در فصل امتحانات شبکههای اجتماعی هم جایگاه و نقش مهمی دارند. به این صورت که دانشآموزان و دانشجویان میتوانند آموختههایشان را به اشتراک بگذارند و اگر کسی مطالبی در طول ترم نخوانده به صورت چکیده و از طریق شبکههای اجتماعی و دوستانش دریافت و برای امتحان مطالعه کند.
در مجموع شبکههای اجتماعی در این مقاطع نقش توامان مثبت و منفی دارند. نقش مثبت این است که دانشجویان و دانشآموزان میتوانند آموختههایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به هم کمک کنند. نکته منفی این است که شبکههای اجتماعی با همه خوبیهایش، اما اجازه نمیدهند مطالعه به عمق برسد. یعنی اطلاعات سطحی به اشتراک گذاشته میشود و افراد را ترغیب نمیکند که از طریق این جزوه سراغ منابع اصلی بروند و کتاب بخوانند. در واقع دانشجویان و دانشآموزان را تنبل میکند و آنها را به کسب اطلاعات سطحی سوق میدهد.
نکته منفی دیگر شبکههای اجتماعی این است که وقتی دانشآموزان و دانشجویان شب امتحان سراغ اطلاعاتی میروند که در گروه درسی به اشتراک گذاشته شده، ناخودآگاه وسوسه شده و به دنبال کانالهای دیگر هم میروند و بعد از مدتی که چشم باز میکنند، متوجه میشوند ساعتها وقتشان را در کانالهای غیرضروری درسی گذراندهاند، در حالی که شب امتحان باید فقط سراغ کانال درسی میرفتند.
شبکههای اجتماعی محاسن و معایب زیادی دارند. چیزی که اهمیت دارد این است که ما باید مدیریت و برنامهریزی کنیم تا وقت خود را صرف کانالهای بیارزش نکنیم و فقط سراغ کانالهایی برویم که ما را به منزل مقصود برسانند. کاربران جوان نباید درگیر کانالهای حاشیهای شوند که حاوی اطلاعات بیارزش هستند. بنابراین توصیه میکنم دانشآموزان و دانشجویان حتما شب امتحان سراغ کانال درسی بروند. از سوی دیگر، برخی مواقع شاهدیم که خود معلمان و استادان کانالهای درسی دارند. توصیه من به این دسته از معلمان این است که در این کانالها، دانشآموزان و دانشجویان را به کتابخوانی تشویق کنند، زیرا روز به روز عادت کتابخوانی از بین میرود و میزان مطالعه کم میشود و این فقط یکی از عوارض شبکههای اجتماعی است. امیدوارم با یک مدیریت صحیح بر این عوارض غلبه کنیم.
دکتر عباس اسدی - استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد