به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، نیره پیروزبخت در مورد استاندارد بودن یا نبودن خودروهایی که هم اکنون در کشور تولید می شوند، گفت: بر اساس استانداردهای فعلی، خودروهایی که هم اکنون در ایران تولید می شوند استاندارد هستند؛ بر اساس استانداردهای کنونی، 52 قطعه یا مجموعه خودرو باید استاندارد داشته باشد و خودروساز باید در تامین این قطعات از کالاهای استاندارد استفاده کنند.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ای که برای تولید خودرو تدوین و به خودروسازان اعلام کرده ایم، استانداردهای خودرو در بخش های قطعه، مجموعه ها و الزامات از 52 استاندارد به 83 استاندارد افزایش پیدا کرده است که خودروسازان امسال باید تولیدات خود را به الزامات جدید منطبق کنند.
معاون رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش ایرنا که عاقبتِ خودروهایی که با این استانداردها تولید نشود چیست؟ گفت: هر خودرویی با این استانداردها منطبق نباشند، باید از چرخه خارج شود.
پیروزبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون خودرویی در حال تولید است که این استانداردها را نداشته باشند؟ گفت: با توجه به اینکه این استاندارد را سخت گیرانه تر و با مقررات اروپا تدوین کرده ایم، خودروهایی وجود دارند که با استانداردهای جدید منطبق نیستند که تکلیف آنها تا پایان سال 96 روشن می شود. در آن زمان حتما تولید چند مدل خودرو متوقف می شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه در این ارتباط با وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز هماهنگ هستیم، گفت: برعکس آنچه تصور می شود، وزیر صنعت بسیار تاکید دارد که این استانداردها باید زودتر پیاده شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا این برنامه شامل خودروهای وارداتی چینی نیز می شود؟ نیز گفت: این برنامه شامل همه خودروهای تولیدی داخلی و وارداتی می شود. در مورد خودروهای چینی، آزمایش مستقیمی بر روی آنها انجام نشده و برای ورود به ایران، مدارک ای.مارک (E_MARK ) اتحادیه اروپا را ارایه می کنند. با این حال، امسال خودروهای داخلی و وارداتی بر اساس استانداردهای جدید کنترل می شوند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد