به گزارش جام جم آنلاین، کلاس سدان را میتوان جزء آن دسته دانست که اکثر خودروسازها دارای محصولی قابلاعتنا در آن بوده و از این طریق به دنبال رقابت با سایر شرکتها هستند و سعی بر آن دارند تا گوی رقابت را بربایند. از همین روی داشتن اطلاعات کافی از محصولات مختلف، در خرید خودرو امری حیاتی بوده و میتواند به تصمیم گیری صحیح بسیار کمک نماید.
در این مطلب مقایسه ای بین خودروهای اپتیما و سوناتا که از سدانهای محبوب کیا و هیوندای هستند انجام شده است.
طراحی خارجی
در نظر بسیاری از کارشناسان اپتیما دارای ظاهری اسپورت و تهاجمی نسبت به سوناتا و اگر به جلوپنجره چندضلعی اپتیما دقت کنید، جذابیت و صلابت را مشاهده خواهید کرد.
هرچند خطوط قسمت های جانبی که از گلگیر جلو آغاز و تا انتهای خودرو امتداد می یابد بسیار زیبا است اما طراحان نتوانسته اند خطوط روی درب موتور را بهدرستی شکل دهند. علاوه بر این، رینگها نیز نقش عمده ای را در زیباسازی نمای جانبی ایفا می کنند.
نمای عقب نیز دارای جذابیت بالایی است و درنهایت اگزوز دایره شکل نیز توانسته است زیبایی بخش عقب را دوچندان نماید.
بدنه سوناتای جدید در حقیقت فیس لیفت و تکامل یافته نسلهای قبلی این خودرو است. نمادهای طراحی آشنا از قبیل شامل جلوپنجره ذوزنقهای شکل و باریکه تزئینی کرومی اطراف درب موتور در این مدل موجود هستند. مدلهای نیمهفول دارای چراغهای حرکت در روز LED ، رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی و یک اسپویلر جمع شونده است. در مدلهای فول اکستنشنهای راکر پنل (گلگیر جلو) و دو خروجی اگزوز اضافه شدهاند. مدلهای SPORT کنارههای کرومی، سپر جلویی و جلوپنجره منحصر به فردی دارند.
طراحی داخلی
طراحی داخلی اپتیما توانسته است توجه بسیاری از منتقدان و کاربران این خودرو را به خود جلب کند، طراحی زیبا به همراه فضای داخلی مناسب، باعث سهولت رانندگی در این خودرو شده است.
البته عده ای از منتقدان نیز معتقدند این خودرو برای رانندگان کوتاهقامت مناسب است، زیرا به دلیل نوع طراحی اپتیما، فضای کم بالای سر سرنشینان برای بلندقد ها دردسر ساز خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می کنند که سانروف در این خودرو میتواند آزاردهنده باشد و پیشنهاد آنها عدم سفارش این آپشن است. البته دلیل شکایت از فضای بالای سر بهخصوص برای سرنشینان عقب، ارائه طراحی بیرونی جدید این خودرو است.
صندوق عقب این خودرو با حجم ۵۰۰ لیتری، فضای مناسبی در اختیار کاربران قرار میدهد.
فضای داخلی خودروی جدید سوناتا تفاوت قابلتوجهی نسبت به مدلهای قبلی دارد. در این مدل برعکس مدلهای قبلی یک کنترل پنل مرکزی چهارگوش وجود دارد. این کنترل دارای قابلیت چرخش به سمت راننده است تا دکمهها راحتتر در دسترس باشند. علاوه براین برای خواندن سادهتر، صفحه مرکزی، ارتفاعی بهاندازه صفحه کیلومتر شمار خودرو دارد.
سواری خودرو
سواری اپتیما با توجه به معیارهای مختلف نسبتا خوب است اما میتوان به سواری سفت و سختتر آن نسبت به سوناتا اشاره کرد.
این خودرو با دارا بودن سیستم تعلیق بهتر به صورتی هوشمندانه با ناهمواریهای جاده، کنار میآید و حتی عبور از روی دست اندازهای بزرگ نیز، نمود ناخوشایندی داخل خودرو ندارد.
سیستم فرمان اپتیما سنگینی و واکنشهای معقولی دارد و همین امر باعث شده است تا راننده کنترل بهتری در پیچها داشته باشد. به لحاظ چسبندگی، سوناتا وضعیت بهتری نسبت به اپتیما دارد و آنها نیز مدیون تایرهای چسبندهتر میشلن پایلوت اسپورت است.
قیمت
مدل های فول شرکتی تولید سال 2015 اپتیما و سوناتا دارای قیمتی بسیار نزدیک به هم بوده و به ترتیب حدود 154 و 155 میلیون هستند.
نتیجه گیری
در این مطلب سعی گردید تا مقایسه ای کلی بین این دو خودرو محبوب ارائه شود اما تصمیم گیری برای انتخاب بین این دو خودرو بر عهده خریدار است هرچند که می شود گفت کفه ترازو تا حدودی به سمت اپتیما سنگینی می کند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت