع بسیاری را در سطح شهر دارد که رباتهای چرخدار با آن مشکل داشتند. البته حفظ تعادل روی دوپا بسیار سخت و حتی گرانقیمت و چالش علمی بسیار مهمی است.
به نظر میرسد، در دنیای رباتها کمپانیهای خصوصی به روشهایی ارزانقیمت و قابل اعتماد برای حفظ تعادل و همچنین ناوبری در سطح شهر و پیداکردن خودکار مسیر توسط ربات دست پیدا کردهاند و برنامههای موبایل، هوش مصنوعی و رباتیک در کنار هم در حال ایجاد تحولی جدید در زندگی بشر هستند. این موضوع از نظر من دارای اهمیت بسیار بالایی است که باید با توجه بهبستر اینترنت و قابلیتهایی که تلفنهای همراه در اختیار هر کدام از ما قرار دادهاند، به فکر خلق مشاغل رباتیک جدید باشیم و از این کاروان که با سرعت بالا در حال خلق ظرفیتهای کاری و تجاری جدید است، عقب نمانیم.
بازار رقابتهای محصولات در آینده، بازار سیستمهای رباتیک هوشمند است که نیاز دارد هم تحقیقات دانشگاهی و هم مهارتهای کارآفرینی در کنار هم با سرعت بالا رشد کنند تا از آیندهای که زیاد هم دور نیست، عقب نمانیم.
آریا صبوری
پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد