به گزارش جام جم آنلاین از کالایاب خودرو، در سال 94، توان خودرو جی فقط دو مدل اوپل اینسیگنیا و اوپل موکا را به تعداد بسیار محدود وارد بازار کرد. همچنین تعداد انگشتشماری اوپل کورسا را هم بدست مشتریانش رساند. فعالیتهای این نمایندگی از ابتدای سال 95 نیز تقریبا متوقف شد طوریکه اگر به آمار واردات سال 95 نگاه کنیم میبینیم تنها 18 دستگاه از انواع خودروهای اوپل به ایران آمده است!
توان خودرو جی البته از زمستان 95 مجوز واردات اوپل را مجددا گرفت ولی تا به امروز هیچ فعالیتی در این راستا انجام نداده است. جالبتر اینجاست که این شرکت، نمایندگی خودروساز روسی UAZ را هم در اختیار دارد و سال گذشته نیز چندین نمونه از شاسیبلندهای UAZ را برای نخستینبار در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کرد.
اکنون شرکتی دیگر برای گرفتن نمایندگی اوپل در ایران دست به کار شده است. نام این نمایندگی جدید ساپرا موتور است که طبق گواهی مرکز اصناف، مجوز واردات تمامی محصولات اوپل را تا سال 1400 در اختیار دارد. در وبسایت ساپرا موتور، هماکنون نام 6 محصول اوپل قرار گرفته ولی بعید است همه این خودروها تا پایان امسال به خیابانهای کشورمان بیایند. در ادامه به معرفی مختصر این 66 مدل خواهیم پرداخت.
1- اینسیگنیا گرند اسپرت؛ پرچمدار اوپل
گرند اسپرت، نامی بود که اوپل از نسل دوم اینسیگنیا از آن استفاده کرد که دلیل آن به ویژگی خاص ظاهر خودرو برمیگردد. خودروسازان آلمانی معمولا برای معرفی سدانهایی که با ویژگی ظاهری خودروهای کوپه طراحی شدهاند، از نامهایی متفاوت بهره میبرند مثلا آئودی برای چنین مدلهایی از نام اسپرتبک استفاده میکند. بامو نیز چنین خودروهایی را گرندکوپه مینامد. اوپل نیز با پیروی از همین سبک طراحی، نام جدید گرند اسپرت را روی سدان لوکش قرار داده است. گرند اسپرت لوکسترین محصول اوپل است و باتوجه به قیمت 25 تا 31 هزار یورویی آن در صوروت ورود به بازار کشورمان باید با رنو تلیسمان رقابت کند. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد این خودرو دو دیفرانسیلبودنش است که میتواند باعث برتری آن در بازار شود.
انجین | قدرت | گشتاور | گیربکس | حجم باک | مصرف ترکیبی | محرکه |
2.0L-Turbo | 260hp | 400nm | 8 اتومات | 62L | 8.6L | دو دیف |
2- آسترا سدان؛ رقیبی برای کرولا
آسترا با بیش از دو دهه حضور در بازار جهانی، هماکنون قدیمیترین عضو خانواده اوپل است. آسترا در سال 2015 با طراحی جذابش وارد نسل پنجم (اتاق K) شد. آسترا در اکثر کشورهای اروپایی در دو نسخه هاچبک و استیشن عرضه میشود و مدل صندوقدار آن نیز مختص بعضی بازارهای خاص اروپا به همراه آفریقای جنوبی، چین، ترکیه و ... است. آسترا سدان، که در برخی کشورها با نام آسترا لیموزین نیز فروخته میشود، در کلاس خودروهای جمع و جور است و باتوجه به قیمت 20 هزار یوروییاش، در ایران قیمتی در حدود 150 میلیون تومان خواهد داشت که یعنی باید با تویوتا کرولا و هیوندای النترا 2017 روبرو شود.
انجین | قدرت | گشتاور | گیربکس | حجم باک | مصرف ترکیبی | محرکه |
1.4L | 140hp | 200nm | 6 اتومات | 56L | 6.8L | دیف جلو |
3- کسکادا؛ اگر نیاید بهتر است!
در زبان اسپانیایی، کسکادا به معنی آبشار است. این آلمانی با اینکه از 2013 تا به امروز تغیر چندانی را تجربه نکرده است ولی به لطف ظاهر جذابی که دارد هنوز هم یکی از خوشچهرهترین کوپههای بازار اروپا محسوب میشود. کسکادا در همه پیشرانههای بنزینی و دیزلی به توربوشارژ مجهز شده که مزیت خوبی است ولی با توجه به قیمت 27 تا 32 هزار یوروییاش از همین حالا میتوان پیشبینی کرد که قیمتی فراتر از 180 میلیون تومان خواهد داشت. بنابراین نباید منتظر استقبال خوبی از سوی ایرانیها باشد!
انجین | قدرت | گشتاور | گیربکس | حجم باک | مصرف ترکیبی | محرکه |
1.6L-Turbo | 170hp | 260nm | 6 اتومات | 56L | - | دیف جلو |
4- کارل؛ کوچکتر از همه
کارل، نام بزرگترین پسر آدام اوپل (موسس کمپانی) است. تولید این خودرو از سال 2014 ولی به عنوان مدل 2015 آغاز شد و تنها خط تولید آن نیز در کشور کره جنوبی واقع شده. قیمت پایهای کارل از 9500 یورو آغاز میشود که یعنی در صورت ورود به ایران در محدوده قیمتی 80 میلیون تومان خواهد بود و باید با هیوندای i20، میتسوبیشی میراژ 2017 و همچنین کیا پیکانتو 2017 رقابت کند. کارل در همه جای دنیا با پیشرانه 3 سیلندر فروخته میشود.
انجین | قدرت | گشتاور | گیربکس | حجم باک | مصرف ترکیبی | محرکه |
1.0L | 75hp | 95nm | 5 سرعته اتومات | 32L | 4.5L | دیف جلو |
5- کراسلند ایکس؛ با همان پلتفرم پژو 2008
کراسلند، شاسیبلند کوچک اوپل و همچنین داغترین محصول این کمپانی است! آنقدر تازه که فروش آن در اروپا به تازگی آغاز شده. این آلمانی در کلاس شاسیبلندهای کوچک قرار دارد و باتوجه به قیمت پایهای 17 هزار یورویی آن (در آلمان) در صورت ورود به کشورمان قطعا در محدوده قیمتی 110 تا 130 میلیون تومان خواهد بود و قاعدتا باید با پژو 2008 ایران خودرو، رنو کپچر و سانگیانگ تیوولی رقابت کند. حالا که صحبت از رقبای کراسلند ایکس شد، بد نیست بدانید که این آلمانی را با پلتفرم تغییریافته PF1 پژوسیتروئن ساختهاند؛ همان پلتفرمی که هماکنون پژو 2008 و سیتروئن C3 ایرکراس نیز از آن بهره میبرند.
انجین | قدرت | گشتاور | گیربکس | حجم باک | مصرف ترکیبی | محرکه |
1.2L-Turbo | 110hp | 210nm | 5 اتومات | 45L | 4.9L | دیف جلو |
6- موکا ایکس؛ همقیمت ویتارا ولی کوچکتر
موکا متولد 2012 است ولی سال 2016 که فیسلیفت آن با چراغهای جدید و داشبورد تازه معرفی شد، اوپل پسوند ایکس را به نامش اضافه کرد. موکا ایکس در ابعاد و اندازهها تقریبا مشابه کراسلند ایکس است ولی وجود امکانات بیشتر و همچنین قابلیت سفارش آن با سیستم محرکه دو دیفرانسیل باعث شده تا قیمت آن اندکی بیشتر از کراسلند ایکس باشد. اگر دقیقتر بگوییم قیمت پایهای آن در اروپا از 19 هزار یورو آغاز شده و تا حدود 29 هزار یورو نیز افزایش مییابد. موکا ایکس در صورت ورود به ایران بین 120 تا 150 میلیون تومان قیمت دارد.
انجین | قدرت | گشتاور | گیربکس | حجم باک | مصرف ترکیبی | محرکه |
1.4L-Turbo | 152hp | 235nm | 6 اتومات | 53L | 6.5L | دو دیف |
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد