سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
آقای راننده بدون هیچ هشداری به مسافرانش برای پیاده شدن هنگام سوخت گیری یک راست به سراغ شیلنگ گاز رفت و موقع احساس خطرکردن مسافران به آنها اطمینان می داد که حتی اگر پیاده نشوند مشکلی برایشان پیش نمی آید.
وقتی از او پرسیدم که چرا از گاز "سی ان جی" استفاده نمی کنید در پاسخ گفت گاز" ال پی جی"خیلی مزایا دارد اولا اینکه ارزانتر است و دوم اینکه ماشین روانتر کار می کند و سوم اینکه آن معطلی که در جایگاههای" سی ان جی" به دلیل تعداد محدودشان ایجاد می شود را ندارد.
این راننده می گفت اگر کپسولش را با گاز"سی ان جی" پر می کرد باید برای طی کردن همان مسیر بیش از سه برابر ال پی جی، هزینه پرداخت می کرد. به گفته وی گاز" ال پی جی" چون مایع است موتور ماشین بهتر کار می کند و شتاب بیشتر ی دارد ،در حالیکه گاز" سی ان جی" خشک است و باعث می شود قطعات موتور سریعتر دچار فرسایش شود.
به اعتقاد یکی از مسافران نیز" ال پی جی" شتاب بیشتری نسبت به "سی ان جی" دارد اما چون سوخت گیری تو جایگاه انجام نمی شود و از طرفی تجهیزاتشم مورد تایید موسسه بهینه سازی و استاندارد نیست به هیچ وجه ایمنی اش تضمین نمی شود.
با این وجود یکی از جایگاه داران به جام جم آنلاین می گوید "ال پیجی" از سوختهای گران است که هزینه زیادی برای تولید و استخراج و نیز ترانزیت آن صرف میشود. این عوامل موجب بالارفتن قیمت تمامشده آن میشود و برای اینکه بتوانند وارد صحنه رقابت در بازار مصرف کنند باید قیمتگذاری آن به گونهای انجام شود که قابلیت رقابت با بنزین و سوختهای اینچنینی را داشته باشد در غیراین صورت جذابیت مصرفی برای مصرفکننده نخواهد داشت.
نقطه نظرهای مختلف نشان می دهد برای راننده ای که خودرویش گاز سوز است استفاده از گاز "ال پی جی "بسیار جذاب تر و مفید تر از گاز "سی ان جی" است، برای آنکه به اعتقاد راننده ها که از گاز به عنوان سوخت استفاده می کنند خودروی "سی ان جی" سوز با مخزن پر حداکثر 150 کیلومتردر جاده ای که ترافیک نباشد طی می کند درحالیکه خودرو" ال پی جی" سوز بیش از 400 کیلومتر را با یک مخزن پر تردد می کند و برای همین تعداد سوخت گیری ماشین در خودروهای" سی ان جی "سوز افزایش می یابد و نیاز به احداث جایگاهها ی بیشتری است. اما چرا به جای گاز "ال پی جی "استفاده از گاز "سی ان جی" درکشور دنبال شده است ،مقوله ای است جدا که باید به آن پرداخته شود . اما موضوعی که هم اینک مطرح است این است که بخشی از رانندگانی که خودرویشان گاز سوز است با استفاده از تجهیزاتی که گفته می شود استاندارد نیست و درمکانهای غیر مجازاقدام به سوخت گیری می کنند که می تواند هر خودوریی را به یک بمب متحرک تبدیل کند .
دغدغه رانندگان برای تامین سوخت ارزان آنها را از فکر کردن به فاجعه بزرگ آتش سوزی این خودرو ها غافل کرده است. نصب سیلندر گاز مایع بر روی خودرو کاری غیر مجاز و بسیار خطرناک است که سلامت و امنیت شهروندان را به خطر انداخته است.
این نوع سوختگیری بدون رعایت نکات ایمنی در حاشیه شهر ها به وفور دیده می شود و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
کارشناسان ایمنی معتقدند استفاده از سوخت گاز مایع و سیلندرهای این گاز در خودروها کاری غیرمجاز است چرا که در صورت کوچکترین تصادف به خاطر مهار نبودن کامل سیلندر احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه های دلخراش وجود دارد.
سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد