این سازمان از یک سو ماموریت دارد تا «نظم» و «امنیت» را به جامعه ارزانی دارد و کجرویها و کژکارکردیها و خلافها و جرایم را از میان براند و از دیگر سو متولی خدمترسانی در زمینههایی همچون گواهینامه رانندگی، تعویض پلاک، گذرنامه و ویزا، امور اماکن و نظایر آن است.
از همین روی، شاید نتوان از میان شمار پر تعداد سازمانهای کشور سازمانی را نشان کرد که همچون نیروی انتظامی با همه اقشار جامعه پیوند و ارتباط ماموریتی و وظیفهای داشته باشد.
به زعم و باور علمای مدیریت و اندیشمندان حوزههای مختلف اجتماعی و سازمانی، سازمان پر مخاطب و «پرکارکردی» همچون پلیس تنها زمانی قادر است وظایف و ماموریتهای ریز و درشت خود را بگونهای حداکثری و «مطلوب» به سامان برساند که از همراهی و همکاری مردم یا همان سرمایه اجتماعی برخوردار باشد.
بینیاز به هیچ حجتی، پیش نیاز همراهی، همسویی و همکاری «رضایت» است. یعنی چنانچه شهروندان جامعه از عملکرد پلیس، چه عملکرد آن در تولید و تقویت و بسط امنیت عمومی و گسترش و ارتقای انضباط اجتماعی و چه در مقولههای ریزتر «خدمترسانی» راضی و خرسند و خشنود باشند آنگاه میتوان انتظار داشت تا همراه «پلیس خود» برای افزایش روز افزون امنیت و آرامش عمومی گام بردارند.
نیروی انتظامی افزایش رضایت شهروندان و ایجاد «خرسندی مردم» را به منزله یک «هدف راهبردی» پیش روی خود قرار داده است. برای تحقق این هدف کلان نیز از روشها و ساز و کارهای مختلفی نظیر؛
تسریع در خدمت رسانی
افزایش سرعت عمل
بهبود و تعالی رفتار سازمانی
افزایش تعامل با شهروندان
اصلاح مستمر شیوه برخورد با شهروندان
افزایش قاطعیت و جدیت در برخورد با مصادیق کجروی
افزایش کمیت و کیفیت اقدامات نظمآفرین
ایجاد امنیت عمومی حداکثری
افزایش فعالیتهای روشنگرانه و آموزشی
بهره گرفته و میگیرد. حال این سوال پیش رو است که آیا ناجا با انجام این گونه اقدامات توانسته است رضایت شهروندان را جلب کند و «منزلت اجتماعی» خود را بهبود بخشد؟
جواب پرسش مذکور و پرسشهای مشابه را پژوهشکده مطالعات بسیج یافته است. آن پژوهشکده، با همکاری چند موسسه دانشگاهی و مطالعاتی، نظرات نمونهای به حجم قریب 000/200 (دویست هزار) نفر از مردم سراسر کشور را مورد سنجش قرار داده است. در آن سنجش اولاً: میزان رضایت از عملکرد پلیس و چندین سازمان دیگر کشور، مورد ارزیابی قرار گرفته است. ثانیاً: میزان رضایت شهروندان در سال جاری با میزان رضایت آنان در 5سال گذشته مورد مقایسه قرار گرفته است. ثالثاً: سازمانها از حیث اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی، منزلت اجتماعی و رضایت عمومی رتبه بندی شدهاند.
نتایج سنجش ملی پژوهشکده مطالعات بسیج و موسسات و مراکز دانشگاهی همکار آن، برای ناجا بسیار دلگرم کنند و البته قابل پیشبینی بوده است. آن نتایج نشان داده است که:
اولاً: در حال حاضر میانگین نمره رضایت از سازمان ناجا 85 از 100 ( یا 17 از 20) بوده است.
ثانیاً: این میانگین در پنج سال اخیر روند صعودی داشته است. بهگونهای که از نمره 70 (14) در پنج سال پیش به 85 (17) در سال جاری ارتقاء یافته است.
ثالثاً: برخلاف بسیاری از سازمانها سرمایه اجتماعی و منزلت اجتماعی ناجا بهگونه معنیداری ارتقا یافته است.
رابعاً: در رتبهبندی سازمانها (حدود 20 سازمان مهم کشور) براساس مجموعه متنوعی از شاخصها، ناجا در رتبه چهارم جای گرفته است. (تفاوت نمره آن با سه سازمان یک تا سهنیز حدود 5 نمره) بوده است.
افزایش رضایت از ناجا و ارتقای رتبه منزلتی این سازمان، بیش از آن که متاثر از بهبود کمیت و کیفیت عملکرد این سازمان باشد، متاثر از «قدرشناسی» قابل تقدیر شهروندان و مردمی شدن روز افزون پلیس و همسویی اهداف پلیس و مردم است.
این نتایج برای یکایک نیروهای پلیس همچون یک «محرکانگیزشی» نیرومندی است که آنان را برای ارائه خدمات خالصانه بیشتر به شهروندان برمیانگیزد و آنان را بیش از پیش مشتاق بسط و گسترش امنیت عمومی و انضباط اجتماعی میسازد. به امید روزهای بهتر توأم با آرامش و آسایش و معنویت در سایه امنیت، امنیتی که حاصل مشارکت همگان است و در واقع امنیت حداکثری زمانی محقق میشود که مردم به میدان آیند و در کنار پلیس خودشان، در انجام و فرجام این مهم سهم خودشان را ایفا کنند.
سردار سعید منتظرالمهدی - معاون اجتماعی نیروی انتظامی
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد